OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
------------------------------------------------------
-seřadí slova
podle nadřazenosti, podřazenosti a souřadnosti
-vysvětlí
význam sousloví
-rozlišuje
slova aktivní a pasivní slovní zásoby
-odlišuje
slova z jádra a okraje slovní zásoby
-popíše
možnosti obohacování slovní zásoby
-nahrazuje slova
vhodnými synonymy
-vytvoří
antonyma
-pracuje
s cizojazyčnými slovníky
-vyhledá
informace v jazykových příručkách
-rozčlení
slovo na předponu, kořen, příponu a koncovku
-provede slovotvorný
rozbor
-zařadí slova
k správnému slovnímu druhu podle funkce
ve větě
-ovládá
mluvnické kategorie podstatných jmen
-rozlišuje
druhy podstatných jmen
-určí druh
přídavného jména
-vytvoří 2. a
3. stupeň
-odůvodní
pravopis i/y v koncovkách
-zařadí
zájmeno ke správnému druhu
-skloňuje zájmena
-určí druh
číslovky
-určí vzor
skloňovaných číslovek
-určí
mluvnické kategorie sloves
-uvědomuje si
zvláštnosti nepravidelných sloves
-vyhledá
v textu přechodník
-rozliší
současnost či předčasnost dějů
-zařadí
sloveso do slovesné třídy
-určí druh
příslovce
-rozliší
předložky vlastní a nevlastní
-rozliší
spojky souřadicí a podřadicí
-užívá
v textu vhodné spojky
-upraví větu
do určitého druhu
-chápe
termíny věta a výpověď
-odliší
větu jednočlennou od dvojčlenné s nevyjádřeným
podmětem
-seznámí
se s termínem valence, valenční skladba
-vyhledá ve
větě zápor mluvnický a zápor slovní
-užívá
dvojí zápor ve vhodných situacích
-vyhledá
skladební dvojice se vztahy shody, řízenosti a
přimykání
-zvolí
vhodnou interpunkci podle přívlastku těsného a
volného
-rozliší
ve větě doplněk a přísudek jmenný se sponou
-rozliší
větu hlavní a vedlejší, řídící
a závislou
-odliší
souvětí souřadné a podřadné
-určí druh
vedlejší věty
-určí poměr
mezi větnými členy a vedlejšími větami
-vytvoří graf
složitého souvětí
-vytvoří
složité souvětí podle grafu
-vyznačí
přímou řeč v textu
-převede přímou
řeč na nepřímou a naopak
-vyhledá ve
větné stavbě její nepravidelnosti: vsuvku,
samostatný větný člen
-pozná
neúplnou větu, vhodně ji užívá ve svém
projevu
-upravuje slovosled
ve větě podle různých činitelů
-procvičuje se a
zdokonaluje se v pravopise
-vysvětlí na
příkladu obecné zásady pravopisu velkých
písmen
-ovládá
pravopis hlásek ovlivněných spodobou znělosti
-dbá na
správný přízvuk a vyslovování
příklonek a předklonek
-čte text se
správným důrazem a melodií
-vysvětlí
pojmy řeč a jazyk
-vyhledá
údaje o významných českých lingvistech
-seznámí
se se strukturou jazykovědy a jejími obory
-hodnotí
jazykovou kulturu svoji i ostatních uživatelů
-vytvoří
výklad s mezipředmětovými vztahy
-napíše
užitečný popis pracovního postupu
-ovládá
další druhy popisu
-vyhledá
charakteristiku v literárním díle
-dodržuje při
vypravování jeho hlavní zásady
-oživuje vypravování
vhodnými jazykovými prostředky
-vytvoří
úvahu na aktuální téma
-vypracuje proslov
pro potřebu třídního kolektivu nebo školy
-respektuje jako
účastník diskuse její pravidla
-seznámí
se s významnými českými autory fejetonů
-vytvoří si
přehled funkčních stylů
-získává
přehled o vývoji světové literatury, autorech a
stěžejních dílech
-navazuje na
znalosti o vývoji české literatury
-získává
poznatky o vývoji české literatury od 90. let 19.
století po současnost
-reprodukuje
přečtený text
-interpretuje smysl
díla vlastními slovy
-formuluje ústně
i písemně dojmy ze své četby a návštěvy
divadelního a filmového představení
-vyjádří
vlastními slovy názor na umělecké dílo
-rozlišuje
základní literární druhy a žánry
-vyhledává
informace v různých informačních zdrojích
-porovnává
ztvárnění téhož námětu v různých
žánrech a různými autory
-přednese zpaměti
vhodný literární text
-pracuje se
základními pojmy z literární
teorie
-vytvoří
vlastní literární text podle svých
schopností na základě poznatků z literární
teorie
|
UČIVO
-------------------------
JAZYKOVÁ
VÝCHOVA
SLOVNÍ ZÁSOBA
A VÝZNAM SLOVA
-slovo a sousloví
-věcné
významy slov
-rozvoj slovní
zásoby, jádro slovní zásoby
-synonyma, homonyma,
antonyma
-rozvrstvení
slovní zásoby
NAUKA O TVOŘENÍ
SLOV
-stavba slova
-odvozování
TVAROSLOVÍ
-ohebné a
neohebné slovní druhy
-podstatná
jména
-přídavná
jména
-zájmena
-číslovky
-slovesa a jejich
mluvnické významy
-tvary slovesa být
-přechodníky
-slovesné
třídy
-příslovce
-předložky
-spojky
SKLADBA
-věty podle postoje
mluvčího
-věta jednočlenná,
dvojčlenná a větný ekvivalent
-tvoření vět
a souvětí
-mluvnický
zápor
-skladební
dvojice
-přívlastek
-doplněk
-věta hlavní
a vedlejší
-souvětí
souřadné a podřadné
-druhy vedlejších
vět
-významový
poměr mezi větnými členy a vedlejšími větami
-složité
souvětí
-řeč přímá
a nepřímá
-samostatný
větný člen, oslovení, vsuvka
-věta neúplná
-pořádek slov
v češtině
PRAVOPIS
-lexikální,
tvaroslovný a skladební pravopis
-vlastní
jména
ZVUKOVÁ
STRÁNKA JAZYKA
-hlásky a
hláskové skupiny
-větný
přízvuk, větná melodie
OBECNÉ
VÝKLADY O JAZYCE
-projev mluvený
a psaný
-opakování
o vývoji českého jazyka
-jazykověda a její
disciplíny
-jazyková
kultura
KOMUNIKAČNÍ
A SLOHOVÁ VÝCHOVA
-výklad
-popis
-charakteristika
-vypravování
-úvaha
-proslov
-diskuse
-fejeton
-funkční
styly
LITERÁRNÍ
VÝCHOVA
-starověká
literatura, Bible, Homér, středověk, Píseň o
Rolandovi, Marco Polo, Villon, Shakespeare, Moliere, Goethe,
encyklopedisté, realismus, moderna, předválečná
a poválečná literatura
moderna, buřiči, Šrámek, Bezruč,
Hašek, Wolker, Seifert, Nezval, Vančura, Osvobozené
divadlo, Olbracht, Čapek, katoličtí autoři, od 2. světové
války do současnosti
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
-----------------------
OSV:
poznávání-slovní
zásoba,
kreativita-vlastní
tvorba,
komunikace-zvuková
stránka jazyka, proslov
VDO:
občanská
společnost a škola-diskuse,
občan a stát-česká
literatura za okupace a po válce
VMEGS:
objevujeme Evropu a
svět-světová literatura,
jsme
Evropané-nejstarší světová
literatura
MUV:
lidské
vztahy-příběhy z literatury za okupace a po válce,
MEV:
stavba mediálních
sdělení + tvorba mediálního sdělení-funkční
styly
|
MEZIPŘEDMĚTOVÉ
VZTAHY
---------------------------
VV-výklad
o uměleckém směru nebo autorovi,
spisovatelé
-malíři/ilustrátoři
D-nová
doba, 20. století
Z, Př –
pravopis, výslovnost
|