OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
-----------------------------------------------------------
-na vhodných
příkladech vysvětlí způsob obohacování
slovní zásoby
-nacvičuje pravopis
přejatých slov
-dbá na
správnou výslovnost přejatých slov
-vyhledá
v jazykových příručkách potřebné
údaje
-porovnáná
nepravidelné tvary jmen se vzory, správnost ověřuje
v jazykových příručkách
-vybírá
do textu správné tvary přejatých slov
s pomocí skloňovací tabulky
-osvojí si
skloňování přejatých slov typu muzeum,
cyklus, génius
-užívá
cizí vlastní jména ve správném
tvaru
-rozlišuje
vid dokonavý a nedokonavý
-vybere do textu
sloveso s vhodným videm
-doplňuje k slovesu
vidovou dvojici
-píše
správné i/y v koncovkách jmen
-odůvodní
pravopis i/y ve shodě přísudku s podmětem
-odůvodní
pravopis i/y v koncovkách jmen kolísajících
v životnosti
-vysvětlí
rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím
-vytváří
správné otázky na jednotlivé druhy
vedlejších vět
-určí
významový poměr mezi hlavními větami
-doplňuje druhy vět
do souvětí podle zamýšleného významu
-určí
významový poměr mezi větnými členy a
vedlejšími větami
-rozliší
souvětí souřadné a podřadné
-graficky vyjádří
stavbu souvětí
-vyhledá ve
větě spojovací výraz a určí jej
-vhodně nahrazuje
jednotlivé spojovací výrazy
-doplní do
textu chybějící čárky a zdůvodní
jejich umístění
-definuje složité
souvětí
-zařadí
češtinu do systému indoevropských jazyků
-nalezne v ukázce
shodné znaky nebo výrazy slovanských jazyků
-převede nespisovné
výrazy do spisovné češtiny
-snaží se
zvyšovat svoji jazykovou kulturu
-vnímá
mluvenou i psanou češtinu v běžném denním
životě
-vypracuje osnovu,
výpisky, hlavní myšlenku a výtah textu
-charakterizuje
literární postavu
-užívá
charakteristiku přímou i nepřímou
-vytvoří
výklad s jeho základními znaky
-označí
citace z děl jiných autorů
-vytváří
neotřelé jazykové prostředky k vyjádření
citového vztahu k líčené skutečnosti
-určí
charakteristické rysy přečtené úvahy
-zamýšlí
se nad některými aktuálními otázkami
-vysvětlí
vznik českého písemnictví
-vnímá
souvislosti mezi vývojem společnosti, kulturou a
literaturou
-získává
přehled o vývoji české literatury od jejího
počátku po vrchol národního obrození
(90. léta 19. století)
-uvádí
základní představitele české literatury a
kultury a stěžejní díla
-reprodukuje
přečtený text
-interpretuje smysl
díla vlastními slovy
-formuluje ústně
i písemně dojmy ze své četby a návštěvy
divadelního a filmového představení
-vyjádří
vlastními slovy názor na umělecké dílo
-rozlišuje
základní literární druhy a žánry
-vyhledává
informace v různých informačních zdrojích
-porovnává
ztvárnění téhož námětu v různých
žánrech a různými autory
-přednese zpaměti
vhodný literární text
-pracuje se
základními pojmy z literární
teorie
-vytvoří
vlastní literární text podle svých
schopností na základě poznatků z literární
teorie
|
UČIVO
--------------------------
JAZYKOVÁ
VÝCHOVA
OBOHACOVÁNÍ
SLOVNÍ ZÁSOBY
-nauka o tvoření
slov
-slova přejatá
TVAROSLOVÍ
-odchylky od
pravidelného skloňování podstatných
jmen
-skloňování
obecných jmen přejatých a cizích vlastních
jmen
-cizí vlastní
jména
-slovesný vid
PRAVOPIS
-pravopis i/y
v koncovkách
SKLADBA
-věta jednoduchá
a souvětí
-druhy vedlejších
vět
-významový
poměr mezi hlavními větami souřadně spojenými
-významový
poměr mezi větnými členy a vedlejšími větami
-souvětí
souřadné a podřadné
-spojovací
výrazy v souvětí
-interpunkce
v souvětí
-složitější
souvětí
OBECNÉ
VÝKLADY O ČESKÉM JAZYCE
-slovanské
jazyky
-útvary
českého jazyka
KOMUNIKAČNÍ
A SLOHOVÁ VÝCHOVA
-výtah
-charakteristika
literární
postavy
-výklad
-líčení
-úvaha
LITERÁRNÍ
VÝCHOVA
Konstantin a
Metoděj, Kosmas, kroniky, Karel IV., Hus, Komenský, Balbín,
Kopecký, divadlo, Kramerius, Palacký, Dobrovský,
Jungmann, Čelakovský, Rukopisy, Tyl, Mácha, Erben,
Borovský, Němcová, Neruda, Hálek, Světlá,
Arbes, Čech, Jirásek, Vrchlický, Sládek,
Rais, Mrštíkové
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
------------------------
OSV:
poznávání-nářečí,
slang,
kreativita-vlastní
tvorba,
hodnoty-literární
ukázky
VDO:
občanská
společnost a škola-úvaha
VMEGS:
Evropa a svět nás
zajímá-slovanské jazyky,
jsme Evropané-vznik
českého písemnictví, české národní
obrození
MUV:
lidské
vztahy-literární ukázky,
multikulturalita-slovanské
jazyky
EV:
vztah člověka
k prostředí-vlastní tvorba, úvaha
MEV:
kritické
vnímání sdělení-útvary
českého jazyka
|
MEZIPŘEDMĚ-TOVÉ
VZTAHY
---------------------VV-ilustrace,
loutka
D-čeké
dějiny, spisovatelé
Z, Př, M, F
-pravopis jmen, států, měst, osobností, veličin
apod.
|