Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Tělesná výchova
Charakteristika vyučovacího
předmětu
Předmět Tělesná
výchova zahrnuje průřezové téma
Osobnostní
a sociální výchova – řešení
problémů, praktická etika, kooperace, komunikace,
vztahy mezi lidmi, psychohygiena, sebepoznávání,
seberegulace.
Kompetence k učení
Poznávání
vlastních pohybových schopností a jejich
individuální rozvoj,
prožívání
souvislostí mezi tělesnou kondicí a psychickou
pohodou,
systematické sledování
vývoje vlastní fyzické zdatnosti.
Kompetence k řešení
problémů
Přemýšlení o
problému při ovládnutí cviku, sportovního
prvku a hledání tréninkové cesty k jeho
odstranění,
hledání vhodné
taktiky v individuálních i kolektivních
sportech.
Kompetence komunikativní
Vyslechnutí a přijetí
pokynů vedoucího družstva,
otevírání
prostoru diskusi o taktice družstva,
pořizování záznamů
a obrazových materiálů ze sportovních činností
a jejich prezentace.
Kompetence sociální
a personální
Dodržování pravidel
fair play,
prezentace a podpora myšlenek
olympijského hnutí,
rozvoj spolupráce uvnitř
kolektivu sportovního družstva,
rozdělování a
přijímání úkolů v rámci
sportovního družstva.
Kompetence občanské
Podpora aktivního
sportování,
objasnění a podání
příkladů potřeby dodržování hygieny při
tělesných aktivitách,
první pomoc při úrazech
lehčího charakteru,
emoční i věcné
seznámení se škodlivostí požívání
drog a jiných škodlivin.
Kompetence pracovní
Příklady nutnosti
dodržování pravidel ve sportu, v celém
životě,
vyhledávání
možných rizik při pohybových činnostech a hledání
cest jejich minimalizace,
zpracovávání
a prezentace naměřených výkonů.
Osnovy:
6.- 7
. ročník
Atletika:
- běhy –
sprinty,běžecká ABC.vytrvalostní běh
- skok do dálky
- hody/
kriket.míčkem/
- vrhy,úpolová
cvičení
- šplh
- posilování
Gymnastika:
- cvičení
bez nářadí/ prostná,kotouly, stoje,/
- posilování
vlastní silou,koordinační cvičení,
- cvičení
s nářadím/přeskok,kladina,hrazda/
Turistika:
-
chůze,indiánský běh,pochod dle azimutu
- orientace v terénu,topografie
- běžky
Chování
v krizových situacích:
- zdravověda,zásady poskytování
1.pomoci
- živelné pohromy
- dopravní nehody,havárie
Míčové
hry:
-
kopaná
- házená
- přehazovaná + základy
odbíjené , ringo
- vybíjená
- základy basketbalu,basebalu
Vyrovnávací
a kompenzační cvičení,strečink
8.
– 9 . ročník
Atletika:
- běhy –
sprinty,běžecká ABC.vytrvalostní běh
- skok do dálky
- hody/
kriket.míčkem/
- vrhy,úpolová
cvičení
- šplh
- posilování
Gymnastika:
- cvičení
bez nářadí/ prostná,kotouly, stoje,/
- posilování
vlastní silou,koordinační cvičení,
- cvičení
s nářadím/přeskok,kladina,hrazda/
Turistika:
-
chůze,indiánský běh,pochod dle azimutu
- orientace v terénu,topografie
- běžky
Chování
v krizových situacích:
- zdravověda,zásady poskytování
1.pomoci
- živelné pohromy
- dopravní nehody,havárie
Míčové
hry:
-
kopaná
- házená
- přehazovaná + základy
odbíjené , ringo
- vybíjená
- základy basketbalu,basebalu
Vyrovnávací
a kompenzační cvičení,strečink
6. – 7. ročník
Oblast:
Předmět::
Tělesná
výchova
Období:
6
– 7.
Očekávané
výstupy
Žák:
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
aktivně
vstupuje do organizace svého pohybového režimu,
některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně
a s konkrétním účelem
Integrovaně
osobnostní a sociální výchova –
osobnostní rozvoj – sebepoznání a
sebepojetí
samostatně
využívá osvojené kompenzační a
relaxační techniky a sociální dovednosti k
regeneraci organismu, překonání únavy a
předcházení stresovým situacím
usiluje
o zlepšení své tělesné zdatnosti; z
nabídky zvolí vhodný rozvojový
program
celkové
posilování svalového aparátu
(prevence a korekce jednostranného zatížení
a svalových dysbalancí)
rozvoj
vytrvalosti, zdravotně orientovaná zdatnost
VKZ
- Seberegulace
Př
– anatomie člověka
samostatně
se připraví před pohybovou činností a ukončí
ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými
svaly
žák
je schopen individuálního rozcvičení,strečink
celého těla před a po ukončení hodiny, na závěr
hodiny uvolnění nejzatíženějších
partií těla
VKZ -
Morální rozvoj
odmítá
drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se
sportovní etikou a zdravím; upraví pohybovou
aktivitu vzhledem k údajům o znečištění
ovzduší
drogy
a jiné škodliviny (anabolika, látky
zvyšující fyzic. kondici a podporující
růst sval. hmoty),
reakce
těla při zhoršení rozptyl. podmínek, vhodná
úprava pohyb. aktivit
VKZ
– výchova ke zdraví
Osobnostní
a sociální výchova – osobnostní
rozvoj - psychohygiena
dává
do souvislosti zdravotní a psychosociální
rizika spojená se zneužíváním
návykových látek a životní
perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené
sociální dovednosti a modely chování
při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve
škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá
odbornou pomoc sobě nebo druhým
uplatňuje
vhodné a bezpečné chování i v
méně známém prostředí sportovišť,
přírody, silničního provozu; předvídá
možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí
jim svou činnost
seznámení
žáků s vhodným a bezpeč. chováním na
sport. akcích konaných ve škole i mimo
školu,
zásady
bezpečného používání konkrétních
sport. potřeb a nářadí
VKZ
– výchova ke zdraví
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je
aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
pohybové
hry - závody družstev i jednotlivců s různým
zaměřením
Integrovaně
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je
aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
turistika
+ pobyt v přírodě (v případě zotavovacího
pobytu) -
orientace
na mapě, měřítko mapy, vytyčení trasy podle mapy
dle zdatnosti žáků, uplatňování pravidel
bezpeč. silnič. provozu v roli chodce, ochrana přírody,
základy orient. běhu, topogr. značky, práce s
buzolou
VKZ
EV –
životní prostředí Osobnostní a sociální
výchova – sociální rozvoj –
kooperace a kompetice
sportovní
hry
vybíjená
- taktika, rozhodnost, pohotovost
MV
– mezilidské vztahy
MR
– fair play
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
Ov
– fair play
košíková
- správný postoj při přihrávce,driblink
pravou, levou rukou bez očního kontaktu s balonem,
driblinková abeceda (kroužení míčem okolo
těla, osmička mezi nohama, prohazování)
doplňkové
sport. hry -
minikopaná,
házená, florbal, ringet, ringo
průpravná
cvičení
lyžování
+ snowboarding,
v
případě zájmu zákon. zástupců žáků
bude škola zařazovat týden. kurz
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
EV
– životní prostředí
VKZ
– krizové situace
MV
– mezilidské vztahy
MR
– fair play
sportovní
hry
přehazovaná
- přehození míče přes síť, rychlá a
přesná přihrávka, prudké odehrání
míče do soupeřova pole ve výskoku (smeč) jednoruč
i obouruč
Př, F,
Z
košíková
- dvojtakt, střelba na koš, driblink se slalomem, nácvik
herní činnosti, obranný pohyb
sebeobrana
(držení soupeře na zemi, obrana proti objetí
zpředu, obrana proti škrcení), pády
(vpřed, vzad, stranou)
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je
aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
estetické
a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmic.
doprovodem - základy rytmic. gymnastiky (pohyb. školení
zaměřená na ovládání těla a jeho
částí podle daného rytmu),
soulad
pohybu s hudbou (cvičení bez náčiní)
Kreativita
posoudí
provedení osvojované
pohybové
činnosti,
označí
zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
sebehodnocení
v dané pohybové činnosti
zná
a dodržuje pravidla dané pohybové činnosti,
sami
označí zjevné nedostatky a jejich příčiny
Osobnostní
a sociální výchova – osobnostní
rozvoj - komunikace
užívá
osvojované názvosloví na úrovni
cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin
a časopisů, uživatele internetu
komunikace
v TV (tělocvičné názvosloví osvojovaných
činností)
naplňuje
ve školních podmínkách základní
olympijské myšlenky - čestné soupeření,
pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví,
ochranu přírody při sportu
Historie
olymp. her
MOV,
ČOV, ODM (olympiáda dětí a mládeže)
Osobnostní
a sociální výchova – morální
rozvoj – řešení problémů a rozhodovací
dovednosti
D
dohodne
se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí
k úspěchu družstva a dodržuje ji
týmová
hra dle platných či dohodnutých pravidel
MR –
morální rozvoj
Ov
rozlišuje
a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající
z role hráče, rozhodčího, diváka,
organizátora
pravidla
osvojovaných pohybových činností a jejich
aplikace při hře v poli
Př,
F
sleduje
určené prvky pohybové činnosti a výkony,
eviduje je a vyhodnotí
statistická
zjištění - měření délky, rychlosti,
výškypráce se stopkami, pásmem
zorganizuje
samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody,
turistické akce na úrovni školy;
spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
aktivní
(samostatná) organizace prostoru a pohyb. činností
Seberegulace
zpracuje
naměřená data a informace o pohybových aktivitách
a podílí se na jejich prezentaci
práce
s tabulkou (výsledkovou listinou)
doplňování
příslušných dat
čtení
potřebných dat
zjišťování
potřebných dat
M,F
8. – 9. ročník
Oblast:
Předmět::
Tělesná
výchova
Období:
8
– 9.
Očekávané
výstupy
Žák:
Učivo
Průřezová
témata
Mezipředmětové
vztahy
aktivně
vstupuje do organizace svého pohybového režimu,
některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně
a s konkrétním účelem
Osobnostní
a sociální výchova – osobnostní
rozvoj – seberegulace a sebeorganizace
Př –
anatomie, fyziologie
samostatně
využívá osvojené kompenzační a
relaxační techniky a sociální dovednosti k
regeneraci organismu, překonání únavy a
předcházení stresovým situacím
usiluje
o zlepšení své tělesné zdatnosti; z
nabídky zvolí vhodný rozvojový
program
celkové
posilování svalového aparátu
(prevence a korekce jednostranného zatížení
a svalových dysbalancí),rozvoj vytrvalosti,
zdravotně orientovaná zdatnost
samostatně
se připraví před pohybovou činností a ukončí
ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými
svaly
žák
je schopen individuálního rozcvičení,
strečink
celého těla před a po ukončení hodiny, na závěr
hodiny uvolnění nejzatíženějších
partií těla
odmítá
drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se
sportovní etikou a zdravím; upraví pohybovou
aktivitu vzhledem k údajům o znečištění
ovzduší
drogy
a jiné škodliviny (anabolika, látky
zvyšující fyzickou kondici a podporující
růst sval. hmoty),reakce těla při zhoršení
rozptyl. podmínek, vhodná úprava pohyb.
aktivit
VKZ -
Osobnostní a sociální výchova –
osobnostní rozvoj - psychohygiena
Př,
Ch
uplatňuje
vhodné a bezpečné chování i v
méně známém prostředí sportovišť,
přírody, silničního provozu; předvídá
možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí
jim svou činnost
seznámení
žáků s vhodným a bezpeč. chováním na
sport. akcích konaných ve škole i mimo
školu,
zásady
bezpečného používání konkrétních
sport. potřeb a nářadí
VKZ -
Osobnostní a sociální výchova –
osobnostní rozvoj - psychohygiena
Ov
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je
aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
pohybové
hry - závody družstev i jednotlivců s různým
zaměřením, netradiční pohybové hry a
aktivity (horolezecká stěna)
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
EV
zvládá
v souladu s individuálními předpoklady
osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je
aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
turistika
+ pobyt v přírodě ( v případě zotavovacího
pobytu ) - orientace na mapě, měřítko mapy, vytyčení
trasy podle mapy dle zdatnosti žáků, uplatňování
pravidel bezpeč. silnič. provozu v roli chodce, ochrana přírody,
základy orient. běhu, topogr. značky,práce s
buzolou, příprava a organizace orientačního běhu
Z
– topografie
Př
sportovní
hry
košíková
- útok, obrana - osobní, zónová,
poziční střelba, střelba z dálky, clony,
uvolňování hráče s míčem, bez míče
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
odbíjená
- přihrávky vrchem i spodem přes síť, podání
spodem i vrchem, nácvik útoku po přihrávce,
blokování
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
doplňkové
sportovní hry - minikopaná, házená,
florbal, ringo, ringet,
nácvik
útoků a obrany, herní varianty
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
sportovní
hryodbíjená - příjem podání
spodem, vrchem, rozehrání balonu přes nahrávače,
nácvik smeče, obrana (bloky), hra v poli
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
košíková
- postupný útok, rychlý protiútok,
těsná osobní obrana po celém hřišti
Osobnostní
a sociální výchova – sociální
rozvoj – kooperace a kompetice
sebeobrana
(držení soupeře na zemi, obrana proti objetí
zpředu, obrana proti škrcení), pády (vzad,
vpřed, stranou )
posoudí
provedení osvojované pohybové činnosti,
označí zjevné nedostatky a jejich možné
příčiny
sebehodnocení
v dané pohybové činnosti, znají a dodržují
pravidla dané pohybové činnosti,
sami
označí zjevné nedostatky a jejich příčiny,
s pomocí spolužáků nebo učitele pracují na
jejich odstranění
Osobnostní
a sociální výchova – osobnostní
rozvoj - komunikace
užívá
osvojované názvosloví na úrovni
cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin
a časopisů, uživatele internetu
komunikace
v TV (tělocvičné názvosloví osvojovaných
činností)
naplňuje
ve školních podmínkách základní
olympijské myšlenky - čestné soupeření,
pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví,
ochranu přírody při sportu
Historie
olymp. her
MOV,
ČOV, ODM (olympiáda dětí a mládeže)
Osobnostní
a sociální výchova – morální
rozvoj – řešení problémů a rozhodovací
dovednosti
dohodne
se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí
k úspěchu družstva a dodržuje ji
týmová
hra dle platných či dohodnutých pravidel
rozlišuje
a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající
z role hráče, rozhodčího, diváka,
organizátora
pravidla
osvojovaných pohybových činností a jejich
aplikace při hře v poli, organizuje, řídí přebírá
roli rozhodčího
sleduje
určené prvky pohybové činnosti a výkony,
eviduje je a vyhodnotí
statistická
zjištění, odhady, přesná měření
(stopky, pásmo)evidují a vyhodnocují
zjištěná data
zorganizuje
samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody,
turistické akce na úrovni školy;
spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
organizace
prostoru a pohyb. činností,
postupné
přebírání některých organizačních
a hodnotících úkolů od učitele
zpracuje
naměřená data a informace o pohybových aktivitách
a podílí se na jejich prezentaci
práce
s tabulkou (výsledkovou listinou)grafické
zpracování naměřených dat a jejich
prezentace