Obec Miličín
Úvod OÚ Miličín ZŠ a MŠ Miličín Muzeum České Sibiře Miličín v Muzeu

Mateřská škola:


Základní škola Miličín -
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

Informatika

Charakteristika vzdělávací oblasti

Obsah vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie se realizuje v předmětu Informatika. Předmět je vyučován na 1. stupni ve 4. a 5. ročníku vždy jedna hodina týdně, z toho je jedna hodina disponibilní. Stejnou časovou dotaci má předmět na 2. stupni v 6. a 7. ročníku. Vyučování probíhá v učebně informatiky.

Předmět umožňuje žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti - získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti.

Zvládnutí výpočetní techniky, zejména rychlého vyhledávání a zpracování potřebných informací pomocí internetu a jiných digitálních médií, umožňuje realizovat metodu „učení kdekoliv a kdykoliv“, vede k žádoucímu odlehčení paměti při současné možnosti využít mnohonásobně většího počtu dat a informací než dosud, urychluje aktualizaci poznatků a vhodně doplňuje standardní učební texty a pomůcky.

Výchovné a vzdělávací strategie

Informatika svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá k utváření a rozvoji všech kompetencí.

Kompetence k učení

  • vést žáky k využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového software, ke zvýšení efektivnosti své učební činnosti

  • vést žáky k porozumění sledu informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium, přenosem, zpracováním, vyhledáváním a praktickým využitím

Kompetence k řešení problémů

  • vést žáky k porovnávání informací a poznatků z většího množství alternativních informačních zdrojů, a tím k dosahování objektivnosti vyhledaných informací

Kompetence komunikativní

  • vytvářet u žáků schopnost formulovat svůj požadavek a využívat při interakci s počítačem algoritmické myšlení

  • podporovat u žáků poznání úlohy informací a informačních činností a k využívání moderních informačních a komunikačních technologií

  • vést žáky k tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce

Kompetence sociální a personální

  • vést žáky k zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům vyskytujících se na internetu či jiných médiích

  • vést žáky k pochopení funkce výpočetní techniky jako prostředku simulace a modelování přírodních i sociálních jevů a procesů

Kompetence občanské

  • vést žáky k respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání software

Kompetence pracovní

  • vést žáky k šetrné práci s výpočetní technikou

  • vést žáky k využívání kompetencích získaných v rámci informatiky pro svůj další rozvoj

1. stupeň

Je cílem, aby žáci získali základní dovednost obsluhy počítače.

2. stupeň

Cíl je, aby se žáci orientovali ve světě informací, dovedli s nimi tvořivě pracovat a uměli je použít jak v dalším vzdělávání, tak v praktickém životě.

Osnovy

4.ročník

    Základy práce s počítačem

Bezpečnost práce a rizika, prevence rizik

Funkce a popis počítače

Klávesnice, myš, práce s nimi

Operační systém a jeho funkce – základní pojmy a prvky (ikony, okna, složky, soubory, hlavní nabídka, plocha,hlavní panel..)

Principy ovládání – tj. operace s ikonami, s okny, s hlavní nabídkou

    Zpracování a využití informací

Výukové programy – práce s nimi

Malování – grafický editor

Textový editor- základy psaní a editace textu, označování bloků, formátování textu, grafické prvky, písmo, tisk a úpravy před tiskem

    Vyhledávání informací a komunikace

Informatika – základní pojmy

Společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)

Vývojové trendy informačních technologií (historie a budoucnost)

Práce se školní www prezentací, ovládání internetového prohlížeče,vyhledávání informací na Internetu

Základní způsoby komunikace- dětský chat, telefonování


5. ročník

    Základy práce s počítačem

Pojem hardware a software

OS Windows - základy práce se soubory, složkami, schránka a operace s ní

Vlastní účet na serveru

    Zpracování a využití informací

Grafický editor - vytvoření a úprava obrázku, formáty gif, jpg..

Textový editor - zobrazení a nastavení stránky, práce se schránkou, formáty odstavce, tabulátory a jejich užití, vkládání a úpravy obrázků, grafické prvky, písmo, tabulky, formáty doc

    Vyhledávání informací a komunikace

Informatika jako vědní obor

Ověření věrohodnosti informací, závažnosti a vzájemné návaznosti, využití vyhledávačů

Základní způsoby komunikace, (E-mail, chat, telefonování)



6. ročník

Základy práce s počítačem

Historie počítačů

Paměťové jednotky a jejich vzájemný vztah

Vnitřek skříně počítače

Přídavná zařízení – tiskárna, monitor

Vnitřní paměť (ROM a RAM), vnější záznamová média

Rozdělení programů (OS, aplikační programy, programovací jazyky)

Stromová struktura složek

Zpracování a využití informací

Grafický editor – využití všech nástrojů

Textový editor – ochrana heslem, jednoduché návrhy plakátu apod.

Vyhledávání informací a komunikace

Www, odkaz, hypertext, URL, prohlížeč

Zásady a chyby při používání e-mailu

kopie, skrytá kopie, e-mail s přílohou


7. ročník

Základy práce s počítačem

Výměna ikony, výměna tapety a spořiče

Zástupce na ploše, nová položka v nabídce Start

Hledání souborů a složek

Počítačová síť (LAN, WAN)

Zpracování a využití informací

Textový editor – indexy, příspěvek do školního časopisu s ohledem na etiku

Tabulkový editor – formátování buněk, jednoduché vzorce

Program pro vytváření prezentací

Vyhledávání informací a komunikace

Free e-mailová schránka – vytvoření, nastavení, používání

Obrázky a hudba na www






















4. ročník

očekávané výstupy

žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti


  • zná základní pravidla bezpečnosti práce s počítačem a aktivně je dodržuje

  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardwarem a postupuje poučeně v případě závady

  • popíše počítač, vysvětlí jeho funkci, zapne a správně počítač vypne

  • rozliší a určí, k čemu se využívají přídavná vstupní a výstupní zařízení

  • zadá vstupní informace pomocí klávesnice, popíše funkci a význam některých kláves (Enter, Esc, Del , Shift..)

  • aktivně pracuje s myší

  • orientuje se v základním uživatelském prostředí (Windows), tzn. pozná a označí základní prvky

  • respektuje pravidla bezpečné práce se softwarem a postupuje poučeně v případě jejich závady

  • provádí základní operace s ikonou– označení, přesun, zrušení, založení, kopie, přejmenování, otevření ikony do okna, zavření; ovládá práci s okny – zavření, minimalizace, maximalizace; ovládá pohyb v hlavní nabídce, otevře v ní program, pohybuje se po hlavní nabídce, opustí ji

Základy práce s počítačem

  • bezpečnost práce a rizika, prevence rizik







  • funkce a popis počítače



  • vstupní a výstupní zařízení



  • klávesnice– funkce kláves, práce s ní







  • myš, práce s ní

  • operační systém a jeho funkce – základní pojmy a prvky (ikony, okna, složky, soubory, hlavní nabídka, plocha,hlavní panel..)







  • principy ovládání – tj. operace s ikonami, s okny, s hlavní nabídkou





  • žák aktivně pracuje s různými typy výukových programů – spustí, ovládá, zavře, chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím

  • otevře jednoduchý grafický program, nakreslí obrázek, uloží a vytiskne jej

  • nakreslí daný obrázek za použití kreslících nástrojů a nástrojů pro kreslení geometr.tvarů

  • napíše jednoduchý text v text.editoru opraví případné chyby, kterých se v textu dopustí

  • označí blok textu, blok zformátuje

  • použije ozdobné prvky – ozdobné písmo a grafiku

  • textový dokument uloží a vytiskne

Zpracování a využití informací

  • výukové programy – práce s nimi





  • malování – grafický editor








  • textový editor - základy psaní a editace textu, označování bloků, formátování textu, grafické prvky, písmo, tisk a úpravy před tiskem








Vv – Typy vizuálně obrazových vyjádření – elektronický obraz



Čj – formální úprava textu









  • vysvětlí pojem informatika, informace a uvede příklady informací a zdrojů (klasických a digitálních), z nichž se informace získává

  • vysvětlí a uvede příklad, jak informace vzniká, jak ji lze přenášet, zpracovat a dále využít

  • uvede na příkladech ,jak se informace (a její spol. tok) v průběhu historie mění

  • při vyhledávání na internetu používá jednoduché a vhodné cesty



  • vyhledá požadovanou informaci za pomoci učitele (adresa, kde hledat)

  • aktivně komunikuje pomocí chatu, umí správně telefonovat, vyjadřuje se stručně a výstižně

Vyhledávání informací a komunikace

  • informatika – základní pojmy






  • společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)

  • vývojové trendy informačních technologií (historie a budoucnost)

  • práce se školní www prezentací, ovládání internetového prohlížeče, nejznámější vyhledávací portály české

  • vyhledávání informací na Internetu



  • základní způsoby komunikace (dětský chat, telefonování)

















MEV – Stavba med. sdělení – principy sestavování zpravodajství-tvorba mediálního sdělení pro šk. časopis

VMEGS – Obyvat. Evropy a světa – mezinárodní setkání v Evropě























Čj –čtení jako zdroj informací

Vl. – Lidé a čas, místo, kde jsme

Př.- Rozmanitost přírody

Čj + Vv – Základní komunikační pravidla











5. ročník

očekávané výstupy

žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti


  • vysvětlí pojmy hardware a software, uvede příklady

  • orientuje se v základním uživatelském prostředí , tzn. pozná, popíše označí základní prvky – soubory, složky

  • provádí základní operace se složkami a dokumenty - označení, přesun, zrušení, založení, kopie, přejmenování, uložení na pevný disk i na disketu

  • vyhledá a uloží soubor v adresáři

  • ovládá práci se schránkou – kopie, vyjmutí, vložení

  • pamatuje si své uživatelské jméno a heslo

Základy práce s počítačem

  • pojem hardware a software



  • OS Windows - základy práce se soubory, složkami, schránka a operace s ní





















  • vlastní účet na serveru




  • v graf.programu vytvoří obrázek, upraví jej , uloží a vytiskne

  • napíše požadovaný text, opraví v něm chyby, kterých se při psaní dopustí

  • v nastavení stránky upraví vzhled dokumentu

  • označí různé bloky myší a některé (řádek, slovo, celý dokument) klávesnicí

  • zformátuje text a odstavce

  • vloží do dokumentu obrázek a upraví jej dle potřeby

  • použije ozdobné písmo a graf.prvky ke grafické úpravě dokumentu

Zpracování a využití informací

  • grafický editor - vytvoření a úprava obrázku, formáty gif, jpg..

  • textový editor - zobrazení a nastavení stránky, práce se schránkou, formáty odstavce, tabulátory a jejich užití, vkládání a úpravy obrázků, grafické prvky, písmo, tabulky, formáty doc







Vv – elektronický obraz

Čj - Formální úprava textu



Vv- typy vizuálně obrazných vyjádření

M - Závislosti, vztahy a práce s daty






  • vysvětlí pojem informace a informatika, ukáže, kde se dají informace získat, odliší spolehlivé a nespolehlivé zdroje, zhodnotí informaci z hlediska závažnosti

  • vyhledává informace na portálech

  • za pomoci učitele založí školní emailovou adresu

Vyhledávání informací a komunikace

  • informatika jako vědní obor - ověření věrohodnosti informací, závažnosti a vzájemné návaznosti




  • využití vyhledávačů


  • základní způsoby komunikace

  • (E-mail, chat, telefonování)









Př- Rozmanitost přírody

Vl – Lidé a čas – místo kde žijeme



6. ročník

očekávané výstupy

žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti


  • rozliší jednotlivé generace a určí hlavní prvek (elektronky, tranzistor, integrovaný obvod, procesor)

  • jednotky vyjmenuje a odliší jejich velikosti a vzájemný vztah

  • v otevřené skříni pozná základní desku, umístění pamětí, procesoru, najde harddisk

  • podle způsobu tisku objasní jehličkové, inkoustové , laserové, termosublimační tiskárny

  • vysvětlí rozdíl mezi osobní a síťovou tiskárnou

  • orientuje se ve velikostech monitorů, pozná klasický a LCD monitor

  • zjistí, kolik MB paměti RAM má na domácím i školním počítači

  • uloží data na HD, disketu, CD

  • zařadí programy do skupin, ví o existenci jiného OS než Windows

  • vytvoří stromovou struktura

Základy práce s počítačem

  • historie počítačů.





  • paměťové jednotky a jejich vzájemný vztah



  • vnitřek skříně počítače







  • tiskárna









  • monitor



  • vnitřní paměť (ROM a RAM)



  • vnější záznamová média

  • rozdělení programů (OS, aplikační programy, programovací jazyky)



  • stromová struktura složek





  • pracuje s lupou, vloží do obrázku text, používá všechny dostupné nástroje

  • přetáčí, roztahuje obrázek

  • ochrání dokument heslem

  • vytvoří jednoduchý návrh plakátu, obálky časopisu

  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem

  • využije schránky při práci s textem – při kopírování, přesouvání

Zpracování a využití informací

  • grafický editor





  • textový editor



Vv–Prvky vizuálně obrazného vyjádření






  • vysvětlí pojmy, vyhledá informace, obrázky

  • zná i jiné prohlížeče než IE

  • vyvaruje se chyb a dodržuje zásady pro používání elektronické pošty

  • pošle e-mail více adresátům, dokáže poslat přílohu, nepoužívá však spamm

Vyhledávání informací a komunikace

  • www, odkaz, hypertext, URL, prohlížeč



  • zásady a chyby při používání e-mailu



  • kopie, skrytá kopie, e-mail s přílohou



MEV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení (hledání rozdílu mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením)





Čj - Zpráva a oznámení


Čj - Dopis





































7. ročník

očekávané výstupy

žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti


  • změní ikony na ploše za jiné, popř. si namaluje vlastní

  • ve svém nastavení si zvolí vhodnou tapetu, dokáže vytvořit spořič s vlastním textem

  • vytvoří zástupce a upraví nabídku Start (pokud mu to dovolí nastavení uživatelských práv)

  • najde složku či soubor podle názvu i podle času

  • vysvětlí pojem síť a rozdíly mezi LAN, WAN a popíše postupný vznik internetu

  • bez problémů obsluhuje CD ROM, DVD

Základy práce s počítačem

  • výměna ikony



  • výměna tapety a spořiče





  • zástupce na ploše, nová položka v nabídce Start





  • hledání souborů a složek


  • počítačová síť (LAN, WAN)



  • multimediální využití počítače





  • použije horní indexy při zápisu jednotek obsahu a objemu

  • vytvoří jednoduchou textovou tabulku – např. rozvrh hodin

  • prezentuje svoji práci – diplom, plakát na nástěnku, příspěvek do školního časopisu (seznámí se s Etickým kodexem novinářů)

  • používá sloupcovou sazbu

  • manipuluje s prostředím

  • edituje a formátuje buňky

  • použije jednoduchý vzorec

  • vytvoří krátkou základní prezentaci sebe

  • dbá na etiku a prezentuje pouze správné nebo ověřené informace, použije vhodně copyright

Zpracování a využití informací

  • textový editor
















  • tabulkový editor


  • program pro vytváření prezentací


MEV- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality (rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem…)








Čj - Komunikační žánry

Vv - vztahy a uspořádání prvků v ploše a objemu




  • samostatně si vytvoří free e-mailovou schránku a použije možnosti nastavení

  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví

Vyhledávání informací a komunikace

  • free e-mailová schránka




  • obrázky a hudba na www