Obec Miličín
Úvod OÚ Miličín ZŠ a MŠ Miličín Muzeum České Sibiře Miličín v Muzeu

Mateřská škola:


Základní škola Miličín -
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

Tělesná výchova - 1. stupeň

Charakteristika vyučovacího předmětu

Část obsahu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se realizuje v předmětu Tělesná výchova. Předmět je vyučován ve všech ročnících s časovou dotací dvě hodiny týdně. Od 6. třídy jsou zpravidla ročníky děleny na chlapce a dívky, záleží na aktuálních podmínkách a možnostech školy. Součástí předmětu je kurz plavání ve 2. a 3. ročníku, lyžařský kurz v 7. nebo 8. ročníku. Výuka probíhá podle dané pohybové činnosti v tělocvičně sokolovny, v gymnastickém sále a na hřišti. Tělesná výchova je hlavním zdrojem poznatků a námětů pro zdravotní, rekreační i sportovní využití pohybu v režimu školy i mimo školu.

Představuje nejdůležitější formu pohybových činností, dosahuje výchovných a vzdělávacích cílů, které rozvíjejí žáka jak po stránce fyzické, tak duševní, dále vytváří kladný vztah žáka k tělesné výchově a kultuře, upevňuje jeho sociální roli.

Výchovné a vzdělávací strategie

Tělesná výchova svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá k utváření a rozvíjení všech kompetencí.

Kompetence k učení

  • vést žáky k poznávání vlastních pohybových schopností

  • vést žáky k systematickému sledování vývoje vlastní fyzické kondice

  • vést žáky k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu

Kompetence k řešení problémů

  • vést žáky k řešení problému při zvládání pohybových činností, k jeho nalezení a k odstranění nedostatků

  • vést žáky k nalézání vhodných strategií v individuálních i kolektivních sportech a soutěžích

  • vést žáky k adaptaci na různé podmínky a prostředí

  • vést žáky k vyhledávání rizika při pohybových aktivitách a k jejich minimalizaci

Kompetence komunikativní

  • vést žáky k dovednosti vyslechnout odlišný názor a diskutovat o něm, přijmout pokyny o strategii ve hře

Kompetence sociální a personální

  • vést žáky k propojování zdraví a zdravých mezilidských vztahů se základními etickými a morálními postoji, s volním úsilím

  • vést žáky k získání sebedůvěry při vystupování před spolužáky, ke vzájemné pomoci v týmu, k respektování jiného názoru a k obhájení svého

  • vést žáky k ohleduplnosti a toleranci k méně pohybově zdatným spolužákům

Kompetence občanské

  • podporovat u žáků aktivní zapojování se do sportovního dění školy a do činností podporujících zdraví ve škole, ale i v běžném životě

  • vést žáky kriticky přistupovat k užívání návykových látek

  • vytvářet u žáků dovednost poskytnout první pomoc při úrazech lehčího charakteru

Kompetence pracovní

  • vytvářet u žáků dovednost objektivně zhodnotit výsledky své práce a prezentovat je

  • vést žáky k dodržování hygieny, bezpečnosti při tělesných aktivitách a k první pomoci při úrazech

  • vést žáky ke zpracování a prezentaci naměřených výkonů

  • vést žáky k využívání kompetencí získaných v rámci tělesné výchovy pro svůj další rozvoj

1.stupeň

Osnovy

1.ročník

Atletika

Základní pojmy

Běh –rychlý,motivovaný, vytrvalostní

Skok –z místa, z rozběhu

Hod –z místa

Gymnastika

Základní pojmy

Akrobacie - kotoul vpřed

Přeskok –skoky prosté, výskok

Lavička –chůze s dopomocí

Šplh na tyči –s dopomocí

Rytmická a kondiční gymnastika

Základní pojmy –rytmizovaný pohyb

Pohybové hry

Základní pojmy –pravidla,bezpečnost

Sportovní hry

Základní pojmy

Vlastní nácvik –držení ,manipulace, přihrávky, základní hry

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací a

tvořivá cvičení

Turistika a pohyb v přírodě

Bezpečnost, chůze v terénu


2.ročník

Atletika

Základní pojmy

Běh –rychlý,motivovaný, vytrvalostní

Skok –z místa, z rozběhu

Hod –z místa, z chůze

Gymnastika

Základní pojmy

Akrobacie - kotoul vpřed, vzad

Přeskok –skoky prosté, výskok

Lavička –chůze s dopomocí

Šplh na tyči –s dopomocí

Rytmická a kondiční gymnastika

Základní pojmy –rytmizovaný pohyb, estetický pohyb

Pohybové hry

Základní pojmy –pravidla,bezpečnost

Sportovní hry

Základní pojmy

Vlastní nácvik –držení ,manipulace, přihrávky, základní hry

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací a

tvořivá cvičení

Turistika a pohyb v přírodě

Bezpečnost, chůze v terénu

Plavání

Základní plavecká výuka


3.ročník

Atletika

Základní pojmy –startovní povely, základy technik

Běh –rychlý,motivovaný, vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a polovysoký start

Skok – s  rozběhem

Hod – s  rozběhem

Gymnastika

Základní pojmy

Akrobacie - kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace

Přeskok –skoky prosté, výskok na šíř

Lavička –chůze bez dopomoci

Šplh na tyči –bez dopomoci

Hrazda -ručkování

Rytmická a kondiční gymnastika

Základní pojmy –taneční chůze, krok poskočný

Pohybové hry

Základní pojmy –pravidla,bezpečnost

Sportovní hry

Základní pojmy- pravidla, role ve hře

Vlastní nácvik –držení ,manipulace, přihrávky, základní hry

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací a

tvořivá cvičení

Turistika a pohyb v přírodě

Bezpečnost, chůze v terénu, turistické značky, ošetření drobných poranění

Plavání

Základní plavecká výuka –pokračování z 2.ročníku


4.ročník

Atletika

Základní pojmy –startovní povely, základy technik, způsoby měření

Běh –rychlý,motivovaný, vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a polovysoký start

Skok – s rozběhem, rozměření rozběhu

Hod – s  rozběhem

Gymnastika

Základní pojmy

Akrobacie - kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, stoj na rukou s dopomocí

Přeskok –skoky prosté, výskok na šíř

Kladinka –chůze bez dopomoci

Šplh na tyči –bez dopomoci

Hrazda -ručkování

Rytmická a kondiční gymnastika

Základní pojmy –taneční chůze, krok poskočný, cvičení s náčiním

Pohybové hry

Základní pojmy –pravidla,bezpečnost

Sportovní hry

Základní pojmy- pravidla, role ve hře

Vlastní nácvik –držení ,manipulace, přihrávky, základní hry,pohyb, střelba a kontrola míče

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací a

tvořivá cvičení

Úpoly

Turistika a pohyb v přírodě

Bezpečnost, chůze v terénu, turistické značky, ošetření drobných poranění, 1. pomoc

Bruslení –základní postoje


5.ročník

Atletika

Základní pojmy –startovní povely, základy technik, způsoby měření a zaznamenávání

Běh –rychlý,motivovaný, vytrvalostní, běžecká abeceda, nízký a polovysoký start

Skok do dálky a výšky – s rozběhem, rozměření rozběhu

Hod – s  rozběhem

Gymnastika

Základní pojmy

Akrobacie - kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, stoj na rukou s dopomocí

Přeskok –skoky prosté, výskok na šíř ,skrčka

Kladinka –chůze bez dopomoci

Šplh na tyči –bez dopomoci

Rytmická a kondiční gymnastika

Základní pojmy –taneční chůze, krok poskočný, cvičení s náčiním

Pohybové hry

Základní pojmy –pravidla,bezpečnost

Sportovní hry

Základní pojmy- pravidla, role ve hře, organizace utkání

Vlastní nácvik –držení ,manipulace, přihrávky, základní hry,pohyb, střelba a kontrola míče, spolupráce ve hře

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací a

tvořivá cvičení

Úpoly

Turistika a pohyb v přírodě

Bezpečnost, chůze v terénu, turistické značky, ošetření drobných poranění, 1. pomoc

Bruslení –základní postoje











1. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

Atletika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických činnostech, za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele


Základní pojmy

  • týkající se běhu, skoku a hodu, názvy částí atletického hřiště

  • základy bezpečnosti při atletických činnostech

  • zjednodušené startovní povely a signály

  • vhodné oblečení pro atletické činnosti


OSV – Osobnostní rozvoj

- Sebepoznání a sebepojetí

(já jako zdroj informací o sobě, moje tělo, moje psychika, moje vztahy k druhým lidem)

OSV – Osobnostní rozvoj

- Psychohygiena

(dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému)

















































  • zvládá základní pojmy související s během


  • zvládá základní techniku polovysokého startu

  • zvládá základní techniku běhu




Běh

  • průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti

  • základy polovysokého startu

  • rychlý běh na 60 m

  • motivovaný běh v terénu až do 10 min (běh prokládaný chůzí, souvislý běh podle úrovně žáků)

  • vytrvalostní běh na 200m










  • zvládá základní pojmy související se skokem do dálky


  • zvládá základní techniku skoku do dálky

Skok

  • průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti

  • odraz z místa

  • skok do dálky z místa

  • spojení rozběhu s odrazem



Čj - Rozvoj fonetického sluchu


M - Přirozená čísla do 20


Hv – Poh. rytmické činnosti



  • zvládá základní pojmy související s  hodem

  • zvládá základní techniku hodu míčkem

Hod

  • hod míčkem z místa


Gymnastika



  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních a za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá alespoň pasivně základní pojmy osvojených cviků

  • zvládá základní gymnastické držení těla

  • zvládá se soustředit na cvičení

  • uvědomuje si, že při zpevnění těla se provádějí gymnastická cvičení snáze

Základní pojmy

  • základní bezpečnostní pravidla při gymnastickém cvičení

  • vhodné oblečení pro gymnastiku

  • základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní

  • gymnastické držení těla

  • soustředění na cvičení


Čj - Dramatizace





Prv – Člověk a jeho zdraví


Prv – Orientace v okolí bydliště, místo, kde žijeme


  • zvládá kotoul vpřed

Akrobacie

  • průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed

  • kotoul vpřed


  • zvládá základy gymnastického odrazu

  • zvládá skoky prosté snožmo z trampolíny

Přeskok

  • průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolínky

  • skoky prosté odrazem snožmo z trampolínky

  • výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem z trampolínky


  • zvládá základy chůze na lavičce s dopomocí učitele

Lavička (kladinka)

  • chůze s dopomocí


  • zvládá základy šplhu s dopomocí učitele

Šplh na tyči

  • průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož

  • šplh do výšky max.2m s dopomocí

Rytmická a kondiční gymnastika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá estetické držení těla

(snaží se o to)

  • zvládá základní estetický pohyb těla a jeho částí

(chůzi, běh, poskoky, obraty,

atd.)

Základní pojmy

  • zásady bezpečnosti při gymnastických činnostech, rytmizaci

  • základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty, pohyby různých částí těla)

  • rytmizovaný pohyb, nápodoba pohybem, tvořivé vyjádření rytmu pohybem

Pohybové hry


  • uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim za pomoci učitele zabránit

  • zvládá některé pohybové hry a je schopen je hrát se spolužáky i mimo TV

  • zvládá v pohybové hře využít i hračky i jiné předměty (mimo tělocvičné nářadí)

  • uvědomuje si, že lze pohyb spojovat s představou, rytmem, příběhem, pohádkou (slovem)

Základní pojmy

  • související s osvojovanými hrami a používaným náčiním

  • základní organizační povely pro realizaci her

  • základní pravidla osvojovaných her

  • bezpečnost při různých druzích her a v různých podmínkách

  • využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám

Sportovní hry


  • zvládá základní pojmy označující náčiní, osvojované dovednosti, části hřiště a nejznámější sportovní hry např.minifotbal

  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při sportovních činnostech, za pomoci učitele je dodržuje

Základní pojmy

  • spojené s osvojováním činnosti, náčiním, oblečením pro sportovní hry a částmi sportovního hřiště

  • základy bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách


  • zvládá základní způsoby házení a chytání míče odpovídající velikosti a hmotnosti

Vlastní nácvik

  • držení míče jednoruč a obouruč

  • manipulace s míčem odpovídající velikosti a hmotnosti (na místě a v pohybu, vyvolenou i opačnou rukou, nohou – praktické předvedení)

  • základní přihrávky rukou, nohou (vyvolenou i opačnou)

  • základní sportovní hry (se zjednodušenými pravidly, na malém hřišti)

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení


  • zařazuje se pravidelně do pohybového režimu dětí v hod. TV především v návaznosti na jejich svalová oslabení, dlouhodobé sezení

Turistika a pohyb v přírodě

  • uvědomuje si, že turistika a pobyt v přírodě patří k nejzdravějším pohybovým aktivitám

  • umí se připravit na turistickou akci (za pomoci dospělých)

  • zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě

  • ochrana přírody

  • chůze v terénu, chování v přírodě

  • oblečení pro turistiku, obsah batohu



















2. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř.témata

mezipř.

souvislosti

Atletika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických činnostech a za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele

  • zvládá základní pojmy související s během, skokem do dálky a hodem

Základní pojmy

  • týkající se běhů, skoků a hodů, názvy částí atletického hřiště

  • základy bezpečnosti při atletických činnostech

  • vhodné oblečení pro atletické činnosti

  • zjednodušené startovní povely a signály


OSV – Osobnostní rozvoj

- Sebepoznání a sebepojetí (co o sobě vím a co ne, můj vztah k sobě samému, moje vztahy k druhým lidem, zdravé a vyrovnané sebepojetí)

OSV – Osobnostní rozvoj

- Psychohygiena (dovednosti pro dobré naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, hledání pomoci při

potížích, potížích, potížích,

dovednosti zvládání stresových situací, uvolnění – relaxace)














  • zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu

  • zvládá základní techniku běhu

Běh

  • průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti

  • základy nízkého a polovysokého startu

  • rychlý běh na 60 m

  • motivovaný běh v terénu až do 10 min (běh prokládaný chůzí, souvislý běh podle úrovně žáků)

  • vytrvalostní běh na 400m




Čj – Individuální četba, vyjádření pocitů



Hv – Hudebně pohybové činnosti




  • zvládá základní techniku skoku do dálky z místa


Skok

  • průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti

  • odraz z místa

  • skok do dálky z místa, spojení rozběhu s odrazem






  • zvládá základní techniku hodu míčkem z místa a za chůze

Hod

  • průpravná cvičení pro hod míčkem

  • hod míčkem z místa

  • hod míčkem z chůze





Gymnastika







  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních a za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá alespoň pasivně základní pojmy osvojovaných cviků a dovede pojmenovat základní gymnastické nářadí a náčiní

  • užívá osvojované tělocvičné názvosloví na úrovni cvičence

  • zvládá základní gymnastické držení těla

  • uvědomuje si, že při zpevnění těla se provádějí gymnastická cvičení snáze

Základní pojmy

  • základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného náčiní a nářadí

  • základní bezpečnostní pravidla při gymnastickém cvičení












  • gymnastické držení těla

Prv – Člověk a jeho zdraví, místo, kde žijeme, pravidla sil. provozu


  • zvládá kotoul vpřed , vzad

Akrobacie

  • průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed

  • kotoul vpřed

  • průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vzad

  • kotoul vzad


  • zvládá skoky prosté snožmo z trampolíny


  • zvládá základy gymnastického odrazu

Přeskok

  • průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolíny

  • skoky prosté odrazem snožmo z trampolíny

  • výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem z trampolíny


  • zvládá základy chůze na lavičce s dopomocí učitele

Lavička (kladinka)

  • chůze s dopomocí (různé obměny)


  • zvládá základy šplhu


Šplh na tyči

  • průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož

  • šplh do výšky max.2m s dopomocí

Rytmická a kondiční gymnastika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá základní estetické držení těla (snaží se o to)

  • zvládá základní estetický pohyb těla a jeho části (chůzi, běh, poskoky, obraty atd.)

  • umí vyjádřit jednoduchou melodii, rytmus pohybem

Základní pojmy

  • zásady bezpečnosti při gymnastických činnostech, rytmizaci





  • základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty, pohyby různých částí těla)



  • rytmizovaný pohyb, nápodoba pohybem, tvořivé vyjádření rytmu pohybem

  • soustředění na hudební a rytmický doprovod, vnímání a prožívání rytmu, tempa a melodie

Pohybové hry


  • zvládá některé pohybové hry a je schopen hrát se spolužáky i mimo TV

  • uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim za pomoci učitele zabránit

  • zvládá v pohybové hře využít i hračky a jiné předměty (mimo tělocvičné náčiní)

  • uvědomuje si, že lze pohyb spojovat s hudbou, rytmem, příběhem, pohádkou, svou představou, zkušeností

Základní pojmy

  • související s osvojovanými hrami a používaným náčiním

  • základní organizační povely pro realizaci her

  • bezpečnost při různých druzích her a různých podmínkách

  • základní pravidla osvojovaných her

  • využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám

Sportovní hry


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při sportovních hrách a za pomoci učitele je dodržuje

  • zvládá základní pojmy používaného náčiní, osvojené dovednosti, části hřiště a nejznámější sportovní hry

Základní pojmy

  • spojené s osvojováním činnosti, náčiním, oblečením pro sportovní hry a částmi sportovního hřiště

  • základy bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách




  • zvládá základní způsoby házení a chytání míče odpovídající velikosti a hmotnosti






  • uplatňuje základní znalosti sportovních her v praxi jako je vybíjená, minifotbal atd.

Vlastní nácvik

  • držení míče jednoruč a obouruč

  • manipulace s míčem odpovídající velikosti a hmotnosti ( na místě i v pohybu, vyvolenou i opačnou rukou)

  • základní přihrávky rukou (vyvolenou i opačnou)

  • základní sportovní hry – vybíjená, minifotbal (se zjednodušenými pravidly, na malém hřišti)

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení

Plavání


  • Základní plavecká výuka (dle možnosti školy a žáků)

  • adaptace na vodní prostředí, hygiena plavání, základní plavecké dovednosti, jeden plavecký způsob


Turistika a pohyb v přírodě

  • uvědomuje si, že turistika a pobyt v přírodě patří k nejzdravějším pohybovým aktivitám

  • dovede se orientovat v přírodě podle značek

  • umí se připravit na turistickou akci

  • uvědomuje si možná nebezpečí při pobytu v přírodě

  • chůze v terénu, chování v přírodě

  • chůze v terénu po vyznačené trase s překonáváním překážek

  • oblečení pro turisty, obsah batohu


  • zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě

  • ochrana přírody

  • základní dopravní a turistické značky














































3.ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř.témata

mezipř.

souvislosti

Atletika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách

  • zvládá aktivně základní osvojované pojmy související s během, skokem do dálky a hodem míčkem

  • reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele

  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

Základní pojmy

  • základní disciplíny, části běžecké dráhy skokanských sektorů, pomůcky pro měření výkonu, úpravu doskočiště

  • základy bezpečnosti při atletických činnostech, vhodné oblečení

  • startovní povely

  • základy techniky běhů, skoků a hodů


OSV – Osobnostní rozvoj

- Seberegulace a sebeorganizace (cvičení sebekontroly, sebeovládání)

OSV – Osobnostní rozvoj

- Psychohygiena (dovednosti pro pozitivní naladění mysli, uvolnění – relaxace)













  • zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu

  • zvládá základní techniku běhu




Běh

  • průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti

  • běžecká abeceda

  • nízký start na povel, polovysoký start

  • rychlý běh do 60 m

  • motivovaný vytrvalostní běh v terénu až do 12 min (dle výkonnosti žáků)

  • vytrvalý běh na dráze do 600m



Hv – Pohybový doprovod s 2/4 a 3/4 taktu







  • zvládá základní techniku skoku do dálky

  • zvládá upravit doskočiště, připravit start běhu (čára)



Skok

  • průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti

  • skok do dálky s rozběhem (odraz z pásma širokého 50 cm z 3-4 dvojkroků)







  • zvládá základní techniku hodu míčkem z chůze i z rozběhu

Hod

  • průpravná cvičení pro hod míčkem

  • hod míčkem z chůze (postupné spojení

s rozběhem)

  • hod míčkem s rozběhem

  • spojení rozběhu s odhodem


Prv – Místo, kde žijeme, práce s plánem

Gymnastika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci za pomoci učitele je dodržuje

  • aktivně se zapojuje do pohybových činností

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá základní estetické držení těla ( snaží se o to)

  • zvládá základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůzi, běh, poskoky, obraty atd.)


Základní pojmy

  • základní cvičební polohy, postoje a pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní (aktivně)

  • průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů atd. (s širším spektrem náčiní)


  • správně provede kotoul vpřed a vzad

Akrobacie

  • kotoul vpřed a jeho modifikace

  • kotoul vzad a jeho modifikace


  • zvládá skoky prosté snožmo z trampolíny


  • zvládá základy gymnastického odrazu


Přeskok

  • průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z můstku

  • přeskok 2-4 dílů bedny odrazem z trampolíny (s dopomocí)

  • výskok na kozu našíř do kleku)

  • skoky prosté odrazem snožmo odrazem z trampolíny


  • zvládá základy chůze na lavičce


Lavička (kladinka)

  • chůze bez pomoci (různé obměny chůze


  • zvládá základy šplhu


Šplh na tyči

  • šplh do výšky 4 m bez dopomoci


  • zvládá základy ručkování

Hrazda

  • ručkování ve visu

Rytmická a kondiční gymnastika


  • zvládá základy estetického držení těla

  • zvládá základy estetického pohybu těla a jeho částí

  • snaží se reagovat na hezký i nezvládnutý pohyb

  • zvládá základy tance založené na chůzi, běhu, klusu, na kroku poskočném, přísuvném, přeměnném

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

Základní pojmy

  • základy estetického pohybu těla a jeho částí v různých polohách, změny poloh, obměny tempa a rytmu

  • tvořivé vyjádření rytmu pohybem

  • základní tance založené na taneční chůzi a běhu (klusu)

  • základní tance založené na kroku poskočném, přísuvném, přeměnném (seznámení s 2/4 a 3/4 tanečním krokem)

  • bezpečnost při gymnastických činnostech

Pohybové hry


  • snaží se samostatně vytvářet pohybové hry, hledat varianty známých her

  • uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim zabránit



Základní pojmy

  • související s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním

  • variace her jednoho druhu

  • využití přírodního prostředí pro pohybové hry

  • bezpečnost při různých druzích her

Sportovní hry


  • uvědomuje si různá nebezpečí při sportovních hrách a snaží se jim zabránit

  • uplatňuje pravidla bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách

  • zvládá základní pojmy osvojovaných činností

Základní pojmy

  • související s osvojovanou činností, základní označení a vybavení hřišť, základní role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních her (miniher)

  • vhodné oblečení a obutí pro sportovní hry


  • zvládá elementární herní činnosti jednotlivce a využívá je v základních kombinacích i v utkání podle zjednodušených pravidel

  • zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci učitele)

  • jedná v duchu fair play, za pomoci učitele dodržuje pravidla soutěží

  • chápe základní role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje je v utkání (za pomoci učitele)

Vlastní nácvik

  • přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčením)

  • chytání míče jednoruč a obouruč

  • vedení míče driblingem

  • střelba jednoruč a obouruč na koš (z místa vyvolenou rukou)

  • pohyb s míčem a bez míče, zastavení

  • průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel (vybíjená, minibasketbal)




Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení


  • zařazují se pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinách TV, především v návaznosti na jejich svalová oslabení, dlouhodobé sezení atd.

Plavání


  • dle možnosti školy lze zařadit v rámci hodin tělesné výchovy „Základní plavecký výcvik“

  • adaptace na vodní prostředí, hygiena plavání, základní plavecké dovednosti, jeden plavecký způsob

  • prvky sebezáchrany


Turistika a pobyt v přírodě

  • uvědomuje si, že turistika a pobyt v přírodě patří k nejzdravějším pohybovým aktivitám

  • dovede se orientovat podle mapy (s pomocí učitele)

  • umí se připravit na turistickou akci (s pomocí dospělého)

  • uvědomuje si možná nebezpečí při pobytu v přírodě

  • dovede se orientovat podle značek a výrazných přírodních úkazů

  • dovede ošetřit drobná poranění

  • chůze v terénu, chování v přírodě

  • chůze v terénu po vyznačené trase s překonáváním překážek

  • chůze po vyznačené trase i podle mapy

  • oblečení pro turistiku, obsah batohu

  • zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě

  • ochrana přírody

  • základní dopravní a turistické značky

  • ošetření drobných poranění







































4. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

Atletika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách


  • zvládá aktivně osvojované pojmy


  • reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele


  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

Základní pojmy

  • základní disciplíny, části běžecké dráhy, skokanského sektoru, pomůcky pro měření výkonů, úpravu doskočiště

  • základní techniky běhů, skoků, hodů

  • startovní povely

  • základní způsoby měření a zaznamenávání výkonů


OSV – Osobnostní rozvoj

- Seberegulace a sebeorganizace

(cvičení sebekontroly, sebeovládání, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení )

OSV – Osobnostní rozvoj

- Psychohygiena (dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, dovednosti zvládání stresových situací)









M – Geometrie v rovině a prostoru, jednotky délky



  • zvládá aktivně techniku nízkého a polovysokého startu


  • zvládá aktivně základní techniky běhů, skoků, hodů



Běh

  • průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti

  • běžecká abeceda

  • nízký start (na povel) polovysoký start

  • rychlý běh na 60m

  • motivovaný vytrvalostní běh v terénu 12-15 min. (dle výkonnosti žáka)

  • vytrvalý běh na dráze 800 m




Vv- Pohyb těla a jeho umístění v prostoru


  • zvládá upravit doskočiště,

připravit start běhu (čáru) a vydat povely pro start

  • dovede změřit a zapsat výkony v osvojovaných disciplínách a porovná je s předchozími výsledky

Skok

  • průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti

  • skok do dálky s rozběhem – postupně odraz z břevna (5-7 dvojkroků)

  • základy rozměření rozběhu



  • zvládá základní techniku hodu



Hod

  • průpravná cvičení pro hod míčkem

  • hod míčkem s rozběhem

  • spojení rozběhu s odhodem

Gymnastika


  • uplatňuje základy pravidel bezpečnosti


  • zvládá základní pojmy aktivně


  • reaguje na základní pojmy a gesta učitele


  • zvládá poskytnout základní dopomoc a záchranu pro cvičení


  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

Základní pojmy

  • uplatňuje základy pravidel bezpečnosti

  • základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou trupu, názvy používaného nářadí a náčiní (aktivně)

  • základní záchrana a dopomoc při gymnastickém cvičení

  • průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů


  • zvládá kotoul vpřed, vzad, stoj na rukou s dopomocí


Akrobacie

  • kotoul vpřed a jeho modifikace

  • kotoul vzad a jeho modifikace

  • průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou

  • stoj na rukou s dopomocí


  • zvládá základy gymnastického odrazu z můstku


Přeskok

  • průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z můstku

  • výskok našíř odrazem z trampolíny (můstku)

  • skoky prosté s odrazem z trampolínky


  • zvládá chůzi na kladince bez dopomoci



Kladinka

  • chůze bez dopomoci s různými obměnami






















































OSV – Sociální rozvoj

- Kooperace a kompetice (seberegulace v situaci nesouhlasu, dovednost odstoupit od vlastního nápadu, navazovat na druhé, rozvoj sociálních a individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže)




  • zvládá základy šplhu


Šplh na tyči

  • šplh do výšky 4m (bez dopomoci




  • zvládá základy ručkování

Hrazda

  • ručkování ve visu



Hv – Základy hudebně pohybové činnosti, pohybové vyjádření hudby

Vv – Vizuálně obrazná vyjádření pohybových podnětů

Rytmická a kondiční gymnastika



  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • snaží se samostatně o estetické držení těla

  • zvládá pojmenovat osvojované činnosti i cvičební náčiní

  • reaguje na hezký i nezvládnutý pohyb (projevuje radost z hezky zvládnutého pohybu)

  • zvládá základy estetického pohybu a jeho částí i s obměnami

  • zvládá základy tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném, základy cvičení s náčiním



Základní pojmy

  • základní hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)

  • základy estetického pohybu těla a jeho částí v různých polohách, taneční chůze

  • změny poloh, obměny tempa rytmu

  • základy tance založené na kroku poskočném, přísunném přeměnném (základní taneční krok 2/4)

  • základy cvičení s náčiním (míč, švihadlo) při hudebním doprovodu






Pohybové hry



  • uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim za pomoci učitele zabránit

  • zvládá minimálně 10 pohybových her a ví jaké je jejich zaměření

  • dovede samostatně vytvářet pohybové hry, vyhledávat varianty známých her

  • dohodne se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji

Základní pojmy

  • související s funkcemi her, pravidel a používaným náčiním

  • variace her jednoho druhu

  • využití přírodního prostředí pro pohybové hry

  • využití netradičního náčiní

  • bezpečnost při různých druzích her





Sportovní hry



  • uplatňuje pravidla bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách


  • zvládá základní pojmy osvojovaných činností


  • dovede zaznamenat výsledek utkání a pomáhat při rozhodování

Základní pojmy

  • osvojovaných činností, základní označení a vybavení hřišť, základní role ve hře „Pravidla zjednodušených sportovní her“

  • základní organizace utkání- losování, zahájení, počítání skóre, ukončení utkání

  • vhodné obutí a oblečení pro sportovní hry


Při – Člověk a jeho zdraví




  • zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly

(vybíjená, minifotbal,

minibasketbal)


  • zvládá elementární herní činnosti jednotlivce a využívá je v základních kombinacích i v utkáních podle zjednodušených pravidel


  • reaguje na hráčské funkce v družstvu a dodržuje v utkání (za pomoci učitele), uplatňuje zásady fair play jednání ve hře





  • dohodne se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji


Vlastní nácvik

  • přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčení), přihrávka vnitřním nártem (po zemi, obloukem)

  • chytání míče jednoruč a obouruč, tlumení míče vnitřní stranou nohy

  • vedení míče (driblingem, nohou)

  • střelba jednoruč a obouruč na koš, střelba vnitřním nártem na branku z místa i z pohybu, vyvolenou rukou, nohou

  • pohyb s míčem a bez míče, zastavení

  • kontrola míče

  • průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel(vybíjená, minifotbal, minibasketbal, floorbal)

  • udržet míč pod kontrolou družstva, dopravit míč s obranné poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit situace jeden proti jednomu


Úpoly



  • v rámci témat „Pohybové hry“ a „Průpravná , kondiční cvičení“ je možné zařazovat cvičení s celé škály průpravných úpoly a zdůrazňovat význam vhodné aktivní obrany a přípravy na ni.

Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení

Bruslení

(dle možností školy)

Turistika a pobyt v přírodě


  • uvědomuje si možná nebezpečí při pobytu v přírodě

  • uvědomuje si, že turistika a pobyt v přírodě patří k nejzdravějším pohybovým aktivitám

  • dovede se orientovat podle značek a výrazných přírodních úkazů, podle mapy

  • dovede ošetřit drobná poranění

  • zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě

  • ochrana přírody

  • chůze v terénu, chování v přírodě

  • chůze v terénu po vyznačené trase s překonáváním překážek (i podle mapy)

  • základní dopravní a turistické značky

  • osobní lékárnička + KPZ

  • první pomoc při drobných úrazech



























5. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

Atletika


  • uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách

  • reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele

  • zvládá aktivně základní osvojované pojmy

  • zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

Základní pojmy

  • základní disciplíny, části běžecké dráhy a skokanských sektorů, pomůcky pro měření výkonů, úprav doskočiště

  • základní techniky běhů, skoků, a hodů

  • startovní povely

  • základní způsoby měření a zaznamenávání výkonů



OSV – Osobnostní rozvoj

- Seberegulace a sebeorganizace

(regulace vlastního jednání a prožívání vůle, organizace vlastního času, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení )


OSV – Osobnostní rozvoj

- Psychohygiena (dovednosti pro pozitivní naladění mysli, dobrý vztah k sobě samému, dovednosti zvládání stresových situací, hledání pomoci při potížích)




M – Geometrie v rovině a prostoru, jednotky délky












  • zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu

  • zvládá základní techniku běhů

  • změří základní pohybové úkony a porovná je s předchozími výsledky


Běh

  • průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti

  • běžecká abeceda

  • nízký start , polovysoký start

  • rychlý běh na 60 m

  • vytrvalý běh na dráze 800 m

  • motivovaný vytrvalý běh v terénu až 15 min


  • zvládá základní techniku skoku do výšky a dálky


Skok do dálky a výšky

  • průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti

  • skok do dálky z rozběhu, odraz z břevna (5 až7 dvojkroků)

  • skok do výšky (skrčný, skřižný) z krátkého rozběhu

  • rozměření rozběhu


  • zvládá základní techniku hodů

Hod

  • průpravná cvičení pro hod míčkem

  • hod míčkem z rozběhu

  • spojení rozběhu s odhodem

Gymnastika


  • uplatňuje základy pravidel bezpečnosti

  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • zvládá aktivně základní osvojované pojmy

Základní pojmy

  • základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní

  • základní záchrana a dopomoc při gymnastickém cvičení

  • dovede poskytnou základní dopomoc a záchranu při cvičení

  • při gymnastickém cvičení zvládá přesné provádění pohybů

  • jednoduše zhodnotí kvalitu vlastní činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

  • průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinaci pohybů














  • zvládá kotoul vpřed, vzad i ve vazbách, stoj na rukou

(s dopomocí)



Akrobacie

  • kotoul vpřed a jeho modifikace

  • kotoul vzad a jeho modifikace

  • průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou

  • stoj na rukou (s dopomocí)

  • akrobatické kombinace















  • zvládá základy gymnastického odrazu z můstku

  • zvládá roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky


Přeskok

  • průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z můstku

  • skrčka přes kozu našíř

  • odrazem z můstku

  • výskok našíř

  • skoky prosté odrazem z můstku


  • zvládá základy chůze na kladině s obměnami

Kladina 1 m (převážně dívky)

  • chůze s obměnami

(s dopomocí)


  • zvládá základy šplhu


Šplh na tyči

  • šplh do výšky 4m (bez dopomoci)

Rytmická a kondiční gymnastika


  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele

  • uvědomuje si jména základních lidových tanců

  • vyjádří pohybem různé činnosti, představy, nálady, rytmy, melodii

  • dovede pohybem vyjádřit výrazně rytmický a melodický doprovod

  • nestydí se při tanci se žákem opačného pohlaví

Základní pojmy

  • názvy základních lidových tanců, držení partnerů při různých tancích, vzájemné chování při tanci

  • základy tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném, základní taneční krok 2/4 a 3/4

  • taneční chůze

  • základy cvičení s náčiním (švihadlo, míč) při hudebním nebo rytmickém doprovodu, jednoduché sestavy

Pohybové hry




  • uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí, adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti, vytváří varianty osvojených pohybových her

  • zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy

  • jedná v duch fair play, dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje

  • respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví

Základní pojmy

  • související s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním

  • variace her více druhů

  • využití přírodního prostředí pro pohybové hry

  • využití netradičního náčiní, náměty na přípravu vlastního náčiní

  • bezpečnost při různých druzích her



OSV –

Sociální rozvoj

- Kooperace a kompetice

(jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se,

vedení a organizování skupiny, rozvoj sociálních a individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence)

























Sportovní hry


  • uvědomuje si různá nebezpečí při sportovních hrách a snaží se jim předcházet

  • zvládá základní pojmy osvojovaných činností

  • dohodne se na spolupráci družstva a dodržuje ji

  • dovede zaznamenat výsledek utkání a pomáhat při rozhodování

  • uvědomuje si základní role hráčské funkce v družstvu a dodržuje je v utkání (za pomocí učitele), uplatňuje zásady fair play jednání ve hře

  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám

  • orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště, samostatně získá potřebné informace

Základní pojmy

  • související s osvojovanými činnostmi, základní označení a vybavení hřišť, základní role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních her (miniher)

  • základní organizace utkání (losování zahájení, počítání skóre, ukončení utkání)



  • zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly (vybíjená, minifotbal, minibasketbal, florbal) a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci učitele)


Vlastní nácvik

  • přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčením), přihrávka vnitřním nártem (po zemi, obloukem)

  • chytání míče jednoruč a obouruč, tlumení míče vnitřní stranou nohy

  • vedení míče (driblingem, nohou)

  • střelba jednoruč a obouruč na koš, střelba jednoruč ze země na branku, střelba vnitřním nártem na branku, vyvolenou rukou, nohou

  • udržet míč pod kontrolou mužstva, dopravit míč z obranné poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit situaci jeden proti jednomu

  • průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel

  • základní spolupráce ve hře



Úpoly




  • v rámci tématu „Pohybové hry“ a „Průpravná kondiční cvičení“ je možné zařazovat pohybové činnosti z celé škály průpravných úpolů a zdůrazňovat význam vhodné aktivní obrany a přípravy na ni (přetlaky a přetahy).



Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení



  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu, uplatňuje kondičně zaměřené činnosti, projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

  • zařazuje do pohybové režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením

  • užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví, cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení

  • zařazují se pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinách TV, především v návaznosti na jejich svalová oslabení, dlouhodobé sezení atd.



Bruslení

(dle možnosti školy)



Turistika a pobyt v přírodě



  • uvědomuje si možná nebezpečí při pobytu v přírodě

  • uvědomuje si, že turistika a pobyt v přírodě patří k nejzdravějším pohybovým aktivitám

  • dovede spojit turistiku s další pohybovou a poznávací činností a zpracovat o akci jednoduchou dokumentaci

  • dovede se orientovat podle značek a výrazných přírodních úkazů, podle mapy

  • dovede ošetřit i závaznější poranění v improvizovaných podmínkách

  • zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě

  • ochrana přírody

  • příprava pochodové trasy a aplikace znalostí z jiných předmětů

  • chůze v terénu, chování v přírodě

  • chůze v terénu po vyznačené trase s překonáváním překážek ( i podle mapy)

  • základní dopravní a turistické značky

  • osobní lékárnička + KPZ


  • první pomoc při drobných i závažnějších úrazech



Při – Člověk a jeho zdraví, význam pohybu ke zdraví, péče o zdraví.