Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Tělesná
výchova - 1. stupeň
Charakteristika
vyučovacího předmětu
Část
obsahu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se
realizuje v předmětu Tělesná výchova. Předmět je
vyučován ve všech ročnících s časovou
dotací dvě hodiny týdně. Od 6. třídy jsou
zpravidla ročníky děleny na chlapce a dívky, záleží
na aktuálních podmínkách a možnostech
školy. Součástí předmětu je kurz plavání
ve 2. a 3. ročníku, lyžařský kurz v 7. nebo 8.
ročníku. Výuka probíhá podle dané
pohybové činnosti v tělocvičně sokolovny, v gymnastickém
sále a na hřišti. Tělesná výchova je
hlavním zdrojem poznatků a námětů pro zdravotní,
rekreační i sportovní využití pohybu v režimu
školy i mimo školu.
Představuje
nejdůležitější formu pohybových činností,
dosahuje výchovných a vzdělávacích cílů,
které rozvíjejí žáka jak po stránce
fyzické, tak duševní, dále vytváří
kladný vztah žáka k tělesné výchově a
kultuře, upevňuje jeho sociální roli.
Výchovné a vzdělávací
strategie
Tělesná výchova
svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá
k utváření a rozvíjení všech
kompetencí.
Kompetence k učení
vést
žáky k poznávání vlastních
pohybových schopností
vést
žáky k systematickému sledování
vývoje vlastní fyzické kondice
vést
žáky k poznávání účinků
konkrétních pohybových činností na
tělesnou zdatnost, duševní a sociální
pohodu
Kompetence k řešení
problémů
vést
žáky k řešení problému při zvládání
pohybových činností, k jeho nalezení a
k odstranění nedostatků
vést
žáky k nalézání vhodných
strategií v individuálních i kolektivních
sportech a soutěžích
vést
žáky k adaptaci na různé podmínky a
prostředí
vést
žáky k vyhledávání rizika při
pohybových aktivitách a k jejich minimalizaci
Kompetence komunikativní
vést
žáky k dovednosti vyslechnout odlišný
názor a diskutovat o něm, přijmout pokyny o strategii ve hře
Kompetence sociální
a personální
vést
žáky k propojování zdraví a
zdravých mezilidských vztahů se základními
etickými a morálními postoji, s volním
úsilím
vést
žáky k získání sebedůvěry při
vystupování před spolužáky, ke vzájemné
pomoci v týmu, k respektování jiného
názoru a k obhájení svého
vést
žáky k ohleduplnosti a toleranci k méně
pohybově zdatným spolužákům
Kompetence občanské
podporovat
u žáků aktivní zapojování se do
sportovního dění školy a do činností
podporujících zdraví ve škole, ale i
v běžném životě
vést
žáky kriticky přistupovat k užívání
návykových látek
vytvářet
u žáků dovednost poskytnout první pomoc při úrazech
lehčího charakteru
Kompetence pracovní
vytvářet
u žáků dovednost objektivně zhodnotit výsledky své
práce a prezentovat je
vést
žáky k dodržování hygieny, bezpečnosti při
tělesných aktivitách a k první pomoci při
úrazech
vést
žáky ke zpracování a prezentaci naměřených
výkonů
vést
žáky k využívání kompetencí
získaných v rámci tělesné výchovy
pro svůj další rozvoj
1.stupeň
Osnovy
1.ročník
Atletika
Základní
pojmy
Běh –rychlý,motivovaný,
vytrvalostní
Skok –z místa,
z rozběhu
Hod –z místa
Gymnastika
Základní
pojmy
Akrobacie - kotoul
vpřed
Přeskok –skoky
prosté, výskok
Lavička –chůze s
dopomocí
Šplh na tyči –s
dopomocí
Rytmická a
kondiční gymnastika
Základní
pojmy –rytmizovaný pohyb
Pohybové hry
Základní
pojmy –pravidla,bezpečnost
Sportovní hry
Základní
pojmy
Vlastní nácvik
–držení ,manipulace, přihrávky, základní
hry
Průpravná,
kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací a
tvořivá
cvičení
Turistika a pohyb
v přírodě
Bezpečnost, chůze v
terénu
2.ročník
Atletika
Základní
pojmy
Běh –rychlý,motivovaný,
vytrvalostní
Skok –z místa,
z rozběhu
Hod –z místa,
z chůze
Gymnastika
Základní
pojmy
Akrobacie - kotoul
vpřed, vzad
Přeskok –skoky
prosté, výskok
Lavička –chůze s
dopomocí
Šplh na tyči –s
dopomocí
Rytmická a
kondiční gymnastika
Základní
pojmy –rytmizovaný pohyb, estetický pohyb
Pohybové hry
Základní
pojmy –pravidla,bezpečnost
Sportovní hry
Základní
pojmy
Vlastní nácvik
–držení ,manipulace, přihrávky, základní
hry
Průpravná,
kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací a
tvořivá
cvičení
Turistika a pohyb
v přírodě
Bezpečnost, chůze v
terénu
Plavání
Základní
plavecká výuka
3.ročník
Atletika
Základní
pojmy –startovní povely, základy technik
Běh –rychlý,motivovaný,
vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a
polovysoký start
Skok – s
rozběhem
Hod – s rozběhem
Gymnastika
Základní
pojmy
Akrobacie - kotoul
vpřed, vzad a jejich modifikace
Přeskok –skoky
prosté, výskok na šíř
Lavička –chůze
bez dopomoci
Šplh na tyči
–bez dopomoci
Hrazda -ručkování
Rytmická a
kondiční gymnastika
Základní
pojmy –taneční chůze, krok poskočný
Pohybové hry
Základní
pojmy –pravidla,bezpečnost
Sportovní hry
Základní
pojmy- pravidla, role ve hře
Vlastní nácvik
–držení ,manipulace, přihrávky, základní
hry
Průpravná,
kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací a
tvořivá
cvičení
Turistika a pohyb
v přírodě
Bezpečnost, chůze
v terénu, turistické značky, ošetření
drobných poranění
Plavání
Základní
plavecká výuka –pokračování
z 2.ročníku
4.ročník
Atletika
Základní
pojmy –startovní povely, základy technik, způsoby
měření
Běh –rychlý,motivovaný,
vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a
polovysoký start
Skok –
s rozběhem, rozměření rozběhu
Hod – s rozběhem
Gymnastika
Základní
pojmy
Akrobacie - kotoul
vpřed, vzad a jejich modifikace, stoj na rukou s dopomocí
Přeskok –skoky
prosté, výskok na šíř
Kladinka –chůze
bez dopomoci
Šplh na tyči
–bez dopomoci
Hrazda -ručkování
Rytmická a
kondiční gymnastika
Základní
pojmy –taneční chůze, krok poskočný, cvičení
s náčiním
Pohybové hry
Základní
pojmy –pravidla,bezpečnost
Sportovní hry
Základní
pojmy- pravidla, role ve hře
Vlastní nácvik
–držení ,manipulace, přihrávky, základní
hry,pohyb, střelba a kontrola míče
Průpravná,
kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací a
tvořivá
cvičení
Úpoly
Turistika a pohyb
v přírodě
Bezpečnost, chůze
v terénu, turistické značky, ošetření
drobných poranění, 1. pomoc
Bruslení
–základní postoje
5.ročník
Atletika
Základní
pojmy –startovní povely, základy technik, způsoby
měření a zaznamenávání
Běh –rychlý,motivovaný,
vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a
polovysoký start
Skok do dálky a
výšky – s rozběhem, rozměření rozběhu
Hod – s rozběhem
Gymnastika
Základní
pojmy
Akrobacie - kotoul
vpřed, vzad a jejich modifikace, stoj na rukou s dopomocí
Přeskok –skoky
prosté, výskok na šíř ,skrčka
Kladinka –chůze
bez dopomoci
Šplh na tyči
–bez dopomoci
Rytmická a
kondiční gymnastika
Základní
pojmy –taneční chůze, krok poskočný, cvičení
s náčiním
Pohybové hry
Základní
pojmy –pravidla,bezpečnost
Sportovní hry
Základní
pojmy- pravidla, role ve hře, organizace utkání
Vlastní nácvik
–držení ,manipulace, přihrávky, základní
hry,pohyb, střelba a kontrola míče, spolupráce ve hře
Průpravná,
kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací a
tvořivá
cvičení
Úpoly
Turistika a pohyb
v přírodě
Bezpečnost, chůze
v terénu, turistické značky, ošetření
drobných poranění, 1. pomoc
Bruslení
–základní postoje
1. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
Atletika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při atletických činnostech, za
pomoci učitele je dodržuje
reaguje
na základní pokyny, signály a gesta učitele
Základní
pojmy
týkající
se běhu, skoku a hodu, názvy částí
atletického hřiště
základy
bezpečnosti při atletických činnostech
zjednodušené
startovní povely a signály
vhodné oblečení
pro atletické činnosti
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Sebepoznání a sebepojetí
(já
jako zdroj informací o sobě, moje tělo, moje psychika,
moje vztahy k druhým lidem)
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Psychohygiena
(dovednosti
pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah
k sobě samému)
zvládá
základní pojmy související s během
zvládá
základní techniku polovysokého startu
zvládá
základní techniku běhu
Běh
průpravná
cvičení pro ovlivňování běžecké
rychlosti a vytrvalosti
základy
polovysokého startu
rychlý
běh na 60 m
motivovaný
běh v terénu až do 10 min (běh prokládaný
chůzí, souvislý běh podle úrovně žáků)
vytrvalostní běh na
200m
zvládá
základní pojmy související se
skokem do dálky
zvládá
základní techniku skoku do dálky
Skok
průpravná
cvičení pro ovlivňování odrazové
síly a obratnosti
odraz
z místa
skok
do dálky z místa
spojení rozběhu
s odrazem
Čj -
Rozvoj fonetického sluchu
M -
Přirozená čísla do 20
Hv –
Poh. rytmické činnosti
zvládá
základní pojmy související s
hodem
zvládá
základní techniku hodu míčkem
Hod
hod
míčkem z místa
Gymnastika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních a
za pomoci učitele je dodržuje
reaguje
na základní pokyny a gesta učitele
zvládá
alespoň pasivně základní pojmy osvojených
cviků
zvládá
základní gymnastické držení těla
zvládá
se soustředit na cvičení
uvědomuje si, že při
zpevnění těla se provádějí gymnastická
cvičení snáze
Základní
pojmy
základní
bezpečnostní pravidla při gymnastickém cvičení
vhodné
oblečení pro gymnastiku
základní
cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou,
trupu, názvy používaného nářadí
a náčiní
gymnastické
držení těla
soustředění na
cvičení
Čj - Dramatizace
Prv – Člověk a jeho zdraví
Prv – Orientace v okolí
bydliště, místo, kde žijeme
zvládá kotoul
vpřed
Akrobacie
průpravná
cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed
kotoul vpřed
zvládá
základy gymnastického odrazu
zvládá skoky
prosté snožmo z trampolíny
Přeskok
průpravná
cvičení pro nácvik gymnastického odrazu
z trampolínky
skoky
prosté odrazem snožmo z trampolínky
výskok do vzporu
dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem
z trampolínky
zvládá základy
chůze na lavičce s dopomocí učitele
Lavička
(kladinka)
chůze s dopomocí
zvládá základy
šplhu s dopomocí učitele
Šplh
na tyči
průpravná
cvičení pro nácvik přírazu obounož
šplh do výšky
max.2m s dopomocí
Rytmická a kondiční
gymnastika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a
rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje
reaguje
na základní pokyny a gesta učitele
zvládá
estetické držení těla
(snaží
se o to)
zvládá
základní estetický pohyb těla a jeho částí
(chůzi,
běh, poskoky, obraty,
atd.)
Základní
pojmy
zásady
bezpečnosti při gymnastických činnostech, rytmizaci
základní
estetický pohyb těla a jeho částí (chůze,
běh, poskoky, obraty, pohyby různých částí
těla)
soustředění na
hudební a rytmický doprovod, vnímání
a prožívání rytmu, tempa a melodie
Pohybové hry
zvládá
některé pohybové hry a je schopen hrát se
spolužáky i mimo TV
uvědomuje
si různá nebezpečí při hrách a snaží
se jim za pomoci učitele zabránit
zvládá
v pohybové hře využít i hračky a jiné
předměty (mimo tělocvičné náčiní)
uvědomuje si, že lze pohyb
spojovat s hudbou, rytmem, příběhem, pohádkou,
svou představou, zkušeností
Základní
pojmy
související
s osvojovanými hrami a používaným
náčiním
základní
organizační povely pro realizaci her
bezpečnost
při různých druzích her a různých
podmínkách
základní
pravidla osvojovaných her
využití předmětů
denní potřeby k pohybovým hrám
Sportovní hry
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při sportovních hrách a za
pomoci učitele je dodržuje
zvládá
základní pojmy používaného náčiní,
osvojené dovednosti, části hřiště a
nejznámější sportovní hry
Základní
pojmy
spojené
s osvojováním činnosti, náčiním,
oblečením pro sportovní hry a částmi
sportovního hřiště
základy
bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách
zvládá
základní způsoby házení a chytání
míče odpovídající velikosti a
hmotnosti
uplatňuje základní
znalosti sportovních her v praxi jako je vybíjená,
minifotbal atd.
Vlastní
nácvik
držení
míče jednoruč a obouruč
manipulace
s míčem odpovídající velikosti
a hmotnosti ( na místě i v pohybu, vyvolenou i
opačnou rukou)
základní
přihrávky rukou (vyvolenou i opačnou)
základní
sportovní hry – vybíjená, minifotbal
(se zjednodušenými pravidly, na malém
hřišti)
Průpravná, kondiční,
koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení
Plavání
Základní
plavecká výuka (dle možnosti školy a žáků)
adaptace
na vodní prostředí, hygiena plavání,
základní plavecké dovednosti, jeden
plavecký způsob
Turistika a pohyb v přírodě
uvědomuje
si, že turistika a pobyt v přírodě patří
k nejzdravějším pohybovým aktivitám
dovede
se orientovat v přírodě podle značek
umí
se připravit na turistickou akci
uvědomuje si možná
nebezpečí při pobytu v přírodě
chůze
v terénu, chování v přírodě
chůze
v terénu po vyznačené trase s překonáváním
překážek
oblečení
pro turisty, obsah batohu
zásady
bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
ochrana
přírody
základní
dopravní a turistické značky
3.ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř.témata
mezipř.
souvislosti
Atletika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách
zvládá
aktivně základní osvojované pojmy
související s během, skokem do dálky a
hodem míčkem
reaguje
na základní pokyny, signály a gesta učitele
jednoduše zhodnotí
kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním
chybám
Základní pojmy
základní
disciplíny, části běžecké dráhy
skokanských sektorů, pomůcky pro měření výkonu,
úpravu doskočiště
základy
bezpečnosti při atletických činnostech, vhodné
oblečení
startovní
povely
základy techniky
běhů, skoků a hodů
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Seberegulace a sebeorganizace (cvičení sebekontroly,
sebeovládání)
OSV –
Osobnostní rozvoj
- Psychohygiena (dovednosti pro
pozitivní naladění mysli, uvolnění –
relaxace)
zvládá
základní techniku nízkého a
polovysokého startu
zvládá
základní techniku běhu
Běh
průpravná
cvičení pro ovlivňování běžecké
rychlosti a vytrvalosti
běžecká
abeceda
nízký
start na povel, polovysoký start
rychlý
běh do 60 m
motivovaný
vytrvalostní běh v terénu až do 12 min (dle
výkonnosti žáků)
vytrvalý běh na dráze
do 600m
Hv –
Pohybový doprovod s 2/4 a 3/4 taktu
zvládá
základní techniku skoku do dálky
zvládá
upravit doskočiště, připravit start běhu (čára)
Skok
průpravná
cvičení pro ovlivňování odrazové
síly a obratnosti
skok do dálky
s rozběhem (odraz z pásma širokého
50 cm z 3-4 dvojkroků)
zvládá
základní techniku hodu míčkem z chůze
i z rozběhu
Hod
průpravná
cvičení pro hod míčkem
hod
míčkem z chůze (postupné spojení
s rozběhem)
hod
míčkem s rozběhem
spojení rozběhu s
odhodem
Prv – Místo, kde
žijeme, práce s plánem
Gymnastika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a
rytmizaci za pomoci učitele je dodržuje
aktivně
se zapojuje do pohybových činností
reaguje
na základní pokyny a gesta učitele
zvládá
základní estetické držení těla (
snaží se o to)
zvládá
základní estetický pohyb těla a jeho částí
(chůzi, běh, poskoky, obraty atd.)
Základní pojmy
základní
cvičební polohy, postoje a pohyby paží, nohou,
trupu, názvy používaného nářadí
a náčiní (aktivně)
průpravná cvičení
pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly,
rychlosti a koordinace pohybů atd. (s širším
spektrem náčiní)
správně provede
kotoul vpřed a vzad
Akrobacie
kotoul
vpřed a jeho modifikace
kotoul vzad a jeho
modifikace
zvládá
skoky prosté snožmo z trampolíny
zvládá
základy gymnastického odrazu
Přeskok
průpravná
cvičení pro nácvik gymnastického odrazu
z můstku
přeskok
2-4 dílů bedny odrazem z trampolíny (s
dopomocí)
výskok
na kozu našíř do kleku)
skoky prosté odrazem
snožmo odrazem z trampolíny
zvládá
základy chůze na lavičce
Lavička (kladinka)
chůze bez pomoci (různé
obměny chůze
zvládá
základy šplhu
Šplh na tyči
šplh do výšky
4 m bez dopomoci
zvládá základy
ručkování
Hrazda
ručkování ve
visu
Rytmická a kondiční gymnastika
zvládá
základy estetického držení těla
zvládá
základy estetického pohybu těla a jeho částí
snaží
se reagovat na hezký i nezvládnutý pohyb
zvládá
základy tance založené na chůzi, běhu, klusu, na
kroku poskočném, přísuvném, přeměnném
reaguje na základní
pokyny a gesta učitele
Základní pojmy
základy
estetického pohybu těla a jeho částí
v různých polohách, změny poloh, obměny tempa
a rytmu
tvořivé
vyjádření rytmu pohybem
základní
tance založené na taneční chůzi a běhu (klusu)
základní
tance založené na kroku poskočném, přísuvném,
přeměnném (seznámení s 2/4 a 3/4
tanečním krokem)
bezpečnost při gymnastických
činnostech
Pohybové hry
snaží
se samostatně vytvářet pohybové hry, hledat
varianty známých her
uvědomuje
si různá nebezpečí při hrách a snaží
se jim zabránit
Základní pojmy
související
s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním
variace
her jednoho druhu
využití
přírodního prostředí pro pohybové
hry
bezpečnost při různých
druzích her
Sportovní hry
uvědomuje
si různá nebezpečí při sportovních hrách
a snaží se jim zabránit
uplatňuje
pravidla bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách
zvládá
základní pojmy osvojovaných činností
Základní pojmy
související
s osvojovanou činností, základní
označení a vybavení hřišť, základní
role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních
her (miniher)
vhodné oblečení
a obutí pro sportovní hry
zvládá
elementární herní činnosti jednotlivce a
využívá je v základních
kombinacích i v utkání podle
zjednodušených pravidel
zvládá
konkrétní hry se zjednodušenými
pravidly a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci
učitele)
jedná
v duchu fair play, za pomoci učitele dodržuje pravidla
soutěží
chápe základní
role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje
je v utkání (za pomoci učitele)
Vlastní nácvik
přihrávka
jednoruč a obouruč (vrchní, trčením)
chytání
míče jednoruč a obouruč
vedení
míče driblingem
střelba
jednoruč a obouruč na koš (z místa vyvolenou
rukou)
pohyb
s míčem a bez míče, zastavení
průpravné
sportovní hry, utkání podle zjednodušených
pravidel (vybíjená, minibasketbal)
Průpravná, kondiční, koordinační,
kompenzační, relaxační, vyrovnávací,
tvořivá a jiná cvičení
zařazují se
pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinách
TV, především v návaznosti na jejich
svalová oslabení, dlouhodobé sezení
atd.
Plavání
dle
možnosti školy lze zařadit v rámci hodin
tělesné výchovy „Základní
plavecký výcvik“
adaptace
na vodní prostředí, hygiena plavání,
základní plavecké dovednosti, jeden
plavecký způsob
prvky
sebezáchrany
Turistika a pobyt v přírodě
uvědomuje
si, že turistika a pobyt v přírodě patří
k nejzdravějším pohybovým aktivitám
dovede
se orientovat podle mapy (s pomocí učitele)
umí
se připravit na turistickou akci (s pomocí dospělého)
uvědomuje
si možná nebezpečí při pobytu v přírodě
dovede
se orientovat podle značek a výrazných přírodních
úkazů
dovede ošetřit drobná
poranění
chůze
v terénu, chování v přírodě
chůze
v terénu po vyznačené trase s překonáváním
překážek
chůze
po vyznačené trase i podle mapy
oblečení
pro turistiku, obsah batohu
zásady
bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
ochrana
přírody
základní
dopravní a turistické značky
ošetření
drobných poranění
4. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
Atletika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách
zvládá
aktivně osvojované pojmy
reaguje
na základní pokyny, signály a gesta učitele
jednoduše zhodnotí
kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním
chybám
Základní pojmy
základní
disciplíny, části běžecké dráhy,
skokanského sektoru, pomůcky pro měření výkonů,
úpravu doskočiště
základní
techniky běhů, skoků, hodů
startovní
povely
základní
způsoby měření a zaznamenávání
výkonů
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Seberegulace a sebeorganizace
(cvičení
sebekontroly, sebeovládání, regulace
vlastního jednání a prožívání,
vůle, stanovování osobních cílů a
kroků k jejich dosažení )
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Psychohygiena (dovednosti pro pozitivní naladění
mysli a dobrý vztah k sobě samému, dovednosti
zvládání stresových situací)
M – Geometrie v rovině
a prostoru, jednotky délky
zvládá
aktivně techniku nízkého a polovysokého
startu
zvládá
aktivně základní techniky běhů, skoků, hodů
Běh
průpravná
cvičení pro ovlivňování běžecké
rychlosti a vytrvalosti
běžecká
abeceda
nízký
start (na povel) polovysoký start
rychlý
běh na 60m
motivovaný
vytrvalostní běh v terénu 12-15 min. (dle
výkonnosti žáka)
vytrvalý běh na dráze
800 m
Vv- Pohyb těla a jeho umístění
v prostoru
zvládá
upravit doskočiště,
připravit start běhu (čáru) a vydat povely
pro start
dovede změřit a zapsat
výkony v osvojovaných disciplínách a
porovná je s předchozími výsledky
Skok
průpravná
cvičení pro ovlivňování odrazové
síly a obratnosti
skok
do dálky s rozběhem – postupně odraz z břevna (5-7
dvojkroků)
základy rozměření
rozběhu
zvládá
základní techniku hodu
Hod
průpravná
cvičení pro hod míčkem
hod
míčkem s rozběhem
spojení rozběhu s
odhodem
Gymnastika
uplatňuje
základy pravidel bezpečnosti
zvládá
základní pojmy aktivně
reaguje
na základní pojmy a gesta učitele
zvládá
poskytnout základní dopomoc a záchranu pro
cvičení
jednoduše zhodnotí
kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním
chybám
Základní
pojmy
uplatňuje
základy pravidel bezpečnosti
základní
cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou
trupu, názvy používaného nářadí
a náčiní (aktivně)
základní
záchrana a dopomoc při gymnastickém cvičení
průpravná
cvičení pro ovlivňování pohyblivosti,
obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů
zvládá
kotoul vpřed, vzad, stoj na rukou s dopomocí
Akrobacie
kotoul
vpřed a jeho modifikace
kotoul
vzad a jeho modifikace
průpravná
cvičení pro zvládnutí stoje na rukou
stoj na rukou s dopomocí
zvládá
základy gymnastického odrazu z můstku
Přeskok
průpravná
cvičení pro nácvik gymnastického odrazu
z můstku
výskok
našíř odrazem z trampolíny (můstku)
skoky prosté
s odrazem z trampolínky
zvládá
chůzi na kladince bez dopomoci
Kladinka
chůze bez dopomoci s různými
obměnami
OSV –
Sociální rozvoj
-
Kooperace a kompetice (seberegulace v situaci nesouhlasu,
dovednost odstoupit od vlastního nápadu, navazovat
na druhé, rozvoj sociálních a individuálních
dovedností pro etické zvládání
situací soutěže)
zvládá
základy šplhu
Šplh
na tyči
šplh do výšky
4m (bez dopomoci
zvládá základy
ručkování
Hrazda
ručkování ve
visu
Hv –
Základy hudebně pohybové činnosti, pohybové
vyjádření hudby
zvládá
pojmenovat osvojované činnosti i cvičební náčiní
reaguje
na hezký i nezvládnutý pohyb (projevuje
radost z hezky zvládnutého pohybu)
zvládá
základy estetického pohybu a jeho částí
i s obměnami
zvládá
základy tance založené na kroku poskočném,
přísunném, přeměnném, základy
cvičení s náčiním
Základní
pojmy
základní
hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
základy
estetického pohybu těla a jeho částí
v různých polohách, taneční chůze
změny
poloh, obměny tempa rytmu
základy
tance založené na kroku poskočném, přísunném
přeměnném (základní taneční krok
2/4)
základy
cvičení s náčiním (míč,
švihadlo) při hudebním doprovodu
Pohybové
hry
uvědomuje
si různá nebezpečí při hrách a snaží
se jim za pomoci učitele zabránit
zvládá
minimálně 10 pohybových her a ví jaké
je jejich zaměření
dovede
samostatně vytvářet pohybové hry, vyhledávat
varianty známých her
dohodne se na spolupráci
(jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji
Základní
pojmy
související
s funkcemi her, pravidel a používaným náčiním
variace
her jednoho druhu
využití
přírodního prostředí pro pohybové
hry
využití
netradičního náčiní
bezpečnost
při různých druzích her
Sportovní
hry
uplatňuje
pravidla bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách
zvládá
základní pojmy osvojovaných činností
dovede zaznamenat výsledek
utkání a pomáhat při rozhodování
Základní
pojmy
osvojovaných
činností, základní označení a
vybavení hřišť, základní role ve hře
„Pravidla zjednodušených sportovní
her“
základní
organizace utkání- losování,
zahájení, počítání skóre,
ukončení utkání
vhodné obutí a
oblečení pro sportovní hry
Při – Člověk a jeho zdraví
zvládá
konkrétní hry se zjednodušenými
pravidly
(vybíjená,
minifotbal,
minibasketbal)
zvládá
elementární herní činnosti jednotlivce a
využívá je v základních kombinacích
i v utkáních podle zjednodušených
pravidel
reaguje
na hráčské funkce v družstvu a dodržuje v utkání
(za pomoci učitele), uplatňuje zásady fair play jednání
ve hře
dohodne
se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a
dodržuje ji
Vlastní
nácvik
přihrávka
jednoruč a obouruč (vrchní, trčení), přihrávka
vnitřním nártem (po zemi, obloukem)
chytání
míče jednoruč a obouruč, tlumení míče
vnitřní stranou nohy
vedení
míče (driblingem, nohou)
střelba
jednoruč a obouruč na koš, střelba vnitřním nártem
na branku z místa i z pohybu, vyvolenou rukou, nohou
pohyb
s míčem a bez míče, zastavení
kontrola
míče
průpravné
sportovní hry, utkání podle zjednodušených
pravidel(vybíjená, minifotbal, minibasketbal,
floorbal)
udržet míč pod
kontrolou družstva, dopravit míč s obranné
poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit
situace jeden proti jednomu
Úpoly
v rámci témat
„Pohybové hry“ a „Průpravná ,
kondiční cvičení“ je možné zařazovat
cvičení s celé škály průpravných
úpoly a zdůrazňovat význam vhodné aktivní
obrany a přípravy na ni.
Průpravná, kondiční,
koordinační, kompenzační, relaxační,
vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení
Bruslení
(dle možností
školy)
Turistika
a pobyt v přírodě
uvědomuje
si možná nebezpečí při pobytu v přírodě
uvědomuje
si, že turistika a pobyt v přírodě patří
k nejzdravějším pohybovým aktivitám
dovede
se orientovat podle značek a výrazných přírodních
úkazů, podle mapy
dovede ošetřit
drobná poranění
zásady
bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
ochrana
přírody
chůze
v terénu, chování v přírodě
chůze
v terénu po vyznačené trase s překonáváním
překážek (i podle mapy)
základní
dopravní a turistické značky
osobní
lékárnička + KPZ
první pomoc při
drobných úrazech
5. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
Atletika
uplatňuje
pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách
reaguje
na základní pokyny, signály a gesta učitele
zvládá
aktivně základní osvojované pojmy
zhodnotí kvalitu
pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním
chybám
Základní
pojmy
základní
disciplíny, části běžecké dráhy a
skokanských sektorů, pomůcky pro měření výkonů,
úprav doskočiště
základní
techniky běhů, skoků, a hodů
startovní
povely
základní
způsoby měření a zaznamenávání
výkonů
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Seberegulace a sebeorganizace
(regulace
vlastního jednání a prožívání
vůle, organizace vlastního času, stanovování
osobních cílů a kroků k jejich dosažení
)
OSV –
Osobnostní rozvoj
-
Psychohygiena (dovednosti pro pozitivní naladění
mysli, dobrý vztah k sobě samému, dovednosti
zvládání stresových situací,
hledání pomoci při potížích)
M – Geometrie v rovině
a prostoru, jednotky délky
zvládá
základní techniku nízkého a
polovysokého startu
zvládá
základní techniku běhů
změří
základní pohybové úkony a porovná
je s předchozími výsledky
Běh
průpravná
cvičení pro ovlivňování běžecké
rychlosti a vytrvalosti
běžecká
abeceda
nízký
start , polovysoký start
rychlý
běh na 60 m
vytrvalý
běh na dráze 800 m
motivovaný vytrvalý
běh v terénu až 15 min
zvládá
základní techniku skoku do výšky a
dálky
Skok
do dálky a výšky
průpravná
cvičení pro ovlivňování odrazové
síly a obratnosti
skok
do dálky z rozběhu, odraz z břevna (5 až7
dvojkroků)
skok
do výšky (skrčný, skřižný)
z krátkého rozběhu
rozměření rozběhu
zvládá
základní techniku hodů
Hod
průpravná
cvičení pro hod míčkem
hod
míčkem z rozběhu
spojení rozběhu
s odhodem
Gymnastika
uplatňuje
základy pravidel bezpečnosti
reaguje
na základní pokyny a gesta učitele
zvládá aktivně
základní osvojované pojmy
Základní
pojmy
základní
cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou,
trupu, názvy používaného nářadí
a náčiní
základní
záchrana a dopomoc při gymnastickém cvičení
dovede
poskytnou základní dopomoc a záchranu při
cvičení
při
gymnastickém cvičení zvládá přesné
provádění pohybů
jednoduše zhodnotí
kvalitu vlastní činnosti a reaguje na pokyny k vlastním
chybám
průpravná cvičení
pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly,
rychlosti a koordinaci pohybů
zvládá
kotoul vpřed, vzad i ve vazbách, stoj na rukou
(s dopomocí)
Akrobacie
kotoul
vpřed a jeho modifikace
kotoul
vzad a jeho modifikace
průpravná
cvičení pro zvládnutí stoje na rukou
stoj
na rukou (s dopomocí)
akrobatické kombinace
zvládá
základy gymnastického odrazu z můstku
zvládá
roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající
výšky
Přeskok
průpravná
cvičení pro nácvik gymnastického odrazu
z můstku
skrčka
přes kozu našíř
odrazem
z můstku
výskok
našíř
skoky prosté odrazem
z můstku
zvládá základy
chůze na kladině s obměnami
Kladina
1 m (převážně dívky)
chůze
s obměnami
(s dopomocí)
zvládá
základy šplhu
Šplh
na tyči
šplh do výšky
4m (bez dopomoci)
Rytmická a kondiční
gymnastika
reaguje
na základní pokyny a gesta učitele
uvědomuje
si jména základních lidových tanců
vyjádří
pohybem různé činnosti, představy, nálady, rytmy,
melodii
dovede
pohybem vyjádřit výrazně rytmický a
melodický doprovod
nestydí se při tanci
se žákem opačného pohlaví
Základní
pojmy
názvy
základních lidových tanců, držení
partnerů při různých tancích, vzájemné
chování při tanci
základy
tance založené na kroku poskočném, přísunném,
přeměnném, základní taneční krok 2/4
a 3/4
taneční
chůze
základy cvičení
s náčiním (švihadlo, míč) při
hudebním nebo rytmickém doprovodu, jednoduché
sestavy
Pohybové hry
uplatňuje
pravidla hygieny a bezpečného chování
v běžném sportovním prostředí,
adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti, vytváří
varianty osvojených pohybových her
zorganizuje
nenáročné pohybové činnosti a soutěže na
úrovni třídy
jedná
v duch fair play, dodržuje pravidla her a soutěží,
pozná a označí zjevné přestupky proti
pravidlům a adekvátně na ně reaguje
respektuje při pohybových
činnostech opačné pohlaví
Základní
pojmy
související
s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním
variace
her více druhů
využití
přírodního prostředí pro pohybové
hry
využití
netradičního náčiní, náměty na
přípravu vlastního náčiní
bezpečnost
při různých druzích her
OSV –
Sociální
rozvoj
-
Kooperace a kompetice
(jasná
a respektující komunikace, řešení
konfliktů, podřízení se,
vedení
a organizování skupiny, rozvoj sociálních
a individuálních dovedností pro etické
zvládání situací soutěže, konkurence)
Sportovní hry
uvědomuje
si různá nebezpečí při sportovních hrách
a snaží se jim předcházet
zvládá
základní pojmy osvojovaných činností
dohodne
se na spolupráci družstva a dodržuje ji
dovede
zaznamenat výsledek utkání a pomáhat
při rozhodování
uvědomuje
si základní role hráčské funkce
v družstvu a dodržuje je v utkání (za
pomocí učitele), uplatňuje zásady fair play
jednání ve hře
jednoduše
zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na
pokyny k vlastním chybám
orientuje se v informačních
zdrojích o pohybových aktivitách a
sportovních akcích ve škole i v místě
bydliště, samostatně získá potřebné
informace
Základní
pojmy
související
s osvojovanými činnostmi, základní
označení a vybavení hřišť, základní
role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních
her (miniher)
základní
organizace utkání (losování
zahájení, počítání skóre,
ukončení utkání)
zvládá
konkrétní hry se zjednodušenými
pravidly (vybíjená, minifotbal, minibasketbal,
florbal) a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci
učitele)
Vlastní
nácvik
přihrávka
jednoruč a obouruč (vrchní, trčením), přihrávka
vnitřním nártem (po zemi, obloukem)
chytání
míče jednoruč a obouruč, tlumení míče
vnitřní stranou nohy
vedení
míče (driblingem, nohou)
střelba
jednoruč a obouruč na koš, střelba jednoruč ze země na
branku, střelba vnitřním nártem na branku,
vyvolenou rukou, nohou
udržet
míč pod kontrolou mužstva, dopravit míč z obranné
poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit
situaci jeden proti jednomu
průpravné
sportovní hry, utkání podle zjednodušených
pravidel
základní
spolupráce ve hře
Úpoly
v rámci tématu
„Pohybové hry“ a „Průpravná
kondiční cvičení“ je možné zařazovat
pohybové činnosti z celé škály
průpravných úpolů a zdůrazňovat význam
vhodné aktivní obrany a přípravy na ni
(přetlaky a přetahy).
Průpravná, kondiční,
koordinační, kompenzační, vyrovnávací,
tvořivá a jiná cvičení
podílí
se na realizaci pravidelného pohybového režimu,
uplatňuje kondičně zaměřené činnosti, projevuje
přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně
své zdatnosti
zařazuje
do pohybové režimu korektivní cvičení,
především v souvislosti s jednostrannou
zátěží nebo vlastním svalovým
oslabením
užívá při
pohybové činnosti základní osvojované
tělocvičné názvosloví, cvičí podle
jednoduchého nákresu, popisu cvičení
zařazují se
pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinách
TV, především v návaznosti na jejich
svalová oslabení, dlouhodobé sezení
atd.
Bruslení
(dle možnosti školy)
Turistika a pobyt v přírodě
uvědomuje
si možná nebezpečí při pobytu v přírodě
uvědomuje
si, že turistika a pobyt v přírodě patří
k nejzdravějším pohybovým aktivitám
dovede
spojit turistiku s další pohybovou a
poznávací činností a zpracovat o akci
jednoduchou dokumentaci
dovede
se orientovat podle značek a výrazných přírodních
úkazů, podle mapy
dovede ošetřit i
závaznější poranění
v improvizovaných podmínkách
zásady
bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
ochrana
přírody
příprava
pochodové trasy a aplikace znalostí z jiných
předmětů
chůze
v terénu, chování v přírodě
chůze
v terénu po vyznačené trase s překonáváním
překážek ( i podle mapy)
základní
dopravní a turistické značky
osobní
lékárnička + KPZ
první
pomoc při drobných i závažnějších
úrazech
Při – Člověk a jeho zdraví,
význam pohybu ke zdraví, péče o zdraví.