Mateřská škola:
Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Matematika
Charakteristika vyučovacího
předmětu
Předmět matematika se
vyučuje jako samostatný předmět:
Vzdělávání
v matematice je zaměřeno na:
užití
matematiky v reálných situacích
osvojení
pojmů, matematických postupů
rozvoj
abstraktního a exaktního myšlení
logické a
kritické usuzování
Předmět matematika je
úzce spjat s ostatními předměty –
např. - fyzika –
převody jednotek, rovnice
zeměpis –
měřítko mapy, procenta
chemie –
řešení rovnic, převody jednotek
Předmětem se prolínají
průřezová témata:
OSV, VDO –
důraz je kladen na formování volných
charakterových rysů – rozvíjí důslednost,
vytrvalost, schopnost, sebekontroly, vynalézavost, tvořivost
– práce s mapou, slevy, využití poměru,….
EV – stav
ovzduší, přítomnost škodlivých
látek, ochrana životního prostředí,….
EGS –
srovnání států, HDP, grafy,…
Kompetence k učení:
vybírá
a využívá pro efektivní učení vhodné
způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí
vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu
studiu a celoživotnímu učení.
vyhledává
a třídí informace a na základě jejich
pochopení, propojení a systematizace je efektivně
využívá v procesu učení, tvůrčích
činnostech a praktickém životě.
operuje
s obecně užívanými termíny, znaky a symboly,
uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších
celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské
a kulturní jevy.
samostatně
pozoruje a experimentuje, získané výsledky
porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich
závěry pro využití v budoucnosti.
poznává
smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k
učení, posoudí vlastní pokrok a určí
překážky či problémy bránící
učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své
učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky
svého učení a diskutuje o nich.
Kompetence k řešení
problémů:
promyslí
a naplánuje způsob řešení problémů
a využívá k tomu vlastního úsudku a
zkušeností.
vyhledá
informace vhodné k řešení problému,
nachází jejich shodné, podobné a odlišné
znaky, využívá získané vědomosti a
dovednosti k objevování různých variant řešení,
nenechá se odradit případným nezdarem a
vytrvale hledá konečné řešení problému.
samostatně
řeší problémy; volí vhodné
způsoby řešení; užívá při řešení
problémů logické, matematické a empirické
postupy.
ověřuje
prakticky správnost řešení problémů a
osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných
nebo nových problémových situací,
sleduje vlastní pokrok při zdolávání
problémů.
kriticky
myslí, činí uvážlivá rozhodnutí,
je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá
rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí.
Kompetence
komunikativní:
formuluje
a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém
sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v
písemném i ústním projevu.
naslouchá
promluvám druhých lidí, porozumí jim,
vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje
svůj názor a vhodně argumentuje.
rozumí
různým typům textů a záznamů, obrazových
materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných
informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí
o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému
rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského
dění.
využívá
informační a komunikační prostředky a technologie pro
kvalitní a účinnou komunikaci s okolním
světem.
využívá
získané komunikativní dovednosti k vytváření
vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a
kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.
Kompetence občanské:
rozhoduje
se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých
možností účinnou pomoc a chová se
zodpovědně v krizových situacích i v situacích
ohrožujících život a zdraví člověka.
chápe
základní ekologické souvislosti a
environmentální problémy, respektuje požadavky
na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v
zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného
rozvoje společnosti.
Kompetence sociální
a personální:
účinně
spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy
na vytváření pravidel práce v týmu,
na základě poznání nebo přijetí nové
role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné
práce.
podílí
se na utváření příjemné atmosféry
v týmu, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni
požádá.
přispívá
k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy,
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými
při řešení daného úkolu, oceňuje
zkušenosti druhých lidí, respektuje různá
hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí
lidé myslí, říkají a dělají.
Kompetence pracovní:
používá
bezpečně a účinně materiály, nástroje a
vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní
povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové
pracovní podmínky.
přistupuje
k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska
kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského
významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví
i zdraví druhých, ochrany životního prostředí
i ochrany kulturních a společenských hodnot.
využívá
znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých
vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního
rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí
podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání
a profesním zaměření.
Osnovy
6. ročník
Aritmetika
Zlomky a desetinná
čísla
Geometrie
Desetinná čísla
Dělitelnost přirozených
čísel
Lineární
a rovinné útvary
Trojúhelník
Shodnost, souměrnost
Objem a povrch krychle
a kvádru
7. ročník
Zlomky
Celá čísla
Racionální
čísla
Poměr
Úměra
Přímá a
nepřímá úměrnost
Trojčlenka
Procenta, úroky
Shodnost, osová
a středová souměrnost
Trojúhelníky
Čtyřúhelníky
a mnohoúhelníky
Hranoly
8. ročník
Druhá mocnina
odmocnina
Pythagorova věta
Třetí mocnina
Mocniny s přirozeným
mocnitelem
Proměnné výrazy
Lineární
rovnice
Rovinné útvary
9. ročník
Soustava rovnic
Lomené výrazy
Rovnice s neznámou
ve jmenovateli
Funkce soustavy rovnic
Finanční
matematika
Tělesa
Matematika –
6.ročník
Výstup předmětu žáka
Učivo předmětu
Průřezová témata
Mezipředmětové vztahy
-
umí číst, zapisovat a porovnávat přirozená
čísla
-provede zobrazení přirozeného čísla
na číselné ose
- ovládá početní operace
přirozených čísel písemně i zpaměti
- zaokrouhlí přiroz. čísla,
provede odhady a dokáže kontrolovat výsledky
početních operací
- řeší slovní úlohy, ve
kterých aplikuje osvojené početní operace
v celém oboru přirozených čísel
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
- vyjadřuje část celku pomocí zlomků a
desetinných čísel
- řeší slovní úlohy
s desetinnými čísly
……………………………………
- užívá a rozlišuje pojmy
přímka,
polopřímka, úsečka
- rýsuje lineární útvary
- měří a převádí jednotky délky
- umí vypočítat obvod čtverce,
obdélníku, trojúhelníku a
n-úhelníku
- umí vypočítat obsah čtverce,
obdélníku
- zvládá převody plošných
jednotek
- rozlišuje rovinné útvary a
trojrozměrná tělesa
- zdůvodňuje a využívá polohové
a metrické vlastnosti základních rovinných
útvarů při řešení úloh a jednoduchých
praktických problémů
…………………………………..
- čte a zapisuje desetinná čísla DČ
- umí zobrazit DČ na číselné ose
- porovnává a zaokrouhluje DČ
- provádí početní operace s DČ
- umí vypočítat aritmetický
průměr
- převádí jednotky
- provádí odhady a následným
výpočtem
…………………………………..
- zná pojem násobek a dělitel
- umí použít znaky dělitelnosti
- rozlišuje pojmy násobek, dělitel,
prvočíslo, číslo složené, společný
dělitel, společný násobek, soudělnost
- rozloží číslo na součin prvočísel
- určuje a užívá násobky a
dělitele včetně nejmenšího společného násobku
a největšího společného dělitele
- rozhoduje, zda je dané číslo násobkem
určitého čísla a zda je dělitelné určitým
číslem na základě znaků dělitelnosti
………………………………….
- používá pojmy bod, přímka,
polopřímka, úsečka
- sestrojí osu úsečky
- charakterizuje vzájemnou polohu tří
bodů v rovině, dvou přímek v rovině
- rozumí pojmům shodnost, kolmost,
rovnoběžnost
- zdůvodňuje a využívá polohové
vlastnosti základních rovinných útvarů
při řešení úloh
- rozumí pojmu úhel dvou přímek
- chápe pojem velikost úhlu
- umí narýsovat úhel úhloměrem
- umí změřit úhel úhloměrem
- sestrojí osu úhlu
- rozlišuje druhy úhlu – pravý,
přímý, tupý, ostrý, vedlejší,
vrcholové a souhlasné
- umí sčítat a odčítat úhly
ve stupních i minutách
- umí násobky úhlů
- umí dělit úhel celým číslem
……………………………………
- načrtne a sestrojí trojúhelník
- používá potřebnou matematickou
symboliku
- dopočítá třetí vnitřní
úhel v trojúhelníku
- dopočítá vnější úhly
u trojúhelníku
- rozlišuje druhy a vlastnosti trojúhelníků
- tupoúhlý, ostroúhlý, pravoúhlý,
rovnostranný, rovnoramenný
- umí sestrojit výšky a těžnice
trojúhelníku
- sestrojí kružnici opsanou a vepsanou
trojúhelníku
- umí konstrukce trojúhelníků
……………………………………
- chápe pojem shodnosti
- určí zda dva obrazce jsou shodné
- rozumí pojmům vzor – obraz, samodružný
bod a samodružný útvar
- určí osu souměrnosti u osově souměrných
obrazců
-
zvládne konstrukce
obrazu v osové souměrnosti
- umí zobrazit v osové
souměrnosti přímku, bod, trojúhelník a
kružnici
- umí sestrojit osu
úsečky a úhlu a zná jejich vlastnosti
……………………………………
- rozlišuje pojem rovina a prostor a vztahy
mezi nimi
- zná druhy rovnoběžníků a jejich
vlastnosti
- zobrazí krychli a kvádr ve volném
promítání
- umí sestrojit síť krychle a kvádru
- určí stěnové a tělesové
úhlopříčky
- vypočítá objem a povrch krychle a
kvádru
-
zvládá slovní úlohy na povrch a objem
krychle a kvádru (
natíraní, tapetování,
objemy bazénů ,
…
Opakování
učiva z 1. stupně
Aritmetika
Přirozená
čísla
-
čtení a zápis čísla v desítkové
soustavě
-
zobrazení na číselné ose
-porovnávání
a zaokrouhlování
-
početní operace
-slovní
úlohy
Zlomky
a desetinná čísla
-
popis zlomku
-
sčítání a odčítání
desetinných čísel
-
slovní úlohy
Geometrie
-
rozeznávání rovinných obrazců
–čtverec, obdélník, trojúhelník,
kosodélník, kosočtverec, lichoběžník, kruh,
kružnice
-
konstrukce úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice, kruhu,
obdélníku, čtverce, trojúhelníků
-
jednotky délky a jejich převody, obvod obrazce
-
jednotky obsahu, výpočet obsahu obrazce pomocí
čtvercové sítě, obsah obdélníku a
čtverce
-
slovní úlohy spojené s obvodem a obsahem
rovinných útvarů
Desetinná
čísla
-
čtení a zápis v desítkové
soustavě
-
zobrazení na číselné ose
-
porovnávání a zaokrouhlování DČ
-
násobení a dělení DČ 10, 100, 1000 zpaměti i
písemně
-
početní operace DČ
-
aritmetický průměr
-
převody jednotek délky, hmotnosti, obsahu
Dělitelnost
přirozených čísel
-
násobek a dělitel
-
znaky dělitelnosti
-
prvočíslo, číslo složené
-
společný násobek
-
společný dělitel
-
znaky dělitelnosti
Lineární
a rovinné útvary
-
bod, přímka, polopřímka, úsečka
-
vzájemná poloha bodů a přímek v rovině
-
úhel
-
druhy úhlů - pravý, přímý,
tupý, ostrý, vedlejší, vrcholové
a souhlasné
Trojúhelník
-
vnitřní úhly v trojúhelníku
-
trojúhelníková nerovnost
-
druhy trojúhelníku
-
trojúhelníková nerovnost
-
výšky trojúhelníku
-
těžnice trojúhelníku
-
osa úhlu a úsečky
-
kružnice opsaná
-
kružnice vepsaná
Shodnost,
souměrnost
-
shodnost
Osová
souměrnost
– osa
souměrnosti
-
osově souměrné útvary
-
konstrukce obrazu v osové souměrnosti
-
osa úsečky
-
osa úhlu
Objem
a povrch krychle a kvádru
-vlastnosti
krychle a kvádru
-
stěnová a tělesová úhlopříčka
-
povrch krychle a kvádru
-
jednotky obsahu
-
objem krychle a kvádru
-
jednotky objemu
OSV-
morální rozvoj – rozvíjení
smyslu pro odhad a určení času, délky, nákupu,…
- rodné
číslo, čárkové kódy
-
vnímání souvislosti mezi jevy, propojování
poznatků z různých vzdělávacích oblastí
Skládání
papíru, modelování – základní
konstrukční návyky, zvyšování
sebedůvěry získáváním zručnosti a
podporu tvořivosti
OSV
–morální rozvoj rozvíjení smyslu
pro souměrnost a nesouměrnost předmětů z našeho okolí
Skládání
papíru, modelování – základní
konstrukční návyky, získáváním
zručnosti a rozvíjení tvořivosti.
-
skládání dárkových krabiček
Využívá
dovedností, vědomostí a zkušeností při
praktických činnostech ( nakupování, odhad
množství, času, vzdáleností, měření)
Fyzika-
převody jednotek délky,obsahu, času
Fy –
řešení slovních úloh
-
převody jednotek
Vv
–formáty A1, A2, A3, A4, …..
Fy –
staré díly a násobky
Fy –
skládání sil
Z –
otáčení planet, světové strany, azimut,
zeměpisná poloha, hloubkový a výškový
úhel
Tv –
úhel odrazu, vrh koulí
Z –
práce s úhly na mapách ve spojení
se zeměpisnými znalostmi
F –
skládání sil, těžiště, hmotný
bod
Čj –
pojem shoda
Př –
souměrnost v přírodě
Vv –
souměrnost a nesouměrnost
Matematika
ve výtvarném umění a v architektuře-
práce na PC nebo s encyklopediemi
Architekti
– návrhy a
modelování
budov, rozvíjení kreativity a podnikatelské
schopnosti
Skládanky
– dárkové krabičky
Matematika - 7.ročník
Výstup předmětu žáka
Učivo předmětu
Průřezová témata
Mezipředmětové vztahy
- chápe zlomek jako část celku a umí
ho zobrazit např. pomyslné dělení koláče,
dortu nebo na čtverečkovém papíře
- umí popis zlomku
- umí přečíst a zapsat zlomek
- dá zlomek do základního tvaru
- umí zkrátit a rozšířit
zlomek
- používá pojmy- čitatel, jmenovatel,
zlomková čára, nepravý zlomek, smíšené
číslo, společný jmenovatel, rovnost zlomků
- určí společného jmenovatele dvou a
více zlomků
- umí porovnat zlomky
- převede smíšené číslo
na zlomek
- umí převést zlomek na desetinné
číslo
- umí převést desetinné číslo
na zlomek
- zvládá početní operace zlomků
- upraví složený zlomek
- řeší slovní úlohy
s využitím početních výkonů se zlomky
……………………………………
- rozlišuje kladné a záporné
hodnoty čísel
- zapíše a zobrazí kladné
a záporné číslo na číselné ose
- určí opačné číslo k danému
číslu
- rozumí pojmu absolutní hodnota a určí
ji
- zvládá početní operace
kladných a záporných čísel
- řeší jednoduché problémy
a modeluje konkrétní situace pomocí celých
čísel
……………………………………
- rozumí pojmu racionální číslo
- vyjádří racionální
číslo zlomkem nebo desetinným číslem
- zobrazí záporné desetinné
číslo a racionální číslo na číselné
ose
- porovnávání záporných
desetinných čísel
- porovnávání racionálních
čísel
- početní operace v oboru racionálních
čísel
- rozumí pojmu dělení celku na části
v určitém poměru
- chápe poměr, měřítko pro zvětšení
a zmenšení
- pracuje s měřítky map a plánů
- chápe postupný a převrácený
poměr
- zapíše, zkrátí a
rozšíří daný poměr
- změní a rozdělí základ v daném
poměru
- řeší slovní úlohy
z praxe s využitím poměru
…………………………………..
- chápe úměru a rovnost
- vypočítá neznámý člen
úměry
………………………………….
- určí a zdůvodní zda se jedná o
přímou nebo nepřímou úměrnost
-
zapíše tabulku přímé a nepřímé
úměrnosti
- zakreslí bod s danými
souřadnicemi v pravoúhlé soustavě souřadnic
- přečte souřadnice bodu vyznačeného
v pravoúhlé soustavě souřadnic
-
narýsuje graf přímé a nepřímé
úměrnosti
- řeší slovní úlohy
s využitím vztahů přímé a nepřímé
úměrnosti
- řeší slovní úlohy
pomocí trojčlenky
………………………………..
- chápe alternativní vyjadřování
části celku různými způsoby – v procentech,
desetinném čísle a ve zlomku)
- zpaměti vypočítá 1%, 5%, 10%, 25%,
50%
- vypočítá 1% jako setinu celku
- umí určit kolik % je daná část
celku
- umí vypočítat část celku pro
daný počet procent
- určí celek z dané části a
z daného počtu procent
- umí řešit slovní úlohy
na výpočet počtu procent, procentové části,
celku
- řeší jednoduché příklady
na výpočet úroků
- chápe pojem shodnosti
- určí zda dva obrazce jsou shodné
- rozumí pojmům vzor – obraz, samodružný
bod a samodružný útvar
- určí osu souměrnosti u osově souměrných
obrazců
- určí osově souměrné útvary
- umí sestrojit osu
úsečky a úhlu a zná jejich vlastnosti
-
zvládne konstrukce
obrazu v osové souměrnosti
-
zvládne konstrukce
obrazu ve středové souměrnosti
- umí zobrazit v osové
a ve středové souměrnosti přímku, bod, trojúhelník
a kružnici
- určí střed
souměrnosti středově souměrného rovinného obrazce
- umí užít
shodná zobrazení obou souměrností v praxi
- používá
základní vlastnosti trojúhelníků
-
užívá věty o shodnosti útvarů sss,
sus, usu
-
umí sestrojit konstrukce trojúhelníků podle
sss, sus, usu
……………………………………….
- rozlišuje základní
geometrické útvary a jejich charakteristické
vlastnosti
- určí vrcholy, strany,
vnitřní i vnější úhly
- používá věty o
shodnosti trojúhelníků
- rozlišuje pojmy a
vlastnosti úhlopříček, výšek, těžnic,
těžiště a užívá je při řešení
úloh
- zvládá
konstrukční úlohy n-úhelníků včetně
náčrtu, zápisu a konstrukce
- vypočte obvody a obsahy
n-úhelníků
- zvládá převody
jednotek délky a obsahu
-rozlišuje pojmy rovina a prostor a vztahy
mezi nimi ( průměty tělesa, stěny tělesa, stěnová a
tělesová úhlopříčka)
- načrtne základní tělesa
- sestrojí sítě základních
těles
- vypočítá povrch a objem tělesa
Zlomky
-
zlomek
-
základní tvar zlomku
-
desetinné číslo
-
krácení a rozšiřování zlomků
-
společný jmenovatel zlomků
-
početní operace zlomků
-
převrácení zlomek
-
smíšená čísla
-
porovnávání zlomků
-
složený zlomek
Celá
čísla
-
kladná a záporná čísla
- čísla
navzájem opačná
-
číselná osa
-
absolutní hodnota čísla
-
uspořádání celých čísel
-
početní operace celých čísel
Racionální
čísla
- pojem
racionální číslo
-
číselná osa
-
operace racionálních čísel
Poměr
- zápis
poměru
-
krácení a rozšiřování poměru
-
postupný poměr
-
převrácený poměr
- změna
v daném poměru
-
rozdělení základu v daném poměru
-
měřítko map a plánů
Úměra
- úměra
-
rovnost
Přímá
úměrnost
-
soustava souřadnic
- osy
souřadnic
-
vzorec přímé úměrnosti
-
tabulka přímé úměrnosti
- graf
přímé úměrnosti
Nepřímá
úměrnost
-
vzorec nepřímé úměrnosti
-
tabulka nepřímé úměrnosti
- graf
nepřímé úměrnosti
Trojčlenka
Procenta,
úroky
-
procenta
-
základ
-
procentová část
- počet
procent
-
výpočet 1%, základu, procentové části,
počtu procent
-
výpočty procent pomocí úměry, desetinných
čísel
-
jednoduché úrokování
-
slovní úlohy
Shodnost,
osová a středová souměrnost
-
shodná zobrazení
– osa
souměrnosti
-
osově souměrné útvary
-
konstrukce obrazu v osové souměrnosti
-
osa úsečky
-
osa úhlu
-
konstrukce obrazu ve středové souměrnosti
-
středově souměrné útvary
-
věty o shodnosti trojúhelníků
(
sss, sus, usu )
-
konstrukce trojúhelníků podle sss, sus, usu
Trojúhelníky
-
vnitřní úhly v trojúhelníku
-
trojúhelníková nerovnost
-
druhy trojúhelníku
-
trojúhelníková nerovnost
-
výšky trojúhelníku
-
těžnice trojúhelníku
-
osa úhlu a úsečky
-
kružnice opsaná
-
kružnice vepsaná
-
věty o shodnosti trojúhelníků a jejich užití
při konstrukcích
-
konstrukce os vnitřních úhlů
-
výšky trojúhelníků a jejich průsečíky
-
těžnice trojúhelníku
-
těžiště
-
obvod a obsah trojúhelníků
Čtyřúhelníky,
mnohoúhelníky
-
druhy rovnoběžníku a jejich vlastnosti ( čtverec, obdélník,
kosočtverec, kosodélník)
-
vlastnosti lichoběžníku
-
mnohoúhelníky
-
obvody čtyřúhelníku a mnohoúhelníků
-
obsahy čtyřúhelníku
-
převody jednotek délky a obsahu
Hranoly
-
krychle
- kvádr
- kolmý
hranol
-vlastnosti
krychle a kvádru
- síť
krychle a kvádru
-
stěnová a tělesová úhlopříčka
-
povrch krychle a kvádru
-
jednotky obsahu
-
objem krychle a kvádru
-
jednotky objemu
- chápe
pojmy záporné teploty, dluhy
OSV-
morální rozvoj- vnímání
příčinnosti jevů ( rozvoj kauzálního
myšlení), předvídání a reálný
odhad průběhu jevů a vztahů
Analýzy
reálných situací
Vytváření
jednoduchých tabulek pro systematizaci a zpřehlednění
zápisu zjištěných údajů a informací
EV-
lidské aktivity a problémy životního
prostředí
Sestavování
a čtení různých diagramů a grafů, v nichž jsou
jednotlivé položky vyjádřeny v procentech
Třídění
podle charakteristických znaků, oddělování
podstatného od nepodstatného.
Rozvoj
analyticko-syntetického myšlení a přesnosti
při konstrukcích, hledání všech řešení
a diskuze .
Kultivace
grafického projevu
Pč –
recepty při vaření
Dělení
pizzy, koláče, dortu na stejné díly
s využitím znalosti úhlů
F –
vztahy pro rychlost, hustotu, …
-
používání jednotek ve zlomcích
–km/hod,…
F,Z –
teplota
F –
teplota a teploměr
Meteorologická
stanice
-
záznam teplot na časovou přímku, grafické
znázornění naměřených dat
Čísla
kolem nás
-
statistické ročenky, denní tisk, internet
Z –
měřítko plánků a map
F-
přímá a nepřímá závislost
veličin
Plánování
výletu –
Orientace
v jízdních řádech, mapě, plánování,
rozdělení práce, finanční rozvaha, …
F, Ch,
Z – čtení z grafu
a
z tabulek
F, Ch –
slovní úlohy pomocí trojčlenky
Z-
užití procent
F –
skládání sil, těžiště, hmotný
bod
Vv –
matematika a umění
Skupinová
práce - tvořivost, estetické vnímání
a mezilidské vztahy
Architekti
– návrhy a
modelování
budov, rozvíjení kreativity a podnikatelské
schopnosti
Skládanky
– dárkové krabičky
Matematika – 8.
ročník
Výstup předmětu žáka
Učivo předmětu
Průřezová témata
Mezipředmětové vztahy
-
určí
zpaměti druhou mocninu čísel 1, 2, ….15
- určí druhé mocniny pomocí
tabulek a kalkulátoru
- určí druhé odmocniny pomocí
tabulek a kalkulátoru
- zvládá početní operace mocnin
a odmocnin
………………………………….
- pravoúhlý trojúhelník
-
vypočítá
velikost přepony a odvěsny pomocí Pythagorovy věty
- užívá Pythagorovu větu ve slovních
úlohách z praxe
- převody plošných jednotek
…………………………….
- určí třetí mocniny pomocí
tabulek a kalkulátoru
- určí třetí odmocniny pomocí
tabulek a kalkulátoru
- zvládá převody objemových
jednotek
………………………………….
- chápe
pojem mocnina s přirozeným exponentem
- zvládá
početní operace mocnin s přirozeným mocnitelem
-
určí mocninu součinu
-
určí mocninu zlomku
-
určí mocniny mocnin
-
zapíše čísla v desítkové
soustavě pomocí mocnin deseti
-
zvládá zápis čísel v desítkové
soustavě ve tvaru a. 10n
………………………….
- umí pracovat s číselným
výrazem.
- sestaví jednoduchý výraz
s proměnnou a urč í
hodnotu výrazu pro danou proměnnou.
- na konkrétních mnohočlenech s jednou
proměnnou aplikuje pojmy člen, koeficient, stupeň
mnohočlenu, hodnota
mnohočlenu.
- matematizuje jednoduché
reálné situace s využitím
proměnných .
- sčítá, odčítá, násobí
mnohočleny, dě lí
mnohočlen jednočlenem.
- mí umocnit a rozložit
dvojčleny (a + b ) 2 ,
(a – b ) 2 ,
a 2 –
b 2 .
- rozloží mnohočlen na
souč in
: - vytýkáním
- pomocí vzorce.
- počítá s lomenými výrazy
a
používá dovedností získaných
př i práci
se zlomky (společný násobek)
…………………………….
- chápe vztah a zápis
rovnosti, porušení rovnosti,
vlastnosti rovnosti; význam
zkoušky.
- chápe pojem koř en
rovnice.
- využívá ekvivalentní úpravy
př i ř ešení
rovnic.
- vyjadř uje
neznámou ze
vzorce.
- formuluje a ř eší
reálnou
situaci pomocí rovnice.
…………………………………..
- zná pojmy kruh, půlkruh, výseč, úseč,
kružnice, poloměr, průměr, tečna, sečna.
- chápe polohové vztahy:
- př ímka
a kružnice
- kružnice a kružnice
- vypoč ítá
délku kružnice
- vypočítá obsah kruhu
- zná č íslo
π
- charakterizuje útvary pomocí množin
bodů dané
vlastnosti.
- využívá poznatků
o Thaletově
kružnici př i
konstrukč ních
úlohách.
- zná pojmy soustř edné
kružnice a mezikruží
- umí je narýsovat.
- využívá množin bodů
dané
vlastnosti k ř ešení
polohových a
nepolohových konstrukč ních
úloh
-
provádí
statistické šetření, vyhledává
a třídí informace, vyhodnocuje a vyvozuje závěry
Druhá
mocnina a odmocnina
- druhá
mocnina
- druhá
odmocnina
-
početní operace druhé mocniny a odmocniny
Pythagorova
věta
-
pravoúhlý trojúhelník
-
přepona odvěsny
-
Pythagorova věta ve slovních úlohách z praxe
Třetí
mocnina
- třetí
mocnina
- třetí
odmocnina
-
převody objemových jednotek
Mocniny
s přirozeným mocnitelem
-
mocniny s přirozeným mocnitelem
-
sčítání a odčítání
mocniny s přirozeným mocnitelem
-
násobení a dělení mocniny s přirozeným
mocnitelem
-
mocnina součinu
-
mocnina zlomku
-
mocnina mocniny
- zápis
čísla v desítkové soustavě pomocí
mocnin deseti
- zápis
čísel v desítkové soustavě ve tvaru a.
10n
Proměnné
a výrazy
-
č íselný výraz
hodnota
číselného výrazu
proměnná
- výrazy s proměnnou
-
dosazování do výrazu
zápis
slovního textu pomocí výrazů
-
celistvý výraz
-
mnohočleny
Lineární
rovnice
-
rovnost
-
rovnice
-
ekvivalentní úpravy
Rovinné
útvary
- kruh
-
kružnice
-množiny
bodů
-
dané vlastnosti
-
základní pravidla př esného
rýsování
základní
konstrukč ní
úlohy
-
trojúhelníky,
-
rovnobě žníky,
-
lichobě žníky
-
č tyř úhelníky
-
rozbor, popis konstrukce, konstrukce, diskuse
Pochopení
významu matematické symboliky
(zjednodušení
a ekonomizace zápisů)
Použití
tabulek, kalkulátoru a počítače
-
př echod od
myšlení
konkrétního
k abstraktnímu
-
grafické znázorň ování
úprav
výrazů (např .
umocň ování
dvojč lenu (a +
b ) 2 ilustrujeme
pomocí výpoč tu
obsahu čtverce
-
význam odkazu př edků
a nadčasovost metod matematiky
argumentace
a používání jednoduchých principů
dokazování
a odůvodňování
OSV-
morální rozvoj
-
podpora vytvář ení
volných vlastností (trpě livosti,
př esnosti,
kritič nosti,…)
D –
staré plošné jednotky
( sáh,
lán)
Projekt
– Stavba domu
(rovnostranné,
pravoúhlé
trojúhelníky,
úhly,
soumě rnosti,
procvič ování
výpoč tů)
F,Z –
vyjádření velkých čísel pomocí
mocnin –
-pomocí
správného pochopení zápisu velkých,
popřípadě později i malých čísel na displeji
kalkulátoru
-
zobecnění jednotlivých příkladů do vzorců
-
pochopení principu
zobecň ování
př i zavádě ní
vzorců
- užití
analogie
- práce
ve správném
logickém
sledu, kritické
myšlení
-
používání rovnic pro
ř ešení
úloh, tvorba úloh
ř ešitelných
pomocí rovnic
(např .
úlohy o věku, o
odměnách,
nákupech,
pohybu,
o směsích, apod.)
-
využívání vzorců
známých
z fyziky,
geometrie
D –
význam ř ecké
matematiky
pro vývoj
myšlení
č lově ka
a rozvoj
evropské
kultury
Projekt
– Kolo v dě jinách
lidstva
(př íprava
př ehledů
a
posterů
s využitím PC a
internetu)
rozlišování
společ ných
a
odlišných
vlastností
objektů ,
vztahů mezi
nimi
(kruh –
kružnice, úseč
–
prů nik
kruhu a poloroviny)
D –
př ínos
ř ecké
matematiky
pro dnešní
geometrii
Matematika – 9.
ročník
Výstup předmětu žáka
Učivo žáka
Průřezová témata
Mezipředmětové vztahy
- ř eší
soustavy rovnic metodou sč ítací
a dosazovací a chápe, že
ř ešením
je uspoř ádaná
dvojice.
- umí př evést
ř ešení
soustavy rovnic na ř ešení
jedné lineární rovnice.
- ve vhodných př ípadech
užívá grafického ř ešení.
- používá soustavy rovnic
k ř ešení
slovních úloh.
………………………………….
- upravuje lomené výrazy,
urč uje
podmínky, za kterých má výraz smysl.
- krátí, rozšiř uje
a provádí
poč etní
operace s výrazy.
…………………………………
- př evede
rovnici s neznámou ve jmenovateli na rovnici lineární.
- používá rovnic k ř ešení
slovních úloh.
……………………………….
-
používá soustavu souř adnic
k
ř ešení
úloh.
-
chápe funkce jako závislost promě nných.
-
chápe vztah promě nné
a
závisle
promě nné.
-
rozpozná, zda závislost mezi dvě ma
velič inami je
funkcí.
-
urč í
definič ní
obor funkce.
-
pro daný prvek definič ního
oboru
urč í
hodnotu funkce
-
urč uje
vlastnosti funkce
(rostoucí, klesající,konstantní).
-
vyjádř í
funkč ní
vztah
tabulkou, rovnicí a grafem.
-
rozpozná a používá pro ř ešení
úloh lineární funkci
(př ímou
úmě rnost).
-
sestrojí graf funkce zadané
tabulkou.
-
chápe pojem orientovaný
úhel a velikost tohoto úhlu
v
obloukové míř e.
-
rozumí využití podobnosti
pravoúhlých
trojúhelníků
k zavedení funkce sinus,
kosinus, tangens a
kotangens.
-
využívá vlastností
goniometrických funkcí
pravoúhlého trojúhelníka
př i
ř ešení
úloh z praxe.
…………………………………..
-
chápe pojmy peníze, inflace, jednoduché a
složené úrokování, úrok, daň ,
apod. a ř eší
s nimi
úlohy.
…………………………..
- - - rozeznává tě lesa
podle sítí
a plášťů
-
sestrojuje sítě
tě les a
plášťů .
- rozumí nárysu a pů dorysu
tě les
- znázorní tě lesa
ve volném
rovnobě žném
promítání.
Soustavy
lineárních rovnic
Lomené
výrazy
Rovnice
s neznámou ve jmenovateli
Funkce
soustava souř adnic
-
funkce jako závislost
-
definič ní
obor
- obor
hodnot funkce
-
vlastnosti funkce
- př ímá
a nepř ímá
úmě rnost
-
lineární funkce
-
kvadratická funkce ve tvaru
y =
ax 2
-goniometrické
funkce
-
orientovaný úhel, velikost úhlu v míř e
obloukové
jednotková
kružnice
-
trigonometrie pravoúhlého trojúhelníku
-funkce
sinus, kosinus, tangens a kotangens a jejich
vlastnosti
-
vztahy mezi goniometrickými funkcemi
Finan č ní
matematika
-
jednoduché úrokování
-
složené úrokování
T ě lesa
válec,
jehlan, kužel, koule
-
zobrazovací metody
- osový
ř ez
- volba
optimální metody
ř ešení
Projekt
- Podnikáme
(využívání
znalostí ř ešení
úloh
o společ né
práci,
rozvoj
podnikatelských
kompetencí)
-
rozvoj kauzálního myšlení, postupná
schopnost
zobecň ování
a
abstrakce
MV-
stavba mediálních sdělení
-
vyhledávání informací a
č tení
z grafů
-
rozvoj podnikatelských
schopností
a strategického
myšlení
Projekt
- Jak zhodnotit
úspory
(prů zkum trhu,
pojišť oven
a spoř itelen,
analýza
nabízených
produktů )
-
rozvoj zruč nosti,
př esnosti a
trpě livosti,
konstrukč ního
a
kombinač ního
myšlení
rozvoj
prostorové
př edstavivost
F –
ř ešení
úloh
grafikony,
výbě r
z
nabídky (na základě
grafu)
slovní
úlohy historické,
z
technické praxe,
úlohy
o pohybu –
doprava,
úspora benzínu
práce
ve správném
logickém
sledu
aplikač ní
úlohy, např .
na
společ nou
práci
D –
René Descartes –
odkaz
myslitelů
-
př íklady
závislostí
z
praktického života a
jejich
vlastnosti
-
komplexně jší
pohled na
matematické,
společ enské
a
kulturní jevy
Informatika
– aktivní
využití
programu Excel
aplikač ní
úlohy z praxe –
rů st
a pokles (cen, zisků ,
porodnosti
a dalších
socioekonomických
ukazatelů )
F –
síly, skládání sil
porovnání
údajů ,
sazebníky,
př íkon,
znázorň ování
na
milimetrovém
papíru
-
využití vlastností
goniometrických
funkcí
pravoúhlého
trojúhelníka
př i
ř ešení
úloh z fyziky
-
využití trigonometrie a
goniometrie
k ř ešení
rovinných
úloh a úloh
z
praxe;
-
využití k ř ešení
úloh
prostř edků
výpoč etní
techniky.
- mince
a bankovky,
platební
karty
Internet
(mě na a její
kurzy)
- grafy
a diagramy
-
souvislosti mezi
vzdě lávacími
oblastmi
Z –
F, Geometrie – TV,
Geometrie
– F, apod.
-
praktické měř ení
objemů
-
výroba modelů
tě les
(sítě ),
práce se modely
tě les;
plošné a objemové