Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Vlastivěda - 1. stupeň
Charakteristika
vyučovacího předmětu
Obsah
vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět je realizován
ve vyučovacím předmětu Vlastivěda ve 4. a 5. ročníku,
navazuje na předmět Prvouka. Předmět je vyučován dvě hodiny
týdně v každém ročníku. Výuka
probíhá v kmenových třídách a
dle potřeby jsou využívány odborné učebny a
ostatní prostory školy. Na běžnou výuku ve
vyučovacích hodinách navazují různé akce
(např. exkurze, projekty, divadelní představení,
návštěvy výstav a muzeí, pobytové
akce).
Cílem
je rozvíjet vztah k regionu a k naší
vlasti jako součásti Evropy a světa. Zabývá se
hlavními reáliemi minulosti a současnosti naší
vlasti s využitím regionálních specifik.
Zahrnuje soužití lidí a základní lidská
práva.
Výchovné a vzdělávací strategie
Zásadní
výchovné a vzdělávací postupy ve
vyučovacím předmětu Vlastivěda směřují k utváření
klíčových kompetencí.
Kompetence k učení
nabízet
žákům různé způsoby, metody a strategie učení,
které jim umožní samostatně organizovat a řídit
vlastní učení
vést
žáky k aktivnímu vyhledávání
a třídění informací a k jejich propojování
vést
žáky k pozorování a pojmenování
věcí, jevů a dějů, chápání vzájemných
vztahů a souvislostí
Kompetence k řešení
problémů
vést
žáky k vnímání problémových
situací ve škole i mimo ni, na základě
vlastních znalostí analyzovat podstatné a
promýšlet cestu ke správnému řešení
vést
žáky k vyhledávání informací
z různých zdrojů, k vybírání
nejvhodnějšího řešení problému, k
ověřování správnosti řešení
problému a k obhajobě svého rozhodnutí
Kompetence komunikativní
vést
žáky k výstižnému vyjadřování
svých myšlenek, názorů a dojmů, k respektování
jiných názorů
seznámit
žáky s využíváním různých
textů, obrazových materiálů a komunikačních
prostředků
Kompetence sociální a
personální
vést
žáky ke schopnosti pracovat ve dvojici a v pracovní
skupině při řešení problémových situací,
vyhledávání informací a zpracování
závěrů, respektování dohodnutých
pravidel
Kompetence občanské
vést
žáky k respektování názoru druhých
lidí, k uznávání jednotlivce jako
osobnosti
na
základě přímých zkušeností vést
žáky k poznávání místní a
regionální skutečnosti
vést
žáky k chápání základních
vztahů související s environmentálními
problémy, se životním prostředím a jeho významu
jako celku
Kompetence pracovní
vytvářet
u žáků dovednost objektivně zhodnotit výsledky své
práce, prezentovat je, dodržovat jednoduché pracovní
postupy a aplikovat je v praxi, dodržovat zásady
bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Osnovy
4.ročník
Místo,
kde žijeme
Orientace
v místě bydliště a prostoru
Práce
s mapou, mapy
Obec,
místní a okolní krajina
Základy
státního zřízení
Lidé kolem
nás
Mezilidské
vztahy
Pravidla slušného
chování
Práva
a povinnosti
Lidé a čas
Čas, časová osa
Minulost domova
Báje, mýty,
pověsti
Proměny způsobu života
Nejstarší
osídlení naší vlasti
Přemyslovský
stát
Karel IV.
Habsburské
monarchie
5.
ročník
Místo,
kde žijeme
Zeměpisné pojmy
Regiony
České republiky
Lidé
kolem nás
Mezilidské
vztahy, pravidla slušného chování
Základní
globální problémy
Lidé a čas
Proměny způsobu života
Počátky
utváření novodobého českého národa
4. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
určí a vysvětlí
polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke
krajině a státu
Místo,
kde žijeme
orientace v místě
bydliště a prostoru
M – Geometrie v rovině
a prostoru
určí světové
strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle
nich a řídí se podle zásad bezpečného
pohybu a pobytu v přírodě
práce
s mapou místní oblasti regionu
určování
světových stran v přírodě
rozlišuje
mezi náčrty, plány a základními typy
map
vyhledává
jednoduché údaje o přírodních
podmínkách a sídlištích lidí
na mapách naší republiky
mapy
obecně zeměpisné a tematické, jejich obsah,
grafika, vysvětlivky, orientační body a linie
okolní
krajina (místní oblast, region) – zemský
povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření
půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí,
působení lidí na krajinu a životní
prostředí
Př –
Rozmanitost přírody – životní podmínky
Inf – Vyhledávání
informací na internetu
vyhledává
typické regionální zvláštnosti
přírody, osídlení, hospodářství
a kultury
jednoduchým způsobem
posoudí jejich význam z hlediska přírodního,
historického, politického, správního
a vlastnického
obec (město), místní
krajina a její části, poloha v krajině,
minulost a současnost obce (města), význačné
budovy, dopravní síť
rozlišuje
hlavní orgány státní moci a některé
jejich zástupce
symboly
našeho státu a jejich význam
?
základy
státního zřízení a politického
systému České republiky, státní
symboly, státní správa a samospráva,
významné osobnosti naší politiky
krajina, národ
VDO – Občan, občanská
společnost a stát (základní principy a
hodnoty demokratického politického systému)
Hv – Poslechové
činnosti - hymna
vyjádří
na základě vlastních zkušeností
základní vztahy mezi lidmi
vyvodí a dodržuje
pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a
dívkami, v rodině, v obci (městě)
Lidé
kolem nás
mezilidské
vztahy, pravidla slušného chování
práva
a povinnosti žáků školy
OSV – Sociální
rozvoj – Mezilidské vztahy (péče o dobré
vztahy, chování podporující dobré
vztahy)
Čj – Dialog, vypravování
rozlišuje
základní rozdíly mezi jednotlivci
obhájí
při konkrétních činnostech své názory,
popřípadě připustí svůj omyl
dohodne
se na společném postupu a řešení se
spolužáky
?
pravidla
dialogu, komunikace
podoby a projevy kultury,
kulturní instituce
OSV –
Sociální rozvoj – Komunikace (dialog, vedení
dialogu, jeho pravidla a řízení)
OSV – Sociální
rozvoj – Kooperace a kompetice (rozvoj sociálních
dovedností pro kooperaci)
Čj – Dialog a vypravování
rozpozná ve svém
okolí jednání a chování,
která se už tolerovat nemohou a která porušují
základní lidská práva nebo
demokratické principy
základní
lidská práva a práva dítěte
principy demokracie
VDO – Občan, občanská
společnost a stát (občan jako odpovědný člen
společnosti, práva a povinnosti občana)
rozlišuje
základní formy vlastnictví
používá peníze
v běžných situacích
vlastnictví
soukromé, veřejné, osobní, společné
peníze a jejich
používání
M – Číslo a početní
operace
pracuje s časovými
údaji a využívá zjištěných
údajů k pochopení vztahů mezi ději a
mezi jevy
Lidé
a čas
čas,
časová osa
dějiny
jako časový sled událostí
letopočet, generace
M – Číslo a početní
operace – orientace na číselné ose
využívá
archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií
jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti
zdůvodní základní
význam chráněných částí
přírody, nemovitých i movitých kulturních
památek
minulost
domova, kraje, vlasti, našich předků
báje,
mýty, pověsti
péče
o památky regionu
Čj – Literární
pojmy - pověst
rozeznává
současné a minulé
orientuje se v hlavních
reáliích minulosti a současnosti naší
vlasti s využitím regionálních
specifik
proměny
způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby,
průběh lidského života
nejstarší
osídlení naší vlasti, první
státní útvary na našem území,
přemyslovský stát,, český stát za
vlády Karla IV., doba husitská, období
habsburské monarchie, významné události
a osobnosti té doby
Čj –
Významová stránka
Inf – Vyhledávání
informací na internetu
objasní historické
důvody pro zařazení státních svátků
a významných dnů
současnost a minulost
v našem životě – státní svátky
a významné dny
5. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
rozlišuje
mezi náčrty, plány a základními typy
map
vyhledává
jednoduché údaje o přírodních
podmínkách a sídlištích lidí
na mapách naší republiky, Evropy a
polokoulí
Místo,
kde žijeme
mapy
obecně zeměpisné a tématické, orientace
podle náčrtů, plánů a map
zeměpisné
pojmy
zemský
povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření
půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí,
působení lidí na krajinu a životní
prostředí
VMEGS – Objevujeme Evropu a
svět (naše vlast a Evropa, evropské krajiny, svět)
Př – Rozmanitost přírody
– Vesmír, Země
vyhledává
typické regionální zvláštnosti
přírody, osídlení, hospodářství
a kultury
jednoduchým způsobem
posoudí jejich význam z hlediska přírodního,
historického, politického, správního
a vlastnického
Praha
a regiony České republiky, surovinové zdroje,
výroba, služby a obchod
Evropa a svět –
kontinenty, evropské státy, EU
EV – Vztah člověka
k prostředí (naše obec, příroda a
kultura obce a její ochrana)
Inf –
Využití vyhledávačů
Aj-
Město
zprostředkuje ostatním
zkušenosti, zážitky a zajímavosti
z vlastních cest a porovná způsob života a
přírodu v naší vlasti i v jiných
zemích
předávání
osobních zkušeností z cest
Čj - Reklama
vyjádří
na základě vlastních zkušeností
základní vztahy mezi lidmi
vyvodí a dodržuje
pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a
dívkami, v rodině, v obci (městě)
Lidé
kolem nás
mezilidské vztahy,
pravidla slušného chování
OSV –
Sociální rozvoj – Mezilidské vztahy
(chování podporující dobré
vztahy, respektování, pomoc, vztahy a naše
třída)
OSV – Osobnostní
rozvoj - Kreativita (tvořivost v mezilidských
vztazích)
rozlišuje
základní rozdíly mezi jednotlivci
obhájí
při konkrétních činnostech své názory,
popřípadě připustí svůj omyl
dohodne se na společném
postupu a řešení se spolužáky
komunikace
mezi lidmi
zájmové
spolky, politické strany, církve, pomoc nemocným,
sociálně slabým, společný „evropský
dům“
masová kultura a
subkultura
OSV –
Sociální rozvoj – Poznávání
lidí (rozvoj pozornosti vůči odlišnostem)
MUV –
Kulturní diferenciace (jedinečnost každého člověka,
jeho individuální zvláštnosti a
jejich respektování)
OSV – Morální
rozvoj – Řešení problémů (dovednost
pro řešení problémů, různé typy
problémů)
Čj - Dialog
rozpozná ve svém
okolí jednání a chování,
která se už tolerovat nemohou a která porušují
základní lidská práva nebo
demokratické principy
protiprávní
jednání, právní ochrana občanů a
majetku, soukromého vlastnictví, duševních
hodnot
VDO – Občan, občanská
společnost a stát (základní principy a
hodnoty demokratického politického systému)
rozlišuje základní
formy vlastnictví; používá peníze
v běžných situacích
obchod, firmy
M – Číslo a početní
operace
poukáže
v nejbližším společenském a přírodním
prostředí na změny a některé problémy
navrhne možnosti zlepšení
životního prostředí obce (města)
základní
globální problémy – významné
sociální problémy, problémy konzumní
společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi, globální
problémy přírodního prostředí
EV –
Vztah člověka k prostředí (náš životní
styl, aktuální ekologický problém,
nerovnoměrnost života na Zemi, příčiny a důsledky
globalizace)
EV – Lidské aktivity
a problémy ŽP (ochrana přírody a kulturních
památek, změny v krajině, akce životního
prostředí, Den Země)
využívá
archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií
jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti
zdůvodní základní
význam chráněných částí
přírody, nemovitých i movitých kulturních
památek
Lidé
a čas
péče o památky,
lidé a obory zkoumající minulost
OSV – Osobnostní
rozvoj – Kreativita (cvičení pro rozvoj základních
rysů kreativity, schopnosti vidět věci jinak)
srovnává a
hodnotí na vybraných ukázkách způsob
života a práce předků na našem území
v minulosti a současnosti s využitím
regionálních specifik
proměny
způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby,
průběh lidského života
počátky utváření
novodobého českého národa, národní
obrození a jeho významné osobnosti, české
země 2. poloviny 19. století, 1. světová válka,
vznik Československé republiky a její významné
osobnosti, 2. světová válka, zánik ČSR,
poválečná léta, období totality,
vznik České republiky, obnova demokracie
OSV – Sociální
rozvoj – Kooperace a kompetice (rozvoj individuálních
dovedností pro kooperaci)
M –
Číslo a početní operace – číselná
osa
Inf – Využití
vyhledávačů
objasní historické
důvody pro zařazení státních svátků
a významných dnů
současnost a minulost
v našem životě – státní svátky
a významné dny