OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
------------------------------------------------
-svými slovy
definuje pojem jazyk
-orientuje se ve
vrstvách národního jazyka
-rozlišuje
spisovné a nespisovné výrazy
-objasní
vhodnost užití nespisovné češtiny
-seznámí
se s členěním jazykovědy
-rozumí
vztahu hláska-písmeno
-spisovně vyslovuje
česká a nejběžnější cizí slova
-demonstruje spodobu
znělosti v různých částech slova
-dodržuje správný
slovní přízvuk
-užívá
vhodnou melodii vět
-přečte text
s náležitým důrazem, tempem a pauzami
-pracuje s Pravidly
českého pravopisu, Slovníkem spisovné češtiny
a jinými jazykovými příručkami
-orientuje se ve
významu předpon s-, z-, vz- a předložek s/se,
z/ze
-ovládá
pravopis bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně
-správně
určuje druhy slov
-rozezná
podstatná jména konkrétní a abstraktní
-určí v textu
podstatná jména a jejich mluvnické kategorie
-rozliší
podstatná jména pomnožná, hromadná a
látková
-orientuje se
v pravopisu velkých písmen ve vlastních
jménech
-správně
užívá tvary názvů částí těla
-vyhledá
v textu přídavná jména
-rozliší
druh přídavných jmen, zařadí ke vzorům
-chápe
pravidla pravopisu skupiny –ný/-nný
-tvoří 2. a
3. stupeň
-rozumí
pravidlům pro psaní skupin –mě/-mně
-píše
správné koncovky
-užívá
vhodně jmenné tvary
-vyhledá
v textu zájmena
-určí druh
zájmen
-skloňuje zájmena
osobní, ukazovací a přivlastňovací
-správně píše
tvary: mě/mně, ji/jí, naši/naší
-vyhledá
v textu číslovky
-rozliší
číslovky podle významu a určitosti
-odůvodní
pravopis číslice s tečkou nebo bez tečky
-skloňuje číslovky
s počítaným předmětem
-vyhledá
v textu slovesa
-určí
mluvnické kategorie: osobu, číslo, způsob a čas
-rozliší
podmiňovací způsob přítomný a budoucí,
užívá je ve spisovné podobě
-vyhledá ve
větě podmět a přísudek
-rozliší
podmět vyjádřený a nevyjádřený
-odůvodní
užití nevyjádřeného podmětu
-tvoří
základní větné členy několikanásobné
a rozvité
-seznámí
se s rozvíjejícími větnými členy
-člení větu
na část podmětovou a přísudkovou
-rozliší
větu jednoduchou a souvětí
-nacvičuje
rozlišování věty hlavní a vedlejší
-graficky znázorní
větu jednoduchou
-dorozumívá
se kultivovaně, výstižně, vhodnými jazykovými
prostředky
-utvoří
z textu výtah a výpisky
-dodržuje dějovou
posloupnost při vypravování
-vytvoří
osnovu vypravování a vypravuje podle osnovy
-využívá
rozmanité jazykové prostředky
-vytvoří
přímou řeč z nepřímé a naopak
-vyplní
poštovní poukázku, podací lístek
-vzkaz
-inzerát
-vyhledá
v tisku oznámení a zprávu
-vytvoří
oznámení a zprávu
-zformuluje úřední
dopis
-napíše
osobní dopis
-vytvoří
srozumitelný popis věci, místnosti, postavy,
pracovního postupu
-reprodukuje
přečtený text
-interpretuje smysl
díla vlastními slovy
-formuluje ústně
i písemně dojmy ze své četby a návštěvy
divadelního představení
-vyjádří
vlastními slovy názor na umělecké dílo
-rozlišuje
základní literární druhy a žánry
-vyhledává
informace v různých informačních zdrojích
-porovnává
ztvárnění téhož námětu v různých
žánrech a různými autory
-přednese zpaměti
vhodný literární text
-uvádí
nejznámější autory dětské literatury
-seznamuje se se
základními pojmy z literární
teorie
-vytvoří
vlastní literární text podle svých
schopností na základě poznatků z literární
teorie
-vytvoří ilustraci k literárnímu
dílu
|
UČIVO
-----------------------
JAZYKOVÁ
VÝCHOVA
ROZVRSTVENÍ
NÁRODNÍHO JAZYKA
-řeč a jazyk
-vrstvy českého
jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ
SLOŽKY
ZVUKOVÁ
STRÁNKA JAZYKA
-hlásky
-spisovná
výslovnost
-zvuková
stránka slova a věty
-jazykové
příručky
PRAVOPIS
-předpony s-, z-,
v-, z-
-předložky s/se,
z/ze
-skupiny bě/bje,
pě, vě/vje, mě/mně
TVAROSLOVÍ
-podstatná
jména
-přídavná
jména
-zájmena
-číslovky
-slovesa
SKLADBA
-základní
větné členy
-věta jednoduchá
-souvětí
KOMUNIKAČNÍ
A SLOHOVÁ VÝCHOVA
-výtah a
výpisky
-vypravování
-přímá
řeč
-jednoduché
tiskopisy
-jednoduché
komunikační žánry
-zpráva a
oznámení
-dopis
-popis
LITERÁRNÍ
VÝCHOVA
-základní
literární druhy a žánry
-literární
formy: próza a poezie
-zdokonalování
správného čtení literárního
díla
-nácvik
recitace
-autoři a díla
o českém národu a jeho historii
-autoři
dobrodružných příběhů
-příběhy o
dětech
-fantazie
v literatuře
-obecní a
městská knihovna
-zaznamenávání informací
a názorů (kulturní deník)
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
---------------------
OSV:
poznávání-řeč
a jazyk, hláskosloví, vypravování
sebepoznání-popis,
seberegulace-kulturní
deník,
kreativita-vlastní
literární text,
komunikace-dramatizace
literární předlohy, přímá řeč, zvuková
stránka jazyka,
kooperace-tvarosloví,
rozhovor, dramatizace,
hodnoty a
postoje-literatura z dějin č. národa
VDO:
občan-české
osobnosti v literatuře
VMEGS:
Evropa a svět nás
zajímá-pohádky,
objevujeme Evropu a
svět-zahraniční literatura
MUV:
lidské
vztahy-vzkaz, dopis, příběhy
EV:
vztah člověka
k prostředí-vlastní tvorba
MEV:
kritické
čtení a vnímání-přídavná
jména, zpráva,
interpretace-zpráva
|
MEZIPŘEDMĚ-TOVÉ
VZTAHY
----------------
VV- hračka,
předměty denní potřeby, postava,
ilustrace
uměleckého textu,
pocity z pochvaly
a nadávky,
oznámení
D-pravěk a
starověk
Z-přírodní
krajiny Země
AJ-výslovnost
jmen postav a autorů
RV-rodina
|