OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
----------------------------------------------------------
-rozlišuje
věcný a mluvnický význam slov
-objasní
metaforu na základě vnější podobnosti
-objasní
metonymii na základě vnitřní souvislosti
-vysvětlí
rozdíl mezi souslovím a volným spojením
slov
-obohacuje svůj
projev vhodnými rčeními, příslovími a
pořekadly
-nachází
slova stejného nebo opačného významu, vhodně
je používá v textu
-chápe
vhodnost a nevhodnost užití citově zabarvených slov
-používá
termíny k přesnému vyjádření
-vyhledá
význam termínu v jazykových příručkách
-seznámí
se se způsoby obohacování slovní zásoby
-objasní
vznik nového slova
-rozliší
v odvozeném slově předponu, příponu a koncovku
-vysvětlí
vznik složeniny
-vysvětlí
vznik i význam běžných zkratek, ovládá
jejich psaní
-odvozuje podstatná
jména příponami, předponami, koncovkou
-odvozuje přídavná
jména příponami a předponami
-odvozuje slovesa
příponami a předponami
-vyhledá
v textu různé slovní druhy
-tvoří
správné tvary ohebných slov
-ovládá
obecné zásady pro psaní velkých písmen
-zapíše
správně víceslovné vlastní názvy
-nahrazuje zájmeno
který zájmenem jenž s pomocí
tabulky skloňování
-doplní
správný tvar zájmen týž, tentýž
podle tabulky skloňování
-vyjádří
děj slovesem ve vhodném slovesném rodě
-pozná způsob
vyjádření trpného rodu
-rozliší,
kdy zvratná podoba slovesa vyjadřuje trpný rod a kdy
nikoliv
-objasní
vznik příslovcí a určí jejich platnost
-odůvodní
pravopis příslovečných spřežek
-upevňuje si správný
pravopis předložek
-vyhledá
v textu spojky
-změní význam
souvětí změnou spojky
-vyhledá
v textu částice a citoslovce
-obohacuje svůj
projev vhodným užíváním částic
a citoslovců
-rozlišuje
věty oznamovací, rozkazovací, přací a tázací
-vytvoří
různé typy otázek
-zopakuje si a
upevní poznatky o podmětu
-vyhledá
v textu podmět a zjistí, čím je vyjádřen
-zopakuje si a
upevní poznatky o přísudku
-rozliší
přísudek slovesný, slovesně jmenný a jmenný
-rozlišuje
věty jednočlenné a dvojčlenné
-obohacuje svůj
jazykový projev účelně používanými
jednočlennými větami
-rozpozná a
použije větný ekvivalent
-určí ve větě
předmět
-vytvoří věty
s přemětem
-určí ve větě
příslovečné určení
-vytvoří věty
s různými druhy příslovečného určení
-určí ve větě
přívlastek
-nahradí
přívlastek shodný neshodným a naopak
-pozná ve
větě doplněk
-tvořivě doplní
do věty přístavek
-zopakuje si a
upevní rozlišování věty jednoduché
a souvětí, věty hlavní a vedlejší
-graficky znázorní
stavbu větného celku
-seznámí
se s druhy vedlejších vět
-nahradí
rozvíjející větný člen vedlejší
větou a naopak
-upevňuje si
pravopis i/y ve vyjmenovaných slovech
-odůvodňuje pravopis
i/y v koncovkách podstatných jmen
-odůvodňuje pravopis
i/y v koncovkách přídavných jmen
-vysvětlí a
používá pravidlo o shodě přísudku s podmětem
-vyhledá
zásady psaní velkých písmen
v Pravidlech českého pravopisu
-nachází
příklady obecných zásad pravopisu velkých
písmen ve svém okolí, ve škole a
v běžném životě
-vytvoří
popis statický a dynamický
-člení text
podle vytvořené osnovy
-využívá
poznatků z učiva o tvarosloví k bohatému a
výstižnému vyjadřování
-vytvoří
popis srozumitelný, přehledný výstižný
-popíše
výstižně výrobek, pracovní postup a umělecké
dílo
-odliší
charakteristiku přímou od nepřímé
-charakterizuje
dobře známou osobu
-užívá
v charakteristice rčení, přirovnání aj.
vhodné prostředky
-vyhledá
v líčení personifikaci, básnické
vyjádření a citově zabarvená slova
-vypracuje výtah
z populárně naučného textu
-vytvoří
jednoduchou žádost v ustálené obvyklé
formě
-vytvoří
vlastní životopis
-rozlišuje
mezi životopisem úředním a uměleckým
-upevňuje si
znalosti o vypravování a schopnost vypravovat
události
-vytvoří
osnovu vypravování
-vypravuje podle
osnovy
-reprodukuje
přečtený text
-interpretuje smysl
díla vlastními slovy
-formuluje ústně
i písemně dojmy ze své četby a návštěvy
divadelního představení
-vyjádří
vlastními slovy názor na umělecké dílo
-rozlišuje
základní literární druhy a žánry
-vyhledává
informace v různých informačních zdrojích
-porovnává
ztvárnění téhož námětu v různých
žánrech a různými autory
-přednese zpaměti
vhodný literární text
-uvádí
nejznámější autory dětské literatury
-pracuje uvědoměle
se základními pojmy z literární
teorie
-vytvoří
vlastní literární text podle svých
schopností na základě poznatků z literární
teorie
-vytvoří
ilustraci k literárnímu dílu
|
UČIVO
----------------------------
JAZYKOVÁ
VÝCHOVA
NAUKA O VÝZNAMU
SLOV
-význam slova
-slova jednoznačná
a mnohoznačná
-sousloví a
rčení
-synonyma, homonyma,
antonyma
-citově zabarvená
slova
-odborné
názvy
NAUKA O TVOŘENÍ
SLOV
-obohacování
slovní zásoby
-tvoření slov
-odvozování
podstatných a přídavných jmen
-odvozování
sloves
TVAROSLOVÍ
-podstatná
jména obecná a vlastní
-zájmeno jenž
-zájmeno týž
-slovesný rod
-příslovce
-příslovečné
spřežky
-další
neohebné druhy slov
SKLADBA
-druhy vět
-základní
větné členy
-věta jednočlenná,
dvojčlenná, větný ekvivalent
-rozvíjející
větné členy
-přístavek
-druhy vedlejších
vět
PRAVOPIS
-procvičování
vyjmenovaných slov
-i/y
v koncovkách podstatných jmen
-i/y
v koncovkách přídavných jmen
-shoda přísudku
s podmětem
-velká
písmena ve vlastních jménech
KOMUNIKAČNÍ
A SLOHOVÁ VÝCHOVA
-popis
-charakteristika
-líčení
-výtah
-žádost
-životopis
-vypravování
LITERÁRNÍ
VÝCHOVA
-základní
literární druhy a žánry
-literární
formy: próza a poezie
-zdokonalování
správného čtení literárního
díla
-nácvik
recitace
-jazyk jako kulturní
dědictví
-svatováclavská
tradice, Hus, mytologie, pohádka, bajka, cestopis, zvíře
jako literární postava, příběhy o dětech,
komično a nonsens
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
-------------------
OSV:
poznávání-rčení
a přísloví,
kreativita-vlastní
tvorba,
poznávání
lidí-popis, charakteristika,
komunikace-vypravování,
žádost
VDO:
občan-žádost
VMEGS:
Evropa a svět nás
zajímá-vypravování
jsme
Evropané-přístavek, literární
ukázky
MUV:
lidské
vztahy-charakteristika, vypravování, žádost
EV:
vztah člověka
k prostředí-vlastní tvorba
MEV:
stavba mediálních
sdělení-věta jednočlenná a větný
ekvivalent
|
MEZIPŘEDMĚTOVÉ
VZTAHY
-------------------
VV-hračka,
předměty denní potřeby, postava,
ilustrace
uměleckého textu,
pocity
D-středověk
Z, Př, M, F –
odborné názvy, pravopis
|