OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
--------------------------------
-vybírá,
vytváří a pojmenovává dostatečnou
škálu prvků vizuálně obrazných
vyjádření a jejich vztahů;
uplatňuje
je pro vyjádření vlastních zkušeností,
vjemů, představ a poznatků;
variuje
různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání
osobitých výsledků
-užívá
vizuálně obrazná vyjádření k
zaznamenání vizuálních zkušeností,
zkušeností získaných ostatními
smysly a k zaznamenání podnětů z představ a
fantazie
-vybírá,
kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní
osobité vyjádření;
porovnává
a hodnotí jeho účinky s účinky již
existujících i běžně užívaných
vizuálně obrazných vyjádření
-interpretuje
umělecká vizuálně obrazná vyjádření
současnosti i minulosti, vychází při tom ze svých
znalostí historických souvislostí i z
osobních zkušeností a prožitků
-porovnává
na konkrétních příkladech různé
interpretace vizuálně obrazného vyjádření;
vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní,
společenské a kulturní podmíněnosti svých
hodnotových soudů
-ověřuje
komunikační účinky vybraných, upravených
či samostatně vytvořených vizuálně obrazných
vyjádření v sociálních vztazích;
nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci
|
UČIVO
------------------
ROZVÍJENÍ
SMYSLOVÉ CITLIVOSTI
prvky
vizuálně obrazného vyjádření:
linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality,
textury;
vztahy a uspořádání
prvků v ploše, objemu a prostoru
*kresba, malba,
koláž, kombinovaná technika, frotáž,modelování;
textil, papír,
přírodní materiály
uspořádání
objektů do celků v ploše, objemu, prostoru a časovém
průběhu: vyjádření vztahů a proměn uvnitř a mezi
objekty (lineární, světlostní, barevné,
plastické a prostorové prostředky) ve statickém
vyjádření
*prostorové
práce z papíru
reflexe a vztahy
zrakového vnímání k vnímání
ostatními smysly: vědomé vnímání
a uplatnění mimovizuálních podnětů při
vlastní tvorbě; reflexe ostatních uměleckých
druhů (hudebních, dramatických) *obrazový
doprovod k hudební skladbě, k písni
smyslové
účinky vizuálně obrazných vyjádření:
umělecká výtvarná tvorba, tiskoviny,
televize, elektronická média, reklama; výběr,
kombinace a variace ve vlastní tvorbě
*písmo v
názvu, tvorba oznámení, beseda-plakát,
reklama
UPLATŇOVÁNÍ
SUBJEKTIVITY
prostředky pro
vyjádření emocí, pocitů, nálad,
fantazie, představ a osobních zkušeností
:manipulace s objekty, uspořádání prostoru,
celku vizuálně obrazných vyjádření;
výběr, uplatnění a interpretace
*malba pocitů ze
slov (pochvala, nadávka)
typy vizuálně
obrazných vyjádření: hračky, objekty,
ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika, comics,
reklama, komunikační grafika; rozlišení,
výběr a uplatnění pro vlastní tvůrčí
záměry
přístupy k
vizuálně obrazným vyjádřením: hledisko
jejich vnímání (vizuální,
haptické, statické, dynamické), hledisko
jejich motivace (fantazijní, symbolická, založená
na smyslovém vnímání, racionálně
konstruktivní, expresivní); reflexe a vědomé
uplatnění při vlastních tvůrčích činnostech
OVĚŘOVÁNÍ
KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ
osobní
postoj v komunikaci: jeho utváření a
zdůvodňování; důvody vzniku odlišných
interpretací vizuálně obrazných vyjádření
(samostatně vytvořených a přejatých), kritéria
jejich porovnávání, jejich zdůvodňování
*hodnocení
vlastních prací
komunikační
obsah vizuálně obrazných vyjádření:
utváření a uplatnění komunikačního
obsahu; vysvětlování a obhajoba výsledků
tvorby s respektováním záměru autora
*rozhovor nad
uměleckým dílem
proměny
komunikačního obsahu:
záměry tvorby
a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření
vlastních děl i děl výtvarného umění;
historické, sociální a kulturní
souvislosti
*beseda nad
uměleckým dílem
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
---------------
OSV:
sebepoznání
a sebepojetí-Autoportrét,
kreativita-vlastní
tvorba,
komunikace-Dialog,
kooperace-skupinové
práce,
řešení
problémů-skupinové práce, vlastní
tvorba
VDO:
občan a stát-vánoční
přání pro Hnutí Stonožka
VMEGS:
Evropa a svět nás
zajímá-Vzpomínka na prázdniny
jsem Evropané-umění
středověku
EV:
problémy
životního prostředí-Den Země
MEV:
kritické
vnímání mediálních
sdělení-písmo
|
MEZIPŘEDMĚ-TOVÉ
VZTAHY
-----------------
ČJ-vypravování,
popis
výrobku/předmětu,
D-umění
středověku,
rytíři,
erby
|