Úvod | Obec Miličín | Obce a lokality | Knihovna | Pohlednice | Příroda |
Náhrobník s převráceným erbem v kostele arnoštovickém V mnoha případech zjišťujeme studiem náhrobníků nebo jiných
funerálních objektů s heraldickými motivy poznatky, které dotvářejí naši
představu o zvycích doby, zejména pak o skutečnostech souvisejících se samotným
pohřebním kultem. Vlastní užití erbů na náhrobnících erbovních nositelů je
téměř pravidlem, vykazuje ovšem občasné odchylky proti ustáleným schématům. Specifikem je
uplatnění erbu na náhrobnících posledních členů, jimiž určitý rod vymřel.
Pohřebním kultem vyhasínajících rodin se zabýval již Martin Kolář[1],
který uvádí tři typy příslušných náhrobních kamenů: - s erbem v normálním postavení - s erbem převráceným - bez erbu. Frekvence těchto tří typů nebyla zřejmě paritní, i v těchto
případech převažuje uplatnění erbu v běžném vzpřímeném postavení. Přesto však
můžeme i na poměrně malém teritoriu, jaké představuje Podblanicko, najít
všechny zmíněné typy náhrobníků posledních potomků šlechtické rodiny. Do čelní zdi farního kostela Nanebevzetí Panny Marie v
Louňovicích pod Blaníkem byl druhotně - již v tomto století - zasazen náhrobní
kámen Oldřicha Sezimy Karla
Skuhrovského ze Skuhrova, dříve umístěný v předsíni kostela, kde býval poslední
Skuhrovský z křesťanské pokory pochován - mimo vlastní kostel, pod kamenem bez
rodového erbu[2] a jména, s
nápisem „Léta páně 1652 dne 31. augusti
zemřel a tuto leží hříšný člověk. Modlete se za jeho duši.“ Pod textem
spatřujeme pouze monogram IHS. Kajícnost Oldřicha Skuhrovského je možno
vysvětlit jeho pohnutými životními osudy. Zúčastnil se v letech 1618-1620
odboje protestantských stavů a v r. 1623 byl nad ním konfiskační komisí vynesen
rozsudek, který učinil z jeho zboží statky manské, bez nároků pozůstalých na
případné dědictví. Ještě za života Skuhrovského byly však statky v r. 1635, na
přímluvu mocných katolických pánů Lobkowicze a Liechtensteina, z manství
propuštěny, takže je po něm právoplatně zdědila jeho sestra Ludmila Magdaléna,
provdaná za svob. pána Karla Adama Lva z Říčan a na Odlochovicích.[3] Popsaný případ se jistě vymyká běžné praxi, vždyť funerální
plastika bývala jedním z nejvýznamnějších prostředků, jak mohla aristokracie
dát najevo „pýchu urozenosti“. Nejčastějším způsobem umístění erbu na náhrobnících
posledního člena rodu bylo postavení vzpřímené. V podblanické oblasti je spatřujeme např. na náhrobním
kameni Kuneše Vidláka Radimského ze Slavkova a na Neustupově, který zemřel dne
29. dubna 1563 a byl pohřben ve farním kostele Nanebevzetí Panny Marie v
Neustupově. Primitivně tesaný a dosti sešlapaný žulový náhrobník je v horní
části vyplněn nápisem, který v části dolní pokračuje jako opis rámující
zpodobnění Vidlákova erbu, tj. polcený štít renesančního utváření, nad nímž je
umístěna kolčí přilbice s bohatými přikryvadly a přímo - bez točenice či koruny
- vyrůstající klenot buvolích rohů.[4] Podobných případů náhrobníků vymírajících rodů by bylo možno
uvést řadu. Mnohem zajímavější však je užití erbu v postavení převráceném,
které ovšem nebylo vyhrazeno pouze pro náhrobníky, také na korouhlích a na
pohřebních štítech byly erby při funerálních obřadech zobrazeny hlavou dolů.
Činí se o tom zmínka mimo jiné v souvislosti s pohřbem Jana Jeníka rytíře z
Bratřic v r. 1845.[5] Výskyt převráceného erbu na náhrobním kameni nebyl asi nikdy
příliš hojný a nemilosrdný zub času pohlcuje další z nemnoha dochovaných
artefaktů. Tak např. Kolář[6]
uvádí šest takových případů, z nichž jsou dnes již nejméně tři nezvěstné. Náhrobníky Adama Řepy z Neveklova (+1573), který býval v
kostele neveklovském, Františka Salávy z Lípy (+1741) z kostela sv. Jakuba v
Brně a hřbitovní pomník Františka Astfelda z Vydří (+1829) na Olšanských
hřbitovech v Praze dnes, po osmdesáti letech od Sedláčkova vydání Kolářovy
Heraldiky, nenacházíme. Navíc ovšem, oproti soupisu Kolářovu, je možno
připočítat náhrobník pražského arcibiskupa Václava Leopolda Chlumčanského
rytíře z Přestavlk a Chlumčan (+1830), který se nalézá v arcibiskupské kapli
svatovítského chrámu na Pražském hradě. Odznaky církevního hodnostáře jsou zde
umístěny nad nápisovou desku, převrácený rodový erb posledního potomka
starožitného rodu pod ní. Z nepatrného počtu dochovaných náhrobních kamenů s
převráceným erbem vyplývá vzácnost a jedinečnost překrásně zachovaného náhrobníku
z Podblanicka, který náleží Františku Karlu Peceliovi z Adlersheimu a nachází
se na severní stěně lodi farního kostela sv. Šimona a Judy v Arnoštovicích
nedaleko Votic. Zakladatelem rodu Peceliů z Adlersheimu byl
syn chabařovického měšťana Ondřeje Petzelta (+1639) Adam, který byl do říšského
rytířského stavu povýšen dne 6. března 1632[7]
a potvrzení rytířství pro českou korunu dosáhl dne 7. ledna 1645.[8]
Při nobilitaci Adamově bylo zřejmě latinizováno jeho příjmení a přidán predikát
z Adlersheimu. Novošlechtic Adam Pecelius byl nejen císařským radou, sekretářem
české dvorské kanceláře a v letech 1647-1662 místokomorníkem Království
českého, tedy i jedním ze soudců menšího zemského soudu, nýbrž i vlastníkem
tvrze a panství Křemýže a pusté tvrze Ohníče v dolním Poohří, tehdejším kraji
Litoměřickém.[9] Také syn Adamův, Jan Jakub Pecelius z Adlersheimu[10],
zastával úřad císařského rady a úředníka české královny při zemských deskách.
Peceliové však nevytvořili pevnou rodovou doménu na pozemkovém majetku; již r.
1669 Jan Jakub prodává dědictví po otci v kraji Litoměřickém a později se
zakupuje v kraji Bechyňském, kde v letech 1692-1696 vlastní Pluhův Žďár na
Jindřichohradecku.[11] Nejvyšších poct a
největšího majetku dosáhl poslední člen rodu, František Karel Pecelius z
Adlersheimu, nejstarší syn výše zmíněného Jana Jakuba. Tak po r. 1705 byl radou
komorního a dvorského soudu a úředníkem české královny při zemských deskách,
později po r. 1721 byl místokomorníkem Království českého. R. 1716 zakoupil
Petrovice a Oploty u Prahy, r. 1724 Smilkov s Arnoštovicemi a r. 1731 přikoupil
nedaleké Heřmaničky. O zámožnosti Peceliově svědčí skutečnost, že na jeho
náhrady došlo k opravám kostelů v Červeném Újezdě a Arnoštovicích, kde byla
tehdy ke starému gotickému kostelu přistavena věž, dodnes vévodící širokému
okolí.[12]
Ostatně také náhrobník Peceliův svou uměleckou úrovní svědčí o vděku dědiců a
jejich hmotném postavení. Po smrti Františka Karla Pecelia zdědil jeho majetek
nezletilý synovec Jan Jindřich svob. pán z Bissingen.[13] Náhrobník v kostele arnoštovickém, pořízený z červeného
mramoru, je hodnotnou ukázkou vrcholně barokní funerální plastiky. Jeho jádrem
je nápisová deska, do níž shora proniká erb v převrácené poloze, dotýkající se
patou štítu hlavní římsy. Nad ní se nachází reliéf s motivem Posledního soudu,
zarámovaný volutami po stranách a půlkruhově vzepjatou římsou nahoře. Po
stranách nápisové desky spatřujeme atributy smrti - lebky a zkřížené hnáty, pod
nimiž se prostírají ornamentálně rozestřené stuhy a symboly pomíjivosti
pozemského života. Náhrobník Peceliův zakrývá vstup do schodiště v síle zdi, po
němž se vystupovalo na panskou emporu; vlastní hrobka se nachází nedaleko odtud
v podlaze kostela. Latinský nápis na náhrobníku, psaný v duchu barokního cítění
květnatým slohem, v českém překladu zní: „Zastav se, poutníče, čti a truchli!
Leží nedaleko tohoto mramoru urozený pán František Karel Peceli z Adlersheimu,
pán na Smilkově a Petrovicích. Dvůr císařský radu, soud komorní a lenný i menší
zemský velkého přísedícího ztratil, Čechy velezasloužilého místokomorníka,
vznešená rodina poslední svého kmene světlo; 10. prosince roku 1734 zemřel stár
66 let. Odejdi, poutníku, a přej štěstí září svatých se skvějícímu, aneb aby se
skvěl, se modli.“[14] Znak Peceliů z Adlersheimu se popisuje takto: Štít čtvrcen;
1. a 4. pole zlaté s polovicí černého orla, vyrůstajícího z poltící čáry, 2. a
3. pole stříbrné se dvěma červenými šikmými břevny. Přikryvadlo vpravo
červeno-stříbrná, vlevo červeno-zlatá, klenotem složená orlí křídla,
zlato-černě a červeno-stříbrně dělená.[15] Jako u mnoha jiných rodů vykazuje erb Peceliů na
jednotlivých vyobrazeních odchylky proti udělené podobě. Tak např. na
náhrobníku arnoštovickém, prohlédneme-li si jej důkladně, spatřujeme, že 2. a
3. pole je vlastně pětkrát pošikem děleno. Tato praxe byla ovšem ve starším
období běžná; s výjimkou pedantického 19. stol. si staří heroldi nelámali hlavu
nad problémem, zda je štít pětkrát dělen, či jsou-li na něm dvě břevna,
důležité bylo, že se na něm spatřují „štrychy“ vedené od levého horního rohu k
pravému spodnímu okraji štítu. Navíc nutno konstatovat, že se mýlil August Sedláček, když
na s. 581 Českomoravské heraldiky uvedl, že nacházíme „vyobrazení erbu na
náhrobku v Arnoštovicích, ale tu je jiný klénot, totiž 6 per“. Autor patrně
náhrobník neznal z autopsie, nýbrž jen zprostředkovaně, protože na dokonale
zachovaném náhrobním kameni jsou zcela nepochybně patrná dvě složená orlí
křídla vynikající z koruny, jež je posazena na turnajskou přilbici, postavenou
na štítu v poloze en face. Znak Peceliů z Adlersheimu nacházíme v arnoštovickém kostele
ještě dvakrát, a to zvenčí na věži, kde je do fasády zasazena značně zvětralá
kamenná deska s plasticky vystupujícím znakem, na němž ovšem nelze detaily
řádně rozpoznat, dále pak v okenní vitráži, pořízené okolo r. 1892 nákladem
Ing. E. Fialy, který pro patrona kostela, známého Augusta Doerra, prováděl jeho
opravu. Vitráž je vyplněna štíty se znaky bývalých držitelů smilkovského
panství, mezi nimiž je také štít Peceliů, bohužel opět chybně pojednaný,
tentokrát ve 2. a 3. stříbrném poli spatřujeme po třech červených šikmých
břevnech. Zbývá tedy dodat, že arnoštovický náhrobník posledního
Pecelia z Adlersheimu je cenným dokladem barokní funerální plastiky,
dokumentujícím specifické uplatnění heraldiky při pohřebních příležitostech. [1] Kolář, M. - Sedláček, A.: Českomoravská heraldika I. Praha 1902, s. 128-134. [2] Erb Skuhrovských ze Skuhrova uvádí Král v Heraldice na s. 287: Na černém štítě stříbrné břevno, klenot opakuje štítovou figuru na křídle. Sedláček v Českomoravské heraldice II na s. 221 uvádí tytéž tinktury, ovšem s odvoláním na Kolářovo zjištění z tzv. Vídeňského rukopisu v převráceném smyslu, tj. na stříbrném štítě černé břevno. [3] Radomerský, Pavel: Blaník a Louňovice pod Blaníkem. Historicko-archeologických přehled. Benešov u Prahy 1966, s. 24. [4] Tinktury štítu uvádí literatura shodně jako zlatou a červenou, totéž na přikryvadlech; klenot uvádí Král v Heraldice na s. 259 jako rohy černé; Sedláček v Českomoravské heraldice II na s. 222 jako červené. [5] Mučík, Alois: Jan Jeník rytíř z Bratřic. Praha 1948, s. 24. [6] Viz pozn. 1. [7] Sedláček, A.: Českomoravská heraldika II. Praha 1925, s. 560. [8] Saalb. 55, f. 577. [9] Sedláček A.: Hrady, XIV, s. 209. [10] Rodové vztahy viz Státní ústřední archiv v Praze, Genealogická sbírka Dobrzenského. [11] Sedláček A.: Hrady, IV, s. 337. [12] Podlaha, Ant.: Posvátní místa Království českého VI. Vikariát votický. Praha 1912, s. 100. [13] Sedláček A.: Hrady, XV, s. 294. [14] Vlasák, A. N.: Bibliotéka místních dějepisův. Okres Votický. Praha 1873. [15] Rukopis Archivu českých stavů - SÚA-AČS - MS 7. |