OČEKÁVANÉ
VÝSTUPY
ŽÁK:
----------------------------------
-vybírá,
vytváří a pojmenovává co nejširší
škálu prvků vizuálně obrazných
vyjádření a jejich vztahů;
uplatňuje
je pro vyjádření vlastních zkušeností,
vjemů, představ a poznatků;
variuje
různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání
osobitých výsledků
-užívá
vizuálně obrazná vyjádření k
zaznamenání vizuálních zkušeností,
zkušeností získaných ostatními
smysly a k zaznamenání podnětů z představ a
fantazie
-užívá
prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách
a vztazích;
k tvorbě
užívá některé metody uplatňované v
současném výtvarném umění a
digitálních médiích –
počítačová grafika, fotografie, video, animace
-vybírá,
kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní
osobité vyjádření; porovnává a
hodnotí jeho účinky s účinky již
existujících i běžně užívaných
vizuálně obrazných vyjádření
-rozliší
působení vizuálně obrazného vyjádření
v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního
účinku a v rovině sociálně utvářeného
i symbolického obsahu
-interpretuje
umělecká vizuálně obrazná vyjádření
současnosti i minulosti;
vychází
při tom ze svých znalostí historických
souvislostí i z osobních zkušeností a
prožitků
-porovnává
na konkrétních příkladech různé
interpretace vizuálně obrazného vyjádření;
vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní,
společenské a kulturní podmíněnosti svých
hodnotových soudů
-ověřuje
komunikační účinky vybraných, upravených
či samostatně vytvořených vizuálně obrazných
vyjádření v sociálních vztazích;
nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci
|
UČIVO
------------------
ROZVÍJENÍ
SMYSLOVÉ CITLIVOSTI
prvky
vizuálně obrazného vyjádření: linie,
tvary, objemy, světlostní a barevné kvality,
textury; vztahy a uspořádání prvků v ploše,
objemu, prostoru a v časovém průběhu (podobnost, kontrast,
rytmus, dynamické proměny, struktura), ve statickém
i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření
*kresba, malba,
koláž, kombinovaná technika, frotáž,
asambláž, grafika;
textil, papír,
přírodní materiály, odpady
uspořádání
objektů do celků v ploše, objemu, prostoru a časovém
průběhu: vyjádření vztahů, pohybu a proměn
uvnitř a mezi objekty (lineární, světlostní,
barevné, plastické a prostorové prostředky a
prostředky vyjadřující časový průběh) ve
statickém i dynamické vyjádření
*prostorové
práce z papíru a různých materiálů,
loutka
reflexe a vztahy
zrakového vnímání k vnímání
ostatními smysly – vědomé vnímání
a uplatnění mimovizuálních podnětů při
vlastní tvorbě; reflexe ostatních uměleckých
druhů (hudebních, dramatických) *obrazový
doprovod k hudební skladbě, k písni
smyslové
účinky vizuálně obrazných vyjádření:
umělecká výtvarná tvorba, fotografie,
film, tiskoviny, televize, elektronická média,
reklama; výběr, kombinace a variace ve vlastní
tvorbě
*přepis díla,
koláž, asambláž
UPLATŇOVÁNÍ
SUBJEKTIVITY
prostředky pro
vyjádření emocí, pocitů, nálad,
fantazie, představ a osobních zkušeností:
manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění
v prostoru, akční tvar malby a kresby, uspořádání
prostoru, celku vizuálně obrazných vyjádření
a vyjádření proměn; výběr, uplatnění a
interpretace
typy vizuálně
obrazných vyjádření: hračky, objekty,
ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika,
animovaný film, comics, fotografie, elektronický
obraz, reklama, vizualizované dramatické akce,
komunikační grafika; rozlišení, výběr
a uplatnění pro vlastní tvůrčí záměry
přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením:
hledisko jejich
vnímání (vizuální, haptické,
statické, dynamické), hledisko jejich motivace
(fantazijní, symbolická, založená na
smyslovém vnímání, racionálně
konstruktivní, expresivní); reflexe a vědomé
uplatnění při vlastních tvůrčích činnostech
OVĚŘOVÁNÍ
KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ
osobní
postoj v komunikaci:
jeho utváření
a zdůvodňování; důvody vzniku odlišných
interpretací vizuálně obrazných vyjádření
(samostatně vytvořených a přejatých), kritéria
jejich porovnávání, jejich zdůvodňování
*hodnocení
vlastních prací
komunikační
obsah vizuálně obrazných vyjádření:
utváření a uplatnění komunikačního
obsahu; vysvětlování a obhajoba výsledků
tvorby s respektováním záměru autora;
prezentace ve veřejném prostoru, mediální
prezentace *rozhovor nad uměleckým dílem
proměny
komunikačního obsahu: záměry tvorby a proměny
obsahu vizuálně obrazných vyjádření
vlastních děl i děl výtvarného umění;
historické, sociální a kulturní
souvislosti *rozhovor nad uměleckým dílem
|
PRŮŘEZOVÁ
TÉMATA
----------------
OSV:
sebepoznání
a sebepojetí-Co nosím v hlavě,
psychohygiena-relaxace
výtvarnou činností,,
kreativita-vlastní
tvorba,
komunikace,
kooperace-skupinové
práce,
řešení
problémů-skupinové práce, vlastní
tvorba
VDO:
občan a stát-vánoční
přání pro Hnutí Stonožka
VMEGS:
jsme Evropané-umění
20. století
EV:
problémy
životního prostředí-Den Země,
vztah člověka
k prostředí-plakát
MEV:
kritické
vnímání mediálních sdělení-
fotografie v textu, grafika
stavba mediálních
sdělení-titulní strana časopisu
|
MEZIPŘEDMĚ-TOVÉ
VZTAHY
----------------
ČJ-ukázky
z děl české literatury,
výklad
D-umění
20. století
D
|