Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Německý
jazyk
Charakteristika
vyučovacího předmětu
Předmět
Německý jazyk patří svým obsahem do vzdělávací
oblasti Jazyk a jazyková komunikace jako další
cizí jazyk. Žáci si na konci 6. ročníku závazně
volí další cizí jazyk. Německý
jazyk je vyučován od 7. ročníku do konce školní
docházky 2 hodiny týdně, v rámci vázané
disponibilní časové dotace. Žáci jsou děleni
v ročníku do skupin. Počet žáků ve skupinách
je závislý na počtu dětí v kmenových
třídách. Výuka probíhá
v jazykových učebnách, v kmenových
třídách, v počítačové učebně a dle
potřeby v ostatních prostorách školy. Na
běžnou výuku ve vyučovacích hodinách navazují
různé akce (např. exkurze, projekty, pobytové akce).
Výuka
německého jazyka směřuje k rozvíjení
komunikačních schopností žáků a k porozumění
čtenému, mluvenému projevu na úrovni
odpovídající délce výuky. Předmět
směřuje k tomu, aby žáci byli schopni dorozumět se
s cizincem v běžných situacích a hovořit
s ním o jednoduchých tématech.
Výuka
německého jazyka přispívá k chápání
a objevování světa v jiných souvislostech
než nám může zprostředkovat mateřský jazyk. Vychovává
žáky k pochopení cizojazyčných kultur a tím
k toleranci k odlišnostem.
Výchovné a vzdělávací strategie
Němčina svým
vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá
k utváření a rozvíjení všech
kompetencí.
Kompetence k učení
vést žáky
k osvojovaní si učebních postupů potřebných
k efektivnímu studiu cizích jazyků
vést žáky
k orientaci a používání různorodých
dostupných zdrojů informací
vést žáky
k poznaní smyslu osvojených postupů pro běžný
život
Kompetence k řešení problémů
vést žáky
k řešení problémových situací
v cizojazyčném prostředí
rozvíjet u
žáků schopnost opsat obsah myšlenky, chybí-li
slovní zásoba
Kompetence komunikativní
vést žáky
k formulování jednoduchých myšlenek
v němčině
vést žáky
k porozumění jednoduchému typu sdělení,
jednoduchým typům textů a záznamů
vést žáky
k využívání získaných
dovedností při setkání s cizincem
Kompetence sociální a personální
vést žáky
k získání sebedůvěry při vystupování
na veřejnosti, ke vzájemné pomoci v týmu,
k respektování jiného názoru
vést žáky
k dovednosti požádání německy o pomoc, o
radu
Kompetence občanské
vést žáky
k tolerování odlišnosti jiných
kultur
vést žáky
k seznamování a srovnávání
zvyků v německy mluvících zemích s našimi
zvyky
Kompetence
pracovní
vést žáky
k samostatnému pracování s dvojjazyčným
a výkladovým slovníkem
vést žáky
k využívání německého jazyka při
dalším studiu i v běžném životě
Osnovy
7. ročník
Správná
výslovnost
Pozdravy,jména
Nejpoužívanější
pokyny
Číslovky
Barvy
Představování,poděkování,
rozloučení
Rodina, adresa
Škola, školní
potřeby
Domácí
zvířata
Stavba věty, pořádek
slov ve větě
Otázka
Člen určitý a
neurčitý
Zápor nein
Životopis, pozdrav,
sdělení
8. ročník
Pozdrav, omluva, žádost
4. pád
podstatných jmen
Časování
sloves
1. a 4. pád
zájmen mein, dein, kein
Rozkazovací
způsob
Reprodukce textu
Velikonoce
Zájmová
činnost
Množné číslo
podstatných jmen v 1. a 4. p.
Domov, rodina
3.pád
podstatných jmen
Sloveso „ich
möchte“
Obchod, nákupy,
oblékání
Silná slovesa
Blahopřání
k narozeninám
Příroda, počasí
9. ročník
Sport, volný
čas, zájmová činnost
Způsobová
slovesa „können“ a „műssen“
3. pád zájmen
„mein“, „dein“ a „kein“
Předložky se 3. pádem
Předložky se 4. pádem
Předložky se 3. a 4.
pádem
Vánoce
3. pád „ich“
a „du“
Vykání
Osobní zájmena
ve 3. a 4. pádě
Slovesa
s neodlučitelnou předponou
Domov a bydlení
Prázdniny,
výlety, dopis
7. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
uvědomí si význam
studia cizích jazyků v současnosti
seznámení s
předmětem
VMEGS – Evropa
a svět nás zajímá (život dětí
v jiných zemích, lidová slovesnost,
zvyky a tradice národů Evropy)
osvojí si běžná
německá jména a pozdravy, opakuje je a zdraví
se se spolužáky
pozdravy, jména
opakuje základní
slovíčka po učiteli a magnetofonu, seznámí
se s pravidly výslovnosti, osvojí si
jednoduché říkanky
správná
výslovnost
reaguje na základní
pokyny pro práci v hodině
nejpoužívanější
pokyny
počítá se
správnou výslovností od 1-12, rozpozná
a ukáže čísla, která slyší
číslovky
používá barvy
podle diktátu, ukazuje barvy na předmětech ve třídě,
oblečení svém a svých spolužáků
barvy
představí
sebe i svého
spolužáka
poděkuje, rozloučí
se, používá jednoduché obraty k tomu,
aby se zeptal, jak se komu daří, co dělá a sestaví
na podobné otázky odpověď
představování,
poděkování, rozloučení
opakuje
se správnou výslovností jednotlivé
členy rodiny a osvojí si je
sdělí
ústně i písemně adresu svou i svého
kamaráda
vede
krátké rozhovory na téma „Wer ist
das?“, „Wie heisst er (sie)?“, Was macht er
(sie)?“
získává
tím základní slovní zásobu,
týkající se běžných denních
činností
rodina
adresa
Ov- Člověk ve společnosti
samostatně pojmenuje školní
potřeby, udá jejich počet i barvu a věše si
procvičuje podle skutečných pomůcek
škola, školní
potřeby
vyjmenuje vybraná
domácí zvířata, určuje jejich vlastnosti
(barva,velikost)
domácí zvířata
osvojí si správný
slovosled ve větě oznamovací a tázací,
v otázkách používá zájmena
was, wie, wo
stavba
věty
pořádek
slov ve větě
otázka
seznámí se
s pravidly používání členu a
v jednoduchých větách, používá
správný člen
člen určitý a
neurčitý
tvoří kladné i
záporné odpovědi na otázky
zápor nein
vyplní formulář
(jméno, bydliště, věk)
životopis
Čj - Životopis
napíše
krátký, jednoduchý pozdrav na pohlednici.
sestaví
jednoduché sdělení
používá
abecední slovník učebnice
pozdrav, sdělení
8. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
přečte
se správnou výslovností a přeloží
zprávy na pohlednicích např. pozdrav z prázdnin
sestaví jednoduchou
omluvu a žádost
pozdrav
omluva
žádost
osvojí si tvary
členu určitého a neurčitého ve 4. p., porovná
s tvary 1.p. a správně používá ve
větách
4. p. podstatných
jmen
vyčasuje
slovesa v jednotném i množném čísle
včetně pomocných slovese „haben a „sein“.
správné tvary
sloves používá ve větách
časování
sloves
porovná tvary zájmen
v 1. a 4. p. a používá je správně ve
větách
1. a 4. p. zájmen
mein, dein, kein
reaguje na rozkaz, sám
sestavuje rozkazovací věty a porovnává
koncovky sloves způsobu oznamovacího se způsobem
rozkazovacím
rozkazovací způsob
čte se správnou
výslovností a reprodukuje ho, používá
k tomu osvojenou slovní zásobu, u vybraných
slov tvoří antonyma např. gross - klein
reprodukce textu
seznámí se
s tradicemi a zvyky o velikonocích
Velikonoce
v jednoduchých
větách hovoří o zájmech svých i
zájmech členů rodiny
dokáže
se zeptat spolužáka na jeho zájmy
používá známou
slovní zásobu a pracuje se slovníkem
zájmová
činnost
k podstatným
jménům ve slovníčku zapisuje i množné
číslo, to používá i ve větách
množné číslo
podst. jmen v 1. a 4. p.
dokáže mluvit
jednoduchými větami o svém domově, o rodině, o
domácích zvířatech
domov, rodina
seznámí se
s dalším pádem a jeho tvary používá
v jednoduchých větách
3. p. podstatných
jmen
časuje sloveso v jednotném
i množném čísle, používá ho ve
spojení s infinitivem, pomocí tohoto slovesa
vyjadřuje svá přání
sloveso „ich mőchte“
hrou
na obchod vysvětlí jaké věci potřebuje, pomáhá
si gesty
popíše
oblečení své i svého kamaráda
obchod, nákupy,oblékání
seznámí
se s pojmem silná slovesa
časuje slovesa geben,
nehmen, essen, fahren laufen a používá je ve
větách
silná slovesa
dokáže napsat krátké
blahopřání k narozeninám za pomoci
známé slovní zásoby a slovníku
blahopřání k
narozeninám
pojmenuje
objekty v přírodě
pojmenuje roční
období, měsíce v roce a popíše
počasí
příroda, počasí
9. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř. souvislosti
osvojí si slovní
zásobu na dané téma, odhadne význam
krátkých textů, tvoří krátké
rozhovory o sportu a zájmech, používá
slovník
sport, volný
čas,zájmová činnost
časuje
slovesa v jednotném i množném čísle,
používá je ve větách
seznamuje
se s „rámcovou konstrukcí“, tedy se
spojením modálního slovesa a infinitivu.
porovná
tento typ vět s češtinou
uvědomí si postavení
infinitivu na rozdíl od češtiny
způsobová slovesa
„kőnnen“ a „müssen“
porovná tvary 3.p.
s tvary 1. a 4. p., používá správné
tvary ve slovních spojeních ve větách
3. p. zájmen „mein“,
„dein“ a „kein“
vyjmenuje předložky a
používá je
předložky
se 3. p.
předložky
se 4. p.
předložky se 3. a 4. p.
seznámí se
s tradicemi a zvyky o vánocích
Vánoce
utvoří 3. p., používá
spojení ve větách a s předložkami
3. p. „ich“ a
„du“
osvojí si vykání
v němčině a používá ho ve větách
vykání
používá
zájmena a nahrazuje jimi ve větách podmět
osobní zájmena
ve 3. a 4. p.
osvojí si tento druh
sloves a používá ho ve větách
slovesa s neodlučitelnou
předponou
mluví o svém
domově, stručně popíše různé typy bydlení
domov, bydlení
vede rozhovor se spolužákem
o tom, kam pojede na prázdniny a co tam bude dělat
prázdniny, výlety
sestaví jednoduchý
dopis, kde napíše o sobě, své rodině,
koníčcích. Vyhledává neznámá
slova ve slovníku