Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Přírodověda - 1. stupeň
Charakteristika
vyučovacího předmětu
Obsah
vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět je realizován
ve vyučovacím předmětu Přírodověda ve 4.a 5. ročníku,
navazuje na předmět Prvouka. Předmět je vyučován jednu hodinu
týdně v každém ročníku. Výuka
probíhá v kmenových třídách a
dle potřeby jsou využívány odborné učebny a
ostatní prostory školy. Na běžnou výuku ve
vyučovacích hodinách navazují různé akce
(např. exkurze, projekty, divadelní představení,
návštěvy výstav a muzeí, pobytové
akce).
Předmět
se zabývá prvky živé a neživé přírody,
přináší elementární poznatky o
Zemi jako součásti vesmíru. Na základě poznatků
o lidském těle vede ke zdravému způsobu života a
k základním dovednostem a návykům,
souvisejících se zdravím životním stylem.
Vede k ohleduplnému chování k přírodě
a k životnímu prostředí.
Výchovné a vzdělávací strategie
Zásadní
výchovné a vzdělávací postupy ve
vyučovacím předmětu přírodověda směřují
k utváření klíčových kompetencí.
Kompetence k učení
nabízet
žákovi různé způsoby, metody a strategie učení,
které jim umožní samostatně organizovat a řídit
vlastní učení
vést
žáky k aktivnímu vyhledávání
a třídění informací a k jejich propojování
vést
žáky k pozorování a pojmenování
věcí, jevů a dějů, chápání vzájemných
vztahů a souvislostí
Kompetence k řešení
problémů
vést
žáky k vnímání problémových
situací ve škole a mimo ni, na základě
vlastních znalostí analyzovat podstatné a
promýšlet cestu ke správnému řešení
vést
žáky k vyhledávání informací
z různých zdrojů, k vybírání
nejvhodnějšího řešení problému, k
ověřování správnosti řešení
problému a k obhajobě svého rozhodnutí
Kompetence komunikativní
vést
žáky k výstižnému vyjadřování
svých myšlenek, názorů a dojmů, k respektování
jiných názorů
seznámit
žáky s využíváním různých
textů, obrazových materiálů a komunikačních
prostředků
Kompetence sociální a
personální
vést
žáky ke schopnosti pracovat ve dvojici a v pracovní
skupině při řešení problémových situací,
vyhledávání informací a zpracování
závěrů a k respektování dohodnutých
pravidel
Kompetence občanské
vést
žáky k respektování názoru druhých
lidí, k uznávání jednotlivce jako
osobnosti
na
základě přímých zkušeností vést
žáky k poznává místní a
regionální skutečnosti
vést
žáky k chápání základních
vztahů související s environmentálními
problémy, se životním prostředím a jeho významu
jako celku
Kompetence pracovní
vytvářet
u žáků dovednost objektivně zhodnotit výsledky své
práce, prezentovat je, dodržovat jednoduché pracovní
postupy a aplikovat je v praxi, dodržovat zásady
bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Osnovy
4.ročník
Rozmanitost
přírody
Životní
podmínky
Nerosty,horniny,půda
Voda,vzduch
Rostliny,houby,živočichové
Rovnováha
v přírodě a její ochrana
Člověk
a jeho zdraví
Lidské
tělo
Péče
o zdraví
Osobní
bezpečí
Návykové
látky a zdraví
5.ročník
Rozmanitost
přírody
Vesmír
a Země
Rovnováha
v přírodě
Ochrana
přírody
Člověk
a jeho zdraví
Lidské
tělo
Osobní
bezpečí
Návykové
látky
Zdravotní
osvěta
4. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
objevuje a zjišťuje
propojenost prvků živé a neživé přírody,
princip rovnováhy přírody a nachází
souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a
činností člověka
Rozmanitost
přírody
Životní
podmínky
rozmanitost
podmínek života na Zemi, význam ovzduší,
vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva, podnebí a
počasí
Nerosty
a horniny, půda
některé
hospodářsky významné horniny a nerosty,
zvětrávání, vznik půdy a jejich význam
Voda
a vzduch
výskyt, vlastnosti a
formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti,
složení, proudění vzduchu, význam pro život
zkoumá základní
společenstva ve vybraných lokalitách regionů,
zdůvodní podstatné vzájemné
vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly
v přizpůsobení organismů prostředí
Rostliny,
houby, živočichové
znaky života, životní
potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba
těla u některých nejznámějších
druhů, význam v přírodě a pro člověka
EV -
Ekosystémy
(les, pole, vodní zdroje,
moře)
porovnává na
základě pozorování základní
projevy života na konkrétních organismech,
prakticky třídí organismy do známých
skupin, využívá k tomu jednotlivé
klíče
Rovnováha
v přírodě a její ochrana
význam, vzájemné
vztahy mezi organismy, základní společenstva
zhodnotí některé
konkrétní činnosti člověka v přírodě a
rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i
zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
ohleduplné chování
k přírodě a ochrana přírody –
odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního
prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů,
živelné pohromy a ekologické katastrofy
OSV-
Sociální rozvoj – Kooperace a kompetice
(rozvoj individuálních
dovedností)
Pv – Pěstitelské
práce
založí jednoduchý
pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí
a vysvětlí výsledky pokusů
pokusy – postup práce
rozlišuje jednotlivé
etapy lidského života a orientuje se ve vývoji
dítěte před a po jeho narození
Člověk
a jeho zdraví
Lidské
tělo
vývoj jedince
Tv – Zdravotně zaměřené
činnosti
účelně plánuje
svůj čas pro učení, práci, zábavu a
odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na
oprávněné nároky jiných osob
Péče
o zdraví
denní režim, pitný
režim, pohybový režim, zdravá strava, nemoc,
drobné úrazy a poranění, první
pomoc, úrazová zábrana, osobní
hygiena
Tv – První pomoc,
význam pohybu pro zdraví
uplatňuje účelné
způsoby chování v situacích
ohrožujících zdraví a v modelových
situacích simulujících mimořádné
události
Osobní
bezpečí
situace
hromadného ohrožení – zdravotní
osvěta
osobní bezpečí
– bezpečné chování v rizikovém
prostředí, v silničním provozu v roli
chodce a cyklisty, krizové situace
OSV –
Osobnostní rozvoj - Kreativita
(tvořivost v mezilidských
vztazích)
předvede v modelových
situacích osvojené jednoduché způsoby
odmítání návykových látek
Návykové
látky a zdraví
odmítání
návykových látek, hrací automaty a
počítače
5. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipřed. souvislosti
vysvětlí na základě
elementárních poznatků o Zemi jako součásti
vesmíru souvislost s rozdělením času a
střídání ročních období
Rozmanitost
přírody
Vesmír
a Země
sluneční
soustava, den a noc, roční období
Inf –
Využití vyhledávačů
Vl – Místo, kde
žijeme
porovnává na
základě pozorování základní
projevy života na konkrétních organismech,
prakticky třídí organismy do známých
skupin, využívá k tomu jednotlivé
klíče a atlasy
Rovnováha
v přírodě
význam, vzájemné
vztahy mezi organismy, základní společenstva
OSV-
Sociální rozvoj – Kooperace a kompetice
(rozvoj individuálních
dovedností)
zhodnotí některé
konkrétní činnosti člověka v přírodě a
rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i
zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
Ochrana
přírody
ohleduplné chování
k přírodě a ochrana přírody –
odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního
prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů,
živelné pohromy a ekologické katastrofy
Aj – Příroda a
počasí
založí jednoduchý
pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí
a vysvětlí výsledky pokusů
pokusy – postup práce
M – Závislosti,
vztahy a práce s daty
využívá
poznatků o lidském těle k vysvětlení
základních funkcí jednotlivých
orgánových soustav a podpoře vlastního
zdravého způsobu života
Člověk
a jeho zdraví
Lidské
tělo
životní potřeby a
projevy, základní stavba a funkce, pohlavní
rozdíly mezi mužem a ženou, základní lidské
reprodukce,vývoj jedince
Tv –
Význam pohybu pro zdraví, hygiena při Tv
Aj – Části těla
uplatňuje účelné
způsoby chování v situacích
ohrožujících zdraví a v modelových
situacích simulujících mimořádné
události
Osobní
bezpečí
bezpečné chování
v rizikovém prostředí, v silničním
provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace
(šikana, týrání, sexuální
zneužívání atd.), brutality a jiné
formy násilí v médiích
OSV- Osobnostní rozvoj -
Kreativita (tvořivost v mezilidských vztazích)
předvede v modelových
situacích osvojené jednoduché způsoby
odmítání návykových látek
Návykové
látky a zdraví
odmítání
návykových látek, hrací automaty a
počítače
uplatňuje základní
dovednosti a návyky související s podporou
zdraví a jeho preventivní ochranou
Zdravotní
osvěta
zdravotní osvěta
ošetří
drobná poranění a zajistí lékařskou
pomoc
uplatňuje ohleduplné
chování k druhému pohlaví a
orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního
chování mezi chlapci a děvčaty v daném
věku
osobní
bezpečí – služby odborné pomoci
sexuální
výchova
OSV –
Sociální rozvoj – (poznávání
lidí, mezilidské vztahy,
vzájemné
poznávání se ve skupině, rozvoj pozornosti
vůči odlišnostem a hledání výhod
v odlišnostech, chyby při poznávání
lidí,
péče o dobré
vztahy, chování podporující dobré
vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého,
respektování, pomoc, vztahy a naše třída)