Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
ZEMĚPIS
Charakteristika
vyučovacího předmětu – 2. stupeň
Vyučovací
předmět Zeměpis je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk
a příroda. Navazuje na předměty 1. stupně - prvouku a
vlastivědu. Je vyučován v 6., 7. a 8. ročníku
s časovou dotací dvě hodiny týdně, v ročníku
devátém s dotací jedné vyučovací
hodiny týdně. Výuka probíhá v kmenových
třídách, dle potřeby jsou využívány
prostory školy. Výuka bývá doplněna
exkurzemi, projekty, návštěvami hvězdárny a
muzeí.
Vzdělání
v zeměpisu směřuje k poznání a osvojení
základních přírodních, sociálních
a hospodářských podmínek na úrovni
mikroregionu (místní region), na území
ČR, Evropy, a dalších kontinentech. Vzdělávání
klade důraz na orientaci žáků v současném světě,
na uvědomění si globálních problémů
lidstva, prognózy budoucí populace a na
spoluzodpovědnost za zlepšení kvality přírodních
a hospodářských podmínek světa.
Průřezová
témata
Osobnostní
a sociální výchova- poznání
sebe sama, utváření mezilidských vztahů,
uvědomění si národnostních, rasových a
náboženských odlišností lidí a
jejich toleranci, utvoření základních
dovedností pro spolupráci a řešení
konfliktů, komunikace, tvorba životních hodnot a postojů
Výchova
demokratického občana- dodržování lidských
práv a hodnot, občanská společnost, demokracie,
prohlubování empatie a spravedlivého
posuzování, uvědomění si problémů
v širších souvislostech
Výchova
k myšlení v evropských a globálních
souvislostech- rozvoj porozumění sociálním
a kulturním odlišnostem v regionech, uvědomění
si regionální odlišnosti a jejich zdůvodnění,
prohloubení vědomostí (Evropa, EU, svět)
Multikulturní
výchova- kulturní rozdíly, lidské
vztahy, etnika (region ČR, Evropa, svět), rozvoj komunikace s jinými
kulturami, rozeznání rasové segredace
Environmentální
výchova- biomy a ekosystémy, základní
životní podmínky, životní prostředí,
jeho znehodnocení, vztah člověk - příroda
Mediální
výchova- využití médií jako zdroj
informací, vytvoření si představ o roli médií
v současném světě, interpretace vztahu mediálního
sdělení a reality, tvorba mediálního sdělení
Kompetence
Zeměpis
svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá
k utváření a rozvíjení všech
kompetencí.
Kompetence k učení
Vede
k používání důležitých geografických
pojmů .
Vede
k vyhledávání a třídění informací
podle zadaných kritérií, porovnání
a formulování závěrů.
Poznání
smyslu a cíle učení, rozvoj pozitivního vztahu
k učení.
Vede
k aktivnímu používání plánů
a map, atlasů, grafů, statistických a informačních
zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
Vede
k umění pochopit problémy (rozpoznávání,
srovnávání a hodnocení geografických
objektů, jevů a procesů v krajinné sféře) a
diskutovat o nich.
Učí
kriticky myslet.
Vede
k schopnosti hájit svá rozhodnutí.
Kompetence komunikativní
Vede
k naslouchání jiných a k vhodným
reakcím.
Učí
vyjadřovat se správnými slovy, v ucelených
myšlenkách a v návaznosti.
Vede
k využití informačních a komunikačních
prostředků jako nástroje poznání.
Kompetence sociální a personální
Vede
k začlenění do sociální skupiny, kde jsou
daná pravidla, pomáhá při práci a
naslouchá.
Vede
k získání sebedůvěry při vystupování
před spolužáky.
Kompetence občanské
Vede
k respektování jiných kultur, lidských
ras a národů.
Utváření
si své identity a zodpovědnosti za své činy.
Vytváří
uvědomění si nebezpečí, které ohrožují
společnost (rasismu, terorismu, …)
Učí
respektovat požadavky na zlepšení životního
prostředí.
Vede
k orientování se v aktuálním dění
v ČR a EU.
Kompetence pracovní
Vytváří
dovednost objektivně zhodnotit výsledky své práce
a prezentovat je.
Vede
k efektivnosti práce.
Vede
k uvědomění si pravidel bezpečného chování
v terénu a k bezpečnému používání
zeměpisných pomůcek.
Vede
k využívání kompetencí získaných
v rámci zeměpisu pro svůj další rozvoj.
Osnovy
Ročník šestý-
2 hodiny týdně
- planeta Země- vesmír,
Slunce, Země, měsíc
- globus a mapa- práce
s atlasem a mapou a globusem
- přírodní
složky Země- krajina, sféry planety
- obyvatelstvo světa,
sídla- rasy, hustota osídlení, sídla
- hospodářství
světa- zemědělství, průmysl, služby, doprava
Ročník sedmý-
2 hodiny týdně
- dělení světa-
oceány, kontinenty
- přehled světadílů
a oceánů (mimo Evropu)- přírodní, sociální
a hospodářské podmínky, regiony
Ročník osmý-
2 hodiny týdně
- Evropa- přírodní,
sociální a hospodářské podmínky,
regiony a státy
- Česká
republika- poloha v rámci Evropy, historie vzniku ČR,
přírodní, sociální a hospodářské
podmínky, regiony
Ročník devátý
– 1 hodina týdně
- obyvatelstvo světa-
přirozená měna, migrace, problémy lidstva
- hospodářství
světa- těžba nerostných surovin, změny v zemědělství
a průmyslu, rozvoj služeb a cestovního ruchu, mezinárodní
integrace
- globální
problémy- globální oteplování,
hlad ve světě, katastrofy, pokles biodiverzity, ochrana ŽP
- místní
region- projekt
Zeměpis
6. třída
Očekávané
výstupy žáka
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
- charakterizuje
základní pojmy, porovná planetu Zemi
s ostatními vesmírnými tělesy
- zdůvodní
pohyby Země a jejich vlivy
- pracuje s vesmírnými
mapami a atlasy
Planeta Země
- Vesmír,
vesmírná tělesa, Slunce
- planeta Země –
rozměry, tvar základní pohyby
- Měsíc
OSV- řešení
problémů
EV- vznik planet a
sluneční soustavy
Př- vznik sluneční
soustavy
D- pravěk
F- fyzikální
zákony pohybu Země
Návštěva hvězdárny
- pracuje s globusem
a tematickými mapami, zeměpisným atlasem a značkovým
klíčem
- určí
zeměpisnou polohu
- vypočítá
skutečnou vzdálenost z měřítka mapy
- orientuje se s mapou, pracuje s buzolou
v terénu
OSV- řešení
problémů, seberozvíjení, rozvoj pozornosti
EV- příroda a
okolí
M- převody jednotek
Vv- tvorba mapy
Tv- orientace
v okolí obce podle mapy s buzolou
Orientace s buzolou
- rozliší
přírodní složky krajiny
- uvědomí si
vzájemné vazby sfér (kladné, záporné),
jejich ovlivnění člověkem a jejich vliv na člověka
- vysvětlí základní pojmy
konkrétní sféry, procesy; ukáže je na
mapě
Přírodní
složky Země
- krajina, krajinná
sféra, složky krajinné sféry
- litosféra
- atmosféra
- hydrosféra
- pedosféra
- biosféra
OSV- rozvoj
schopnosti poznání a vnímání
EV- ekosystémy
MeV- hledání v literatuře a
na internetu
Př- botanika,
zoologie
Ch- zvětrávání
PC- internet
D- proměna krajiny
- vysvětlí
pojem rasa rozdíly mezi nimi, vyčte z atlasu jejich
rozšíření na Zemi
- vysvětlí
pojem hustota obyvatelstva, popíše vlivy na jeho
rozmístění, ukáže na mapě oblasti s největší
a s nejmenší hustotou ob.
- vymezí rozdíl mezi venkovem a
městem, popíše funkci sídel, uvede příklady
Obyvatelstvo
světa, sídla
- lidské rasy
- hustota
obyvatelstva
- venkovská a městská sídla
OSV- sebepoznání,
mezilidské vztahy
VMEGS- vztahy mezi
jednotlivými rasami
MuV- etnický původ, mezilidské
vztahy, kulturní rozdíly
D- vývoj
člověka a lidských sídel
Př- vývoj
člověka
Čj- literatura
Aj (Nj)
- zná
základní faktory zemědělství a jeho druhy –
vyhledá na mapách pěstované plodiny a chované
živočichy
- rozdělí
nerostné skupiny do hlavních skupin, uvede jejich
zástupce, vysvětlí jejich význam v mapách
dohledá oblasti s těžbou
- vyjmenuje druhy
průmyslu, jejich dělení, význam pro člověka, vyhledá
v mapách oblasti a města v daným
průmyslem, znehodnocení přírody
- vysvětlí
pojem služby, uvědomí si závislost velikosti sídla
a specializaci služeb
- uvědomí si, která sféra
má vliv na vyspělost regionu
Hospodářství
světa
- zemědělství,
lesní hospodářství, rybolov
- těžba nerostných
surovin
- průmysl
- doprava
- služby
- vyspělé a zaostalé státy
OSV- řešení
problému
MuV- rozličnost
kultur v hospodářské sféře
EV- interakce člověk
a příroda
D- průmyslová
revoluce
Vv- mapy
Př- botanika,
zoologie
Návštěva
průmyslového nebo zemědělského podniku
Zeměpis
7. třída
Očekávané
výstupy žáka
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
- vyjmenuje a ukáže
kontinenty a oceány
- vysvětlí
pojem stát, hranice
- vysvětlí rozdíl mezi monarchií
a republikou
Dělení
světa
- pevnina, oceán
- státy a
jejich hranice
- republika, monarchie
OSV- řešení
problému
VMEGS- Evropa a svět
VDO- formy vlády
EV- znečištění světových
vod
Ov- státní
zřízení
D- starověk
M- jednotky, plocha
- aplikuje znalosti
z předchozího ročníku
- vyhledá na
mapě oceány, vyhodnotí jejich přínos pro
člověka, objasní vliv člověka na oceány, zařadí
moře do správného oceánu
- vyhledá,
popíše a zhodnotí přírodní
podmínky kontinentu (včetně orientace na mapě)
- charakterizuje
obyvatelstvo kontinentu, zhodnotí hospodářské
sektory a vyspělost kontinentu
- v rámci každého kontinentu
vymezí hlavní regiony, popř. státy a zhodnotí
poměry – přírodní, demografické,
hospodářské, orientace na mapě
Zeměpis světadílů
a oceánů
- přehled oceánů
- Arktida,
Antarktida
- Afrika
- Austrálie
- Oceánie
- Amerika
- Asie
OSV- řešení
problémů, sebepoznání, komunikace
VMEGS- Evropa a svět
MuV- kulturní
rozlišnosti, lidské vztahy
EV- stav přírody,
ochrana ŽP
MeV- aktuality,
zdroj informací
Př- botanika,
zoologie
M- jednotky
D- vývoj
států
Ov- rasismus, státní
zřízení
Čj- literatura
(ukázky děl zahraničních autorů)
Hv- světoví
hudební skladatelé
Vv- světoví
malíři, sochaři, architekti
Projekt př. Amerika a cestovní ruch
Zeměpis
8. třída
Očekávané
výstupy žáka
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
- aplikuje znalosti
z předchozích ročníků
- vyhledá,
popíše a zhodnotí přírodní
poměry Evropy, orientuje se na mapě
- charakterizuje
obyvatelstvo, zhodnotí hospodářské sektory a
vyspělost kontinentu
- v rámci kontinentu charakterizuje
regiony a státy, zhodnotí přírodní,
demografické a hospodářské poměry
Evropa
- přírodní
podmínky
- obyvatelstvo,
sídla
- hospodářství
- regiony a státy Evropy
MuV- lidské
vztahy, život v jiných evropských státech
VMEGS- EU
EV- stav přírody
a její ochrana
MeV- zdroj
informací, aktuality
Př- botanika,
zoologie
M- jednotky
D- vývoj
států
Ov- státní
zřízení
Čj- literatura
(ukázky děl evropských autorů)
Hv- evropští
hudební skladatelé
Vv- evropští
malíři, sochaři, architekti
Projekt EU
- určí
geografickou polohu ČR a vyhodnotí ji z různých
hledisek
- zhodnotí
historický vývoj ČR
- popíše
pomocí atlasu, zeměpisných map, …přírodní
poměry
- zhodnotí
životní stav ČR
- charakterizuje
obyvatelstvo ČR (přirozená migrace, stěhování,
národnosti, náboženství, hustota osídlení),
vyhledá na mapách a základních
statistikách potřebné informace
- zhodnotí
hospodářství ČR, porovná s okolními
státy podle jednotlivých složek (zemědělství,
průmysl, těžba, služby, cestovní ruch)
- na mapě lokalizuje
české regiony (kraje) a menší administrativní
celky
- v regionu charakterizuje přírodní
poměry, hospodářství, tradice a zvláštnosti,
osobnosti a vyspělost
Česká
republika
- poloha ČR v rámci
Evropy
- vznik ČR
- přírodní
poměry
- obyvatelstvo a
sídla
- hospodářství
– zastoupení sektorů, rozmístění
- regiony ČR
OSV- jednání
s lidmi, naslouchání
VMEGS- naše
vlast a Evropa, vztahy mezi národy, ccestování
MuV- kultury,
tradice
EV-stav přírody,
ochrana ŽP, vlivy průmyslu na ŽP, možný vývoj
MeV- zdroj
informací, aktuality
D- vývoj
českých zemí
Př- botaniky,
zoologie, významné osobnosti vědy
Ov- úřední
sféra, osobnosti vědy
Čj- naši
spisovatelé a básníci
Hv- hudební
skladatelé
Vv- malíři,
sochaři, architekti, památky
M- statistické
údaje, tvorba grafů
Ch- nerostné suroviny
Zeměpis
9. třída
Očekávané
výstupy žáka
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
- vyjmenuje faktory
ovlivňující přirozenou měnu obyvatelstva a migrace
- vysvětlí
základní pojmy např. natalita, mortalita, migrace,
urbanizace, …
- zhodnotí a
lokalizuje regionální problémy
- zdůvodní regionální
rozdíly světa z hlediska náboženského,
rasového
Obyvatelstvo
světa
- přirozená
měna obyvatelstva
- migrace
- regionální
problémy obyvatelstva (náboženské,
národnostní, …)
- urbanizace
- kulturní rozmanitost
OSV- mezilidské
vztahy, poznání lidí, komunikace
VDO- stát a
společnost
VMEGS- mezinárodní
setkání, svět a Evropa
MuV- etnické rozdíly regionů,
problémy mezilidských vztahů
Ov- národy,
náboženství, rasismus
M- výpočty,
grafy
D- historie konfliktů
- popíše
a vysvětlí příčiny změn v zemědělství,
průmyslu, službách a cestovním ruchu; ukáže
hlavní oblasti
- zhodnotí
vývoj hospodářství z hlediska
vyspělosti, nebo zaostalosti regionu
- vysvětlí pojem integrace, uvede
příklady
Hospodářství
světa
- změny zemědělství
- energetické
zdroje
- industrializace
- doprava, spoje
- služby a jejich
rozvoj
- cestovní
ruch
- integrace zemí
OSV- řešení
nastalých problémů, komunikace, naslouchání
druhým
VMEGS- integrace
MuV- život jiných
etnik, rasová a náboženská snášenlivost
EV- vliv průmyslu a
cestovního ruchu na ŽP
M- grafy
D- historický
vývoj
Ch- nerostné
suroviny
Ov- integrace
- zhodnotí
globální problémy – jejich příčiny,
důsledky, popíše možné prognózy
- uvědomění
lidského faktoru na vzniku problémů světa
- porovná životní prostředí
regionů světa, ukáže základní národní
parky světa, chápe jejich důležitost
Globální
problémy
- globální
změny klimatu
- problém
hladu
- přírodní
katastrofy
- pokles
biodiverzity
- ochrana životního prostředí
OSV- řešení
problémů, hledání stanovisek a hájení
svých názorů
EV- vývoj
globálních problémů, ŽP
MeV- sběr, třídění
a zpracování informací
OV- společnost
Př- vulkanismus,
zemětřesení
D- historický
vývoj problému
Ch- chemické
znečištění
Ekologické hry
- vyhledá
region svého působení na mapě, lokalizuje jej
z různých kritérií
- vymezí
přírodní podmínky a charakterizuje je
- zdůvodní
rozmístění obyvatelstva, vyjmenuje možné
faktory ovlivňující počet obyvatel, jejich
rozmístění, migraci, vysvětlí místní
problémy
- zhodnotí
hospodářské podmínky, perspektivy regionu
- vytvoří návrhy rozvoje regionu
Místní region (mikroregion)
OSV- řešení
problémů místní oblasti
VMEGS- postavení
regionu v ČR, evropská spolupráce
VDO- život v regionu
MeV- sběr, třídění
a zpracování informací, hodnocení