Obec Miličín
Úvod OÚ Miličín ZŠ a MŠ Miličín Muzeum České Sibiře Miličín v Muzeu

Mateřská škola:


Základní škola Miličín -
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání


Německý jazyk

Charakteristika vyučovacího předmětu

Předmět Německý jazyk patří svým obsahem do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace jako další cizí jazyk. Žáci si na konci 6. ročníku závazně volí další cizí jazyk. Německý jazyk je vyučován od 7. ročníku do konce školní docházky 2 hodiny týdně, v rámci vázané disponibilní časové dotace. Žáci jsou děleni v ročníku do skupin. Počet žáků ve skupinách je závislý na počtu dětí v kmenových třídách. Výuka probíhá v jazykových učebnách, v kmenových třídách, v počítačové učebně a dle potřeby v ostatních prostorách školy. Na běžnou výuku ve vyučovacích hodinách navazují různé akce (např. exkurze, projekty, pobytové akce).

Výuka německého jazyka směřuje k rozvíjení komunikačních schopností žáků a k porozumění čtenému, mluvenému projevu na úrovni odpovídající délce výuky. Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni dorozumět se s cizincem v běžných situacích a hovořit s ním o jednoduchých tématech.

Výuka německého jazyka přispívá k chápání a objevování světa v jiných souvislostech než nám může zprostředkovat mateřský jazyk. Vychovává žáky k pochopení cizojazyčných kultur a tím k toleranci k odlišnostem.

Výchovné a vzdělávací strategie

Němčina svým vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá k utváření a rozvíjení všech kompetencí.

Kompetence k učení

  • vést žáky k osvojovaní si učebních postupů potřebných k efektivnímu studiu cizích jazyků

  • vést žáky k orientaci a používání různorodých dostupných zdrojů informací

  • vést žáky k poznaní smyslu osvojených postupů pro běžný život

Kompetence k řešení problémů

  • vést žáky k řešení problémových situací v cizojazyčném prostředí

  • rozvíjet u žáků schopnost opsat obsah myšlenky, chybí-li slovní zásoba

Kompetence komunikativní

  • vést žáky k formulování jednoduchých myšlenek v němčině

  • vést žáky k porozumění jednoduchému typu sdělení, jednoduchým typům textů a záznamů

  • vést žáky k využívání získaných dovedností při setkání s cizincem

Kompetence sociální a personální

  • vést žáky k získání sebedůvěry při vystupování na veřejnosti, ke vzájemné pomoci v týmu, k respektování jiného názoru

  • vést žáky k dovednosti požádání německy o pomoc, o radu

Kompetence občanské

  • vést žáky k tolerování odlišnosti jiných kultur

  • vést žáky k seznamování a srovnávání zvyků v německy mluvících zemích s našimi zvyky

Kompetence pracovní

  • vést žáky k samostatnému pracování s dvojjazyčným a výkladovým slovníkem

  • vést žáky k využívání německého jazyka při dalším studiu i v běžném životě

Osnovy

7. ročník

Správná výslovnost

Pozdravy,jména

Nejpoužívanější pokyny

Číslovky

Barvy

Představování,poděkování, rozloučení

Rodina, adresa

Škola, školní potřeby

Domácí zvířata

Stavba věty, pořádek slov ve větě

Otázka

Člen určitý a neurčitý

Zápor nein

Životopis, pozdrav, sdělení


8. ročník

Pozdrav, omluva, žádost

4. pád podstatných jmen

Časování sloves

1. a 4. pád zájmen mein, dein, kein

Rozkazovací způsob

Reprodukce textu

Velikonoce

Zájmová činnost

Množné číslo podstatných jmen v 1. a 4. p.

Domov, rodina

3.pád podstatných jmen

Sloveso „ich möchte“

Obchod, nákupy, oblékání

Silná slovesa

Blahopřání k narozeninám

Příroda, počasí


9. ročník

Sport, volný čas, zájmová činnost

Způsobová slovesa „können“ a „műssen“

3. pád zájmen „mein“, „dein“ a „kein“

Předložky se 3. pádem

Předložky se 4. pádem

Předložky se 3. a 4. pádem

Vánoce

3. pád „ich“ a „du“

Vykání

Osobní zájmena ve 3. a 4. pádě

Slovesa s neodlučitelnou předponou

Domov a bydlení

Prázdniny, výlety, dopis


7. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

  • uvědomí si význam studia cizích jazyků v současnosti

  • seznámení s předmětem

VMEGS – Evropa a svět nás zajímá (život dětí v jiných zemích, lidová slovesnost, zvyky a tradice národů Evropy)


  • osvojí si běžná německá jména a pozdravy, opakuje je a zdraví se se spolužáky

  • pozdravy, jména



  • opakuje základní slovíčka po učiteli a magnetofonu, seznámí se s pravidly výslovnosti, osvojí si jednoduché říkanky

  • správná výslovnost



  • reaguje na základní pokyny pro práci v hodině

  • nejpoužívanější pokyny



  • počítá se správnou výslovností od 1-12, rozpozná a ukáže čísla, která slyší

  • číslovky



  • používá barvy podle diktátu, ukazuje barvy na předmětech ve třídě, oblečení svém a svých spolužáků

  • barvy



  • představí sebe i svého

spolužáka

  • poděkuje, rozloučí se, používá jednoduché obraty k tomu, aby se zeptal, jak se komu daří, co dělá a sestaví na podobné otázky odpověď

  • představování, poděkování, rozloučení



  • opakuje se správnou výslovností jednotlivé členy rodiny a osvojí si je

  • sdělí ústně i písemně adresu svou i svého kamaráda

  • vede krátké rozhovory na téma „Wer ist das?“, „Wie heisst er (sie)?“, Was macht er (sie)?“

  • získává tím základní slovní zásobu, týkající se běžných denních činností

  • rodina

  • adresa


Ov- Člověk ve společnosti

  • samostatně pojmenuje školní potřeby, udá jejich počet i barvu a věše si procvičuje podle skutečných pomůcek

  • škola, školní potřeby



  • vyjmenuje vybraná domácí zvířata, určuje jejich vlastnosti (barva,velikost)

  • domácí zvířata



  • osvojí si správný slovosled ve větě oznamovací a tázací, v otázkách používá zájmena was, wie, wo

  • stavba věty

  • pořádek slov ve větě

  • otázka



  • seznámí se s pravidly používání členu a v jednoduchých větách, používá správný člen

  • člen určitý a neurčitý



  • tvoří kladné i záporné odpovědi na otázky

  • zápor nein



  • vyplní formulář (jméno, bydliště, věk)

  • životopis


Čj - Životopis

  • napíše krátký, jednoduchý pozdrav na pohlednici.

  • sestaví jednoduché sdělení

  • používá abecední slovník učebnice

  • pozdrav, sdělení




8. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

  • přečte se správnou výslovností a přeloží zprávy na pohlednicích např. pozdrav z prázdnin

  • sestaví jednoduchou omluvu a žádost

  • pozdrav

  • omluva

  • žádost



  • osvojí si tvary členu určitého a neurčitého ve 4. p., porovná s tvary 1.p. a správně používá ve větách

  • 4. p. podstatných jmen



  • vyčasuje slovesa v jednotném i množném čísle včetně pomocných slovese „haben a „sein“.

  • správné tvary sloves používá ve větách

  • časování sloves



  • porovná tvary zájmen v 1. a 4. p. a používá je správně ve větách

  • 1. a 4. p. zájmen mein, dein, kein



  • reaguje na rozkaz, sám sestavuje rozkazovací věty a porovnává koncovky sloves způsobu oznamovacího se způsobem rozkazovacím

  • rozkazovací způsob



  • čte se správnou výslovností a reprodukuje ho, používá k tomu osvojenou slovní zásobu, u vybraných slov tvoří antonyma např. gross - klein

  • reprodukce textu



  • seznámí se s tradicemi a zvyky o velikonocích

  • Velikonoce



  • v jednoduchých větách hovoří o zájmech svých i zájmech členů rodiny

  • dokáže se zeptat spolužáka na jeho zájmy

  • používá známou slovní zásobu a pracuje se slovníkem

  • zájmová činnost



  • k podstatným jménům ve slovníčku zapisuje i množné číslo, to používá i ve větách

  • množné číslo podst. jmen v 1. a 4. p.



  • dokáže mluvit jednoduchými větami o svém domově, o rodině, o domácích zvířatech

  • domov, rodina



  • seznámí se s dalším pádem a jeho tvary používá v jednoduchých větách

  • 3. p. podstatných jmen



  • časuje sloveso v jednotném i množném čísle, používá ho ve spojení s infinitivem, pomocí tohoto slovesa vyjadřuje svá přání

  • sloveso „ich mőchte“



  • hrou na obchod vysvětlí jaké věci potřebuje, pomáhá si gesty

  • popíše oblečení své i svého kamaráda

  • obchod, nákupy,oblékání



  • seznámí se s pojmem silná slovesa

  • časuje slovesa geben, nehmen, essen, fahren laufen a používá je ve větách

  • silná slovesa



  • dokáže napsat krátké blahopřání k narozeninám za pomoci známé slovní zásoby a slovníku

  • blahopřání k narozeninám



  • pojmenuje objekty v přírodě

  • pojmenuje roční období, měsíce v roce a popíše počasí

  • příroda, počasí





9. ročník

očekávané výstupy žáka

učivo

průř. témata

mezipř. souvislosti

  • osvojí si slovní zásobu na dané téma, odhadne význam krátkých textů, tvoří krátké rozhovory o sportu a zájmech, používá slovník

  • sport, volný čas,zájmová činnost



  • časuje slovesa v jednotném i množném čísle, používá je ve větách

  • seznamuje se s „rámcovou konstrukcí“, tedy se spojením modálního slovesa a infinitivu.

  • porovná tento typ vět s češtinou

  • uvědomí si postavení infinitivu na rozdíl od češtiny

  • způsobová slovesa „kőnnen“ a „müssen“



  • porovná tvary 3.p. s tvary 1. a 4. p., používá správné tvary ve slovních spojeních ve větách

  • 3. p. zájmen „mein“, „dein“ a „kein“



  • vyjmenuje předložky a používá je

  • předložky se 3. p.

  • předložky se 4. p.

  • předložky se 3. a 4. p.



  • seznámí se s tradicemi a zvyky o vánocích

  • Vánoce



  • utvoří 3. p., používá spojení ve větách a s předložkami

  • 3. p. „ich“ a „du“



  • osvojí si  vykání v němčině a používá ho ve větách

  • vykání



  • používá zájmena a nahrazuje jimi ve větách podmět

  • osobní zájmena ve 3. a 4. p.



  • osvojí si tento druh sloves a používá ho ve větách

  • slovesa s neodlučitelnou předponou



  • mluví o svém domově, stručně popíše různé typy bydlení

  • domov, bydlení



  • vede rozhovor se spolužákem o tom, kam pojede na prázdniny a co tam bude dělat

  • prázdniny, výlety



  • sestaví jednoduchý dopis, kde napíše o sobě, své rodině, koníčcích. Vyhledává neznámá slova ve slovníku

  • dopis