Obec Miličín
Úvod OÚ Miličín ZŠ a MŠ Miličín Muzeum České Sibiře Miličín v Muzeu

Mateřská škola:


Základní škola Miličín -
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

PRACOVNÍ VÝCHOVA


Charakteristika vyučovacího předmětu pro 2. stupeň


Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je realizována ve vyučovacím předmětu Pracovní výchova. Navazuje na předmět 1. stupně Člověk a svět práce. Je vyučován ve všech ročnících 2. stupně s časovou dotací jedna hodina týdně. Výuka probíhá v kmenových třídách, dle potřeby jsou využívány prostory školy (školní pozemek).

Vzdělání v pracovní výchově směřuje k získání základních dovedností a návyků v různých pracovních oblastech, k osvojení a používání vhodných pomůcek, nástrojů a nářadí při práci, k uplatnění zásad a pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, k hygieně práce, k vytvoření pozitivního vztahu k práci, k orientaci v různých oborech lidské činnosti a k osvojení potřebných poznatků a dovedností důležitých pro volbu povolání a uplatnění v dané profesi, k vytvoření kladného vztahu k přírodě a společenskému prostředí.


Průřezová témata


- Osobní a sociální výchova- poznání sebe sama a druhých a vytvoření kladného postoje k sobě, k druhým a k přírodě, rozvoj dovedností a schopností

- Výchova demokratického občana- pochopení významu řádu, pravidel a odpovědného jednání, samostatné řešení problémů, komunikace s druhými

- Multikulturní výchova- přijímání druhých takových, jací jsou, tolerantnost k jiným národnostním skupinám, uvědomění si mezilidských vztahů

- Environmentální výchova- rozvoj chápání vztahů člověk – příroda a důsledků lidské činnosti na přírodu, pozorování a popisování okolního prostředí, rozvoj spolupráce v péči o životní prostředí, dohledání informací o ekologických problematikách- jejich posouzení a vyvození následků

- Mediální výchova- získání, zpracování, vyhodnocení a využití informací pocházejících z médií


Kompetence


Pracovní výchova svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá k utváření a rozvíjení následných kompetencí.


Kompetence k učení

  • Vede k poznání smyslu učení a k jeho cílům.

  • Pomáhá vytvořit pozitivní vztah k učení.

  • Vede ke kritickému zhodnocení výsledků své práce.

  • Vede k uvědomění si svých pokroků.

Kompetence k řešení problémů

  • Vede k promýšlení pracovních postupů v praxi.

  • Vede k uvědomění si, že některé problémy mohou mít vícero možností ke svému správnému vyřešení.

Kompetence komunikativní

  • Učí žáky používat správné technické názvosloví.

  • Vede žáky k využití informačních a komunikačních prostředků jako nástroje poznání.

Kompetence sociální a personální

  • Učí pracovat ve skupinách.

  • Vede ke spolupráci a toleranci názorů a postupů druhých.

  • Učí věcně argumentovat.

Kompetence občanské

  • Učí respektovat pravidla a zásady při práci.

  • Vytváří kladný postoj k přírodním i lidským výtvorům.

  • Vede k pochopení základních ekologických souvislostí.

Kompetence pracovní

  • Vytvářet u žáků dovednost objektivně zhodnotit výsledky své práce a prezentovat je.

  • Vede k dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny při práci.

  • Vede k bezpečnému a účinnému používání nástrojů a materiálů.

  • Dbá na správnost technologických postupů, plnění povinností, chrání zdraví své a druhých.

  • Dbá na životní prostředí.


Osnovy


Ročník šestý- 1 hodina týdně

  • pěstitelství- půdy, obdělání půdy, osivo a sadba, domestikace živočichů

  • příprava pokrmů- vybavení kuchyně, hygiena a první pomoc, jednoduchý pokrm

  • ruční práce- šití, práce s papírem

  • práce s počítači


Ročník sedmý- 1 hodina týdně

  • pěstitelství- zelenina, chov domácích živočichů

  • příprava pokrmů- potraviny (dělení, nákup, zdravá strava), tvorba pokrmu

  • ruční práce- šití a vyšívání křížkovým stehem, práce s papírem

  • práce s počítači


Ročník osmý- 1 hodina týdně

  • pěstitelství- zelenina, pokojové rostliny, aranžování, hospodářské využití živočichů

  • příprava pokrmů- tvorba pokrmu

  • ruční práce- práce s ratanem, práce s papírem

  • práce s počítači

  • rodina

  • volba povolání- hlubší poznání sebe sama, sběr informací o středních školách


Ročník devátý- 1 hodina týdně

  • pěstitelství- ovocné rostliny

  • příprava pokrmů- tvorba pokrmu

  • ruční práce- práce s ratanem, práce s papírem

  • práce s počítači

  • péče o dítě

  • volba povolání- nabídka středních škol (nároky, podmínky přijetí, …), tvorba životopisu, modelové situace (pohovory), návštěva úřadu práce




Očekávané výstupy žáka

Učivo

Průřezová témata

Mezipředmětové vztahy



- vysvětlí, co má být na pozemku

- rozdělí zemědělskou půdu podle využití

- vysvětlí pojem půda a její důležitost, podle vlastností určí základní půdní druhy

- dodržuje základní hygienické a bezpečnostní zásady

- rozezná osivo a sadbu, určí postup setí, sázení a sklizně podle základních informací

- zařadí základní druhy zeleniny, zná jejich důležitost v potravě

- vyjmenuje a rozezná základní okrasné druhy rostlin

- pečuje o rostliny, zná postup při sázení okrasných rostlin, při přesazení a hydroponii

- aranžuje rostliny

- pozná ovocné rostliny, provede základní řezy, roubování a očkování, umí je ošetřit, zhodnotí kvalitu plodů


- vyjmenuje domestikované živočichy a jejich předky, zdůvodní jejich domestikaci

- postará se o některé zástupce domácích živočichů, dohledá o nich potřebné informace

- hygiena a bezpečnost chovu

Pěstitelství


- školní pozemek a půda zemědělská

- půda - typy, druhy, obdělávání





- osivo a sadba



- zelenina


- okrasné rostliny - venkovní, pokojové





- ovocnářství





- domestikace živočichů

- chov živočichů (hospodářských, domácích)



OSV- smyslové vnímání, sebepoznání, mezilidské vztahy


VDO- řád, pravidla


EV- vztah k přírodě, péče o ní



Z- pedosféra

M- procenta


Návštěva místního zahradnictví





Př- botanika (rostlinné orgány, čeledi rostlin)


M- úhle, měření


Ch- hnojiva







Př- zoologie


D- pravěk (zdomácnění)


PC- internet



- používá základní kuchyňský inventář, bezpečně obsluhuje základní spotřebiče

- provádí základní úklid pracovních ploch a nádobí

- roztřídí potraviny na rostlinné a živočišné, zná zásady zdravé výživy

- ovládá základní postupy při přípravě pokrmů

- připraví jednoduchý pokrm

- poskytne první pomoc při úrazu v kuchyni

Příprava pokrmů


- kuchyně (vybavení, bezpečnost a hygiena provozu)



- potraviny (výběr, nákup, uskladnění, rozlišení, jídelníček)

- příprava pokrmů



- první pomoc (popáleniny, opaření, řezné rány)



OSV- poznání sebe sama, mezilidské vztahy, komunikace


MeV- zpracování informací z Tv – zdravá výživa



F- procesy zpracování potravin


Ch- saponáty


Výchova ke zdraví- ovoce, vitamíny


M- převody, vážení (recepty)


Z- státy a jejich kuchyně



- ručně zašije díru v látce, zaštepuje ponožky, olemuje třepící se látku

- přišije knoflíky a manžetky

- ušije jehelníček, jednoduchou tašku

- vyšije křížkovým stehem obrázek

- dodržuje zásady bezpečné práce

- z papíru vytvoří krabičku, sáček, přání

- papír využije k dekoraci

-z petangu vytvoří košíček na ovoce

- poskytne první pomoc při úrazu

Ruční práce


- šití, vyšívání







- práce s papírem



- základy vyplétání z ratanu (petang)

- první pomoc



OSV- poznání sebe sama, sebeovládání a vůle, kreativita dítěte


MuV- poznání druhých a výrobků rozlišných kultur


MeV- práce podle návodu



M- měření, jednotky


Vv- stříhání, estetická stránka výrobku


Př- první pomoc



- orientuje se ve struktuře a činnosti počítače, zná možnosti jeho využití

- zachází s počítačem uživatelským způsobem

- pracuje s programy World, Exel a PowerPoint

Práce s počítačem


- základní informace o počítači, jeho činnosti a možnostech využití

- ovládání klávesnice

- zahájení a ukončení práce na počítači

- uchování informací, disketa, CD, kopírování

- práce v programech World, Exel , PowerPoint



OSV- soustředění, řešení problémů, seberegulace


MeV- práce s počítačem a hlavními programi



Vv- druhy písma



- chápe, že v souvislosti s narozením, adopcí, … se struktura rodiny a její vnitřní život změní

- vysvětlí důvody změn v rodině

- zná nejčastější důvody rozpadu manželství

- uvědomuje si v partnerském životě potřebu např. vzájemné tolerance, pochopení, …

Rodina


- rodina (úplná, neúplná), vliv rodinného prostředí na rozvoj osobnosti

- předčasné těhotenství

- potřeby a vlivy na stabilitu rodiny

- modelové situace



OSV- sebepoznání a poznání druhých, mezilidské vztahy


VDO- pochopení pravidel, řádu


MuV- tolerantnost, odpovědnost sám za sebe, lidské vztahy



Ov- práva dítěte a rodičů


D- vývoj společnosti


Výchova ke zdraví



- chápe důležitost plánovaného rodičovství

- zná etapy lidského vývoje a jejich specifika, potřeby

- má představu o základních potřebách dítěte, uvědomuje se důležitost kontaktu s dítětem a péče o ně

- dodržuje základní hygienické zásady

Péče o dítě


- plánované, neplánované rodičovství

- vývojové fáze člověka

- potřeby dítěte (spánek, jídlo, hygiena, kontakt s nejbližšími, …)


OSV- sebepoznání a poznání druhých, mezilidské vztahy


VDO- pochopení pravidel, řádu


MuV- tolerantnost, lidské vztahy


EV- vést druhé k chování, které podpoří kladný vztah k přírodě




Př- vývoj člověka


Ov- rodina



Návštěva gynekologa, sexuologa



- orientuje se v prvotních informacích

- posoudí své možnosti ve vybraném profesním oboru

- zná práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů

- v modelových situacích prezentuje svou osobu při vstupu na trh práce

Svět práce, volba povolání


- výběr povolání (sběr informací, učební obory, střední školy, nároky škol)

- problém nezaměstnanosti, úřad práce

- životopis, příprava na pohovor



OSV- sebepoznání, poznání druhých


VDO- společnost


MUV- solidarita, tolerance, odstranění rasismu



Čj- životopis


Ov- školství


Z- služby v ČR


Burza škol


Návštěva úřadu práce