Obec Miličín
Úvod OÚ Miličín ZŠ a MŠ Miličín Muzeum České Sibiře Miličín v Muzeu

Mateřská škola:


Základní škola Miličín -
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání


PŘÍRODOPIS

Charakteristika vyučovacího předmětu

Časová dotace: 2 hodiny týdně,od 6. do 9.ročníku , +2 hod.v 6.a 8.roč. věnovány VkZ

Předmět přírodopis zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Přírodopis / RVP ZV, vzdělávací oblast Člověk a příroda /, tematické okruhy Ekosystémy a Základní podmínky života z průřezového tématu Environmentální výchova v RVP ZV.Kromě toho naplňuje očekávané výstupy RVP ZV tématických okruhů Zdravý způsob života a péče ozdraví, Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence a Změny v životě člověka a jejich reflexe ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Svým vzdělávacím obsahem realizuje přírodopis také očekávané výstupy RVP ZV tématického okruhu Práce s laboratorní technikou vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.

Přírodopis je koncipován jako předmět, který má žáky především motivovat k zájmu o přírodu a zároveň jim poskytovat základní informace o pestrosti přírody, rozmanitosti organismů a složitosti jejich vzájemných vztahů.Výklad je zaměřen na zajímavosti způsobu života jednotlivých druhů resp.skupin organismů, jejich nároků na přírodní prostředí, rozšíření na Zemi.

Základní formou výuky je výklad s ukázkami přírodnin, který je doplňován tematickými diskuzemi, referáty žáků, příležitostně exkurzemi.Při výuce je též využíván počítač s přístupem na internet a video.

Výuka přírodopisu přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí např.takto :


kompetence k učení :

učitel - zadává samostatnou práci např.referáty, problémové úlohy, doporučuje různé zdroje, a tím nutí žáky k samostatnosti a aktivitě při řešení kriticky hodnotí věrohodnost jednotlivých informačních zdrojů systematicky kontroluje a objektivně hodnotí práci žáků ,pomáhá vytvářet vztah žáků k přírodě


kompetence k řešení problémů :

žáci jsou vedeni k používání svých vědomostí, znalostí a dovedností při rozpoznání a řešení problému, snaží se hledat nové přístupy a řešení


kompetence komunikativní :

učitel vede žáky k otevřené komunikaci o problémech a biol. souvislostech, při řešení úloh se snaží kombinovat různé komunikační technologie tisk, televize, internet /komunikace sociální a :žáci konstruktivně a zodpovědně řeší problémy, personální diskusí o výsledcích práce jednotlivce nebo skupiny je rozvíjena schopnost žáků v sociálním kontextu sebekriticky hodnotit samu sebe


kompetence občanské :

učitel je svým vztahem k přírodě a lidem pro žáky příkladem dohlíží na slušné a ohleduplné chování žáků nejen ve škole a během školních akcí


kompetence pracovní :

žáci jsou vedeni k dodržování pracovních povinností , v rámci lab. cvičení pracují s pomůckami a přístroji při zkoumání přírody a živých organismů zadáváním dlouhodobějších úkolů jsou připravováni na samostatnou práci.