Základní škola Miličín - Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Hudební
výchova
Charakteristika
vyučovacího předmětu
Vyučovací
předmět Hudební výchova je vyučován ve všech
ročnících s časovou dotací jedna hodina týdně.
Jeho obsahem je část vzdělávací oblasti Umění
a kultura. Výuka probíhá v učebně hudební
výchovy nebo v kmenových třídách a
dle potřeby jsou využívány ostatní prostory
školy. Na běžnou výuku navazují návštěvy
koncertů, hudebních a tanečních vystoupení.
Cílem je vést
žáka prostřednictvím vokálních,
instrumentálních, hudebně pohybových a
poslechových činností k porozumění
hudebního umění a hudbě. Klade důraz na rozvíjení
sluchových, rytmických, pěveckých, intonačních,
instrumentálních, hudebně pohybových, hudebně
tvořivých a poslechových schopností. Dále
napomáhá najít orientaci v jednotlivých
hudebních epochách, nabízí žákovi
příležitost projevit a uspokojit svou přirozenou potřebu
setkat se s hudbou a objasnit vzhled hudební kultury
české i jiných národů. V neposlední
řadě dává Hudební výchova žákovi
příležitost „interpretovat“ hudbu podle svého
zájmu a zaměření.
Výchovné a vzdělávací strategie
Hudební výchova svým
vzdělávacím obsahem a činnostmi přispívá
k utváření a rozvoji všech kompetencí.
Kompetence
k učení
vést žáky
k tomu, aby se naučili porozumět používaným
tématům v oblasti hudby a aby s nimi dovedli
zacházet
vytvářet u
žáků přehled v oblasti hudebního umění a
umožnit jeho prožitky intenzivněji prožívat
vést žáky
k učení prostřednictvím vlastní tvorby
využívat u
žáků aktivního osvojování hudebních
technik
Kompetence k řešení
problémů
vést žáky
k tomu, aby při svém hodnocení hudby byli schopni
svůj názor obhájit
předkládat
žákům dostatečné množství estetických
prožitků a poskytnout dostatek prostoru k tomu, aby si
uvědomili, že každý vnímá stejnou věc různě
vést žáky
ke kritickému myšlení při posuzování
hudebního díla
Kompetence komunikativní
vést žáky
k vnímání mimojazykového
vyjadřování a aby sami tuto komunikaci využívali
vytvářet u
žáka dovednost vyslechnout názor druhých lidí
na prožitý hudebně estetický prožitek
vymezit žákům
dostatek prostoru k vlastnímu hudebnímu projevu
Kompetence sociální
a personální
vytvořit u žáků dovednost
slušného chování na kulturních
akcích
ukázat žákům
dostatečné množství příkladů pro vytváření
potřeby pobývat v estetickém prostředí
Kompetence
občanské
zdůvodnit žákům
potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše tradice,
kulturu a historii
vytvářet u
žáků kladný postoj k hudebním dílům
a smyslu pro tvořivost
vést žáky
ke společné aktivitě do kulturního a hudebního
dění
Kompetence
pracovní
vést žáky
k správnému používání a péči
o svůj hlas a hudebního nástroje
vysvětlit žákům
základní pravidla pro grafický záznam
hudby
vést žáky
k osobnímu vyjádření rytmicko –
pohybových aktivit člověka
1. stupeň
Hlavním cílem je poskytnout žákům
určité psychické a fyzické uvolnění,
využit aktivní tvořivosti a dát dostatek příležitostí
ke zpěvu a rytmicko – pohybovým činnostem.
2. stupeň
Hlavním cílem je další
rozvíjení hlasové výchovy,
instrumentálních i poslechových činností
a získání osobního vztahu k hudbě a
umění.
Osnovy
1.ročník
Vokální činnosti
Správné
dýchání,výslovnost
Hudební hry
Instrumentální
činnosti
Hra nejjednodušších
doprovodů
Hudebně pohybové činnosti
Taneční hry se zpěvem
Pohybové hry
Poslechové činnosti
Výrazové prostředky
v hudbě
Hudební styly a žánry
2.ročník
Vokální činnosti
Dynamicky odlišný zpěv
Správné dýchání
Instrumentální
činnosti
Hra nejjednodušších
doprovodů
Hudebně pohybové
činnosti
Taneční hry se zpěvem
Pantomima
Takt, taktování
Poslechové
činnosti
Výrazové prostředky
v hudbě
Hudební styly a žánry
3.ročník
Vokální
činnosti
Nasazení a tvorba tónu
Diatonické postupy v dur,
moll
Instrumentální
činnosti
Hra nejjednodušších
doprovodů
Hudebně pohybové činnosti
Taneční hry se zpěvem
Takt, taktování
Noty, grafický záznam
vokální hudby
Poslechové činnosti
Kvality tónů
Rytmické a dynamické
změny v hudbě
Hudební interpretace hudby
4.ročník
Vokální činnosti
Pěvecký a mluvní projev
Dvojhlas, vícehlas
Instrumentální
činnosti
Hra na hudební nástroje
Hudba vokální
Rytmizace, melodizace
Hudebně pohybové činnosti
Pohybový doprovod znějící
hudby
Takt, taktování
Poslechové činnosti
Kvality tónů
Hudební výrazové
prostředky
5.ročník
Vokální
činnosti
Pěvecký a mluvní projev
Grafický záznam vokální
hudby, melodie
Instrumentální
činnosti
Hra na hudební nástroje
Poslechové
činnosti
Hudební styly a žánry
Rytmizace, melodizace
Vztahy mezi tóny
6.ročník
Vokální činnosti
Pěvecký projev a jeho využití
Jednohlasý a vícehlasý
zpěv
Instrumentální
činnosti
Improvizace jednoduchých
hudebních forem
Notové písmo
Orientace v notovém
zápisu
Hudebně pohybové
činnosti
Jednoduché taneční
činnosti
Pamětné uchování
a reprodukce pohybu při tanci
Poslechové činnosti
Analýza skladby
Stylové a slohové
zařazení
7.ročník
Vokální činnosti
Vokálně instrumentální
aktivity individuální a společné
Rozšíření
hlasového rozsahu
Instrumentální
činnosti
Improvizace jednoduchých
hudebních forem
Druhy hudebních nástrojů
Hudebně pohybové činnosti
Taneční kroky
Vlastní pohybové
ztvárnění
Poslechové činnosti
Slohové a stylové
zařazení hudebního díla
Analýza hudebního díla
8.ročník
Vokální činnosti
Reprodukce tónu a převádění
do zpěvné polohy
Technika vokálního
projevu
Instrumentální
činnosti
Notový záznam
Melodické a rytmické
zákonitosti vokálního projevu
Hudební teorie
Hudebně pohybové činnosti
Taneční kroky
Vlastní pohybové
ztvárnění
Poslechové činnosti
Pravidelnost a nepravidelnost hudební
formy
Významní skladatelé
a jejich tvorba
9.ročník
Vokální činnosti
Reprodukce tónu a převádění
do zpěvné polohy
Technika vokálního
projevu
Instrumentální
činnosti
Improvizace jednoduchých
hudebních forem
Vyjádření hudebních
i nehudebních představ
Hudební teorie
Hudebně pohybové činnosti
Jednoduché taneční
kroky
Pohybové reakce
Vlastní pohybové
ztvárnění
Poslechové
činnosti
Pochopení hudebního
díla
Vývojová období
Významní skladatelé
a jejich tvorba
1. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
zpívá na
základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky
přesně v jednohlase
Vokální
činnosti
správné
dýchání a výslovnost
hlasová hygiena
Pv – lidové
zvyky a tradice
rytmizuje a melodizuje
jednoduché texty, improvizuje v rámci
nejjednodušších hudebních forem
hudební hry
(deklamace říkadel, hra na ozvěnu, otázka a
odpověď)
hra na tělo (tleskání,
luskání, pleskání a dupání)
Čj– věty -
rytmizace a zpěv říkadel, recituje rozpočitadla a říkadla
využívá
jednoduché hudební nástroje k doprovodné
hře
Instrumentální
činnosti
hra nejjednodušších
doprovodů na Orffovy hudební nástroje
reaguje pohybem na znějící
hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
Hudebně
pohybové činnosti
taneční hry se zpěvem
a pohybové hry
pantomima
OSV - sociální
rozvoj – kooperace a kompetice – rozvoj
individuálních dovedností pro kooperaci
Tv – pohybově
rytmická cvičení
M – přirozená čísla
do 20
orientuje se
v jednoduchém zápisu skladby
rozlišuje jednotlivé
kvality tónů, rozpozná výrazné
tempové a dynamické změny v proudu znějící
hudby
Poslechové činnosti
výrazové
prostředky v hudbě (zvuk – tón, melodie
vzestupná a sestupná, rytmus)
Vv – vyjádření
emocí a pocitů
rozpozná v proudu
znějící hudby některé hudební
nástroje, odliší hudbu vokální,
instrumentální a vokálně instrumentální,
chápe roli posluchače
hudební styly a žánry
(hudba taneční, pochodová, ukolébavka)
hudební
interpretace hudby (slovní vyjádření)
2.ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
žák zpívá
na základě svých dispozic intonačně čistě a
rytmicky přesně v jednohlase
Vokální
činnosti
správné
dýchání a výslovnost
hlasová hygiena
dynamicky odlišný
zpěv
rozšiřování
hlasového rozsahu
Pv – lidové
zvyky a tradice
Vv – hra
s barvou
Čj – technika
mluveného projevu
Čj – vlastní
jména
rytmizuje a melodizuje
jednoduché texty, improvizuje v rámci
nejjednodušších hudebních forem
hudební hry
(deklamace říkadel, hra na ozvěnu, otázka a
odpověď)
hra na tělo (tleskání,
luskání, pleskání a dupání)
Čj – rým,
rytmus
využívá
jednoduché nástroje k doprovodné hře
Instrumentální
činnosti
hra nejjednodušších
doprovodů na Orffovy hudební nástroje
reaguje pohybem na znějící
hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
Hudebně pohybové
činnosti
taneční hry se zpěvem
a pohybové hry
pantomima
taktování
pohybový doprovod
znějící hudby v taktu 2/4 a 3/4
OSV - sociální
rozvoj – kooperace a kompetice – rozvoj
individuálních dovedností pro kooperaci
Tv – pohybově
rytmická cvičení
Čj –
individuální četba, vyjádření pocitů
orientuje se v jednoduchém
zápisu skladby
notová osnova,
houslový klíč, nota: čtvrťová půlová,
celá a osminová, pomlka čtvrťová
rozlišuje jednotlivé
kvality tónů, rozpozná výrazné
tempové a dynamické změny v proudu znějící
hudby
Poslechové činnosti
výrazové
prostředky v hudbě ( zvuk - tón, melodie vzestupná
a sestupná, rytmus)
rozpozná v proudu
znějící hudby některé hudební
nástroje, odliší hudbu vokální,
instrumentální, chápe roli posluchače
hudební styly a žánry
(hudba taneční, pochodová, ukolébavka)
hudební formy (malá
písňová forma)
hudební interpretace
hudby (slovní vyjádření)
4. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
zpívá na
základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky
přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i
mollových tóninách a při zpěvu využívá
získané pěvecké dovednosti
Vokální
činnosti
pěvecký a mluvní
projev (hlasová hygiena a rozšiřování
hlasového rozsahu
dvojhlas a
vícehlas (prodleva lidový dvojhlas)
hudební rytmus
(realizace písní ve 4/4 taktu
MUV – kulturní
diference –jedinečnost každého člověka a jeho
individuální zvláštnosti
Čj – literární
výchova - rozvoj technického čtení
Čj – základy
techniky mluveného projevu
Pv – lidové
zvyky a tradice
orientuje se v zápisu
jednoduché písně či skladby a podle svých
individuálních schopností a dovedností
je realizuje
grafický záznam
vokální hudby (orientace v notovém
záznamu jednoduché melodie, její
reprodukce)
využívá na
základě svých hudebních schopností a
dovedností jednoduché popřípadě složitější
hudební nástroje k doprovodné hře i k
reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
Instrumentální
činnosti
hra na hudební
nástroje – reprodukce motivů, témat,
jednoduchých skladbiček pomocí jednoduchých
nástrojů z Orffova instrumentáře, zobcových
fléten, keyboardů
rozpozná hudební
formu jednoduché písně či skladby
Poslechové činnosti
hudba vokální,
instrumentální, vokálně instrumentální,
lidský hlas a hudební nástroj
hudební styly a žánry
(hudba taneční, pochodová, populární,
ukolébavka apod.)
hudební formy (velká
písňová forma, rondo)
VMEGS – Evropa a svět nás
zajímá – příběhy, zážitky a
zkušenosti z Evropy, lidová slovesnost, zvyky
a tradice národů Evropy
Aj – vánoční
koledy
Vl – státní
symboly
vytváří
v rámci svých individuálních
dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí
elementární hudební improvizace
rytmizace,
melodizace a stylizace s využitím tónového
materiálu písně, hudební doprovod
(akcentace těžké doby v rytmickém doprovodu,
ostinato, prodleva)
rozpozná v proudu
znějící hudby některé z určitých
hudebních výrazových prostředků, upozorní
na metrorytmické, tempové, dynamické i
zřetelné harmonické změny
kvality tónů (délka,
síla, barva, výška)
hudební výrazové
prostředky a hudební prvky (harmonie, barva, kontrast a
gradace a harmonické změny v hudebním proudu)
ztvárňuje hudbu
pohybem s využitím tanečních kroků, na
základě individuálních schopností a
dovedností vytváří pohybové
improvizace
Hudebně pohybové
činnosti
pohybový doprovod
znějící hudby (jednoduché lidové
tance)
taktování ve
čtyřdobém taktu
pohybové vyjádření
hudby a reakce na změny v proudu znějící
hudby (pohybová improvizace s využitím
tanečních kroků)
orientace v prostoru –
pamětné uchování a reprodukce pohybů
prováděných při tanci či pohybových hrách
OSV - sociální
rozvoj – kooperace a kompetice – rozvoj
individuálních dovedností pro kooperaci
Tv – základní
hudebně pohybové vztahy
5. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
zpívá na
základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky
přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i
mollových tóninách a při zpěvu využívá
získané pěvecké dovednosti
Vokální
činnosti
pěvecký a mluvní
projev (hlasová hygiena a rozšíření
hlasového rozsahu)
lidový dvojhlas
volné nástupy
8. a spodního 5. stupně
orientuje se v zápisu
jednoduché písně či skladby a podle svých
individuálních schopností a dovedností
je realizuje
grafický záznam
vokální hudby (orientace v notovém
záznamu, jednoduché melodie, její
reprodukce)
grafický záznam
melodie – rytmické schéma jednoduché
skladby (motivku, tématu), záznam melodie a její
reprodukce
využívá na
základě svých hudebních schopností a
dovedností jednoduché popřípadě složitější
hudební nástroje k doprovodné hře i k
reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
Instrumentální
činnosti
hra na hudební
nástroje – reprodukce motivů, témat,
jednoduchých skladbiček pomocí jednoduchých
hudebních nástrojů z Orffova instrumentáře,
zobcových fléten, keyboardů apod.
hudební formy –
variace
OSV - sociální
rozvoj – kooperace a kompetice – rozvoj
individuálních dovedností pro kooperaci
rozpozná hudební
formu jednoduché písně či skladby
Poslechové činnosti
hudba vokální,
instrumentální, vokálně instrumentální,
lidský hlas a hudební nástroj
hudební styly a žánry
(hudba taneční, pochodová, populární,
ukolébavka apod.
hudební formy –
variace
VMEGS – Evropa a svět nás
zajímá – lidová slovesnost, zvyky a
tradice národů Evropy
Aj – lidové
zvyky a tradice
Vl – lidé
a čas, minulost v našem životě
vytváří
v rámci svých individuálních
dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí
elementární hudební improvizace
rytmizace, melodizace a
stylizace s využitím tónového
materiálu písně, hudební doprovod
(akcentace těžké doby v rytmickém doprovodu,
ostinato, prodleva)
rozpozná v proudu
znějící hudby některé z určitých
hudebních výrazových prostředků, upozorní
na metrorytmické, tempové, dynamické i
zřetelné harmonické změny
kvality tónů (délka,
síla, barva, výška)
vztahy mezi tóny
(souzvuk, akord)
hudební výrazové
prostředky a hudební prvky (harmonie, barva, kontrast a
gradace, harmonické a metrické změny v hudebním
proudu)
MUV – kulturní
diference – respektování zvláštností
různých etnik
OSV – osobnostní
rozvoj – sebepoznání a sebepojetí –
já jako zdroj informací o sobě, můj temperament,
postoje a hodnoty
ztvárňuje hudbu
pohybem s využitím tanečních kroků, na
základě svých schopností a dovedností
vytváří pohybové improvizace
hudební improvizace –
s využitím tónového materiálu
písně
interpretace hudby –
slovní vyjádření
6. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
využívá své
individuální hudební schopnosti a
dovednosti při hudebních aktivitách
Vokální
činnosti
pěvecký projev a jeho
využití při vokálně instrumentálních
aktivitách
náprava hlasové
nedostatečnosti
intonování
melodie
uplatňuje získané
pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při
mluveném projevu v běžném životě, zpívá
dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně
v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit
kvalitní vokální projev druhého
hlasová hygiena
správné
nasazení tónu, kvalita tónu
správné
dýchání
jednohlasý a
vícehlasý zpěv
diatonické postupy
v dur a moll
Tv -
průpravná, kompenzační, vyrovnávací
a relaxační cvičení
reprodukuje na základě
svých individuálních hudebních
schopností a dovedností různé motivy,
témata i části skladeb, vytváří a
volí jednoduché doprovody, provádí
jednoduché hudební improvizace
Instrumentální
činnosti
improvizace jednoduchých
hudebních forem
rozpoznání
hudebního nástroje pohledem i poslechem
Orffovy nástroje –
hra a tvorba doprovodu
využití rytmických
zákonitostí při vokálním projevu
Tv - základy
rytmické gymnastiky
se orientuje v zápise
písní a skladeb různých stylů a žánrů,
tyto písně či skladby na základě individuálních
schopností a získaných dovedností
svým způsobem realizuje
notové písmo
v žádoucích tvarech
rozpoznání
délky, síly, výšky, barvy tónu
výrazové
prostředky (melodie, rytmus, tempo, dynamika)
orientace v notovém
záznamu
rozpozná některé
z tanců různých stylových období,
zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k
poslouchané hudbě a na základě individuálních
hudebních schopností a pohybové vyspělosti
předvede jednoduchou pohybovou vazbu
Hudebně pohybové
činnosti
jednoduché taneční
kroky
pantomima
taktování
vlastní pohybové
ztvárnění
orientace v hudebním
prostoru
pamětné uchování
a reprodukce pohybu při tanci
se orientuje v proudu
znějící hudby, vnímá užité
hudebně výrazové prostředky a charakteristické
sémantické prvky, chápe jejich význam
v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu
dílu jako logickému celku
Poslechové činnosti
analýza skladby
hudební styly a žánry
struktura hudebního
díla
pochopení díla
a vytváření vlastních soudů
tolerance v hudebním
žánrům
Ov – člověk
jako jedinec
zařadí na základě
individuálních schopností a získaných
vědomostí slyšenou hudbu do stylového
období a porovnává ji z hlediska její
slohové a stylové příslušnosti
s dalšími skladbami
stylové a slohové
zařazení
vývojová
období
významní
skladatelé a jejich tvorba
epizody ze života
vyhledává
souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění
módnost, kýč,
stylová provázanost
epigonství, inspirace
Vv – Reflexe
jiných uměleckých druhů – hudebních a
dramatických
7. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
využívá své
individuální hudební schopnosti a
dovednosti při hudebních aktivitách
Vokální
činnosti
vokálně
instrumentální aktivity individuální
a společné
náprava hlasové
nedostatečnosti
uplatňuje získané
pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při
mluveném projevu v běžném životě, zpívá
dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně
v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit
kvalitní vokální projev druhého
jednohlasý a
vícehlasý zpěv
rozšiřování
hlasového rozsahu
diatonické postupy
v dur, moll
dynamika
hlasová hygiena
reprodukuje na základě
svých individuálních hudebních
schopností a dovedností různé motivy,
témata i části skladeb, vytváří a
volí jednoduché doprovody, provádí
jednoduché hudební improvizace
Instrumentální
činnosti
improvizace jednoduchých
hudebních forem
využívá
rytmických zákonitostí při vokálním
projevu
upevňuje a ověřuje své
poznatky pomocí hry na nástroje
využívá
výrazových prostředků
rozpozná hudební
nástroj pohledem a poslechem
se orientuje v zápise
písní a skladeb různých stylů a žánrů,
tyto písně či skladby na základě individuálních
schopností a získaných dovedností
svým způsobem realizuje
notový záznam
notové písmo
v žádoucích tvarech
hudební styly a žánry
seznámení
s pojmy hudební nauky
kulturní tradice a
zvyky
Čj - hudba
rozpozná některé
z tanců různých stylových období,
zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k
poslouchané hudbě a na základě individuálních
hudebních schopností a pohybové vyspělosti
předvede jednoduchou pohybovou vazbu
Taneční činnosti
taneční kroky
taktování
vlastní pohybové
ztvárnění
pamětné uchování
a reprodukce pohybu při tanci
se orientuje
v proudu znějící hudby, vnímá
užité hudebně výrazové prostředky a
charakteristické sématické prvky, chápe
jejich význam v hudbě a na základě toho
přistupuje k hudebnímu dílu jako logicky
utvářenému celku
Poslechové činnosti
analýza hudebního
díla
orientace v hudebním
prostoru
pochopení hudebního
díla
vytváření
vlastních soudů
zařadí na základě
individuálních schopností a získaných
vědomostí slyšenou hudbu do stylového
období a porovná ji z hlediska její
slohové a stylové příslušnosti
s dalšími skladbami
slohové a stylové
zařazení hudebního díla
struktura hudebního
díla
významní
skladatelé a jejich tvorba
epizody ze života
vývojová
období
D - Baroko
vyhledává
souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění
Vv – vědomé
vnímání a uplatnění mimovizuálních
podnětů při vlastní tvorbě
8. ročník
očekávané
výstupy žáka
učivo
průř. témata
mezipř.
souvislosti
využívá své
individuální hudební schopnosti a
dovednosti při hudebních aktivitách
Vokální
činnosti
reprodukce tónu a
převádění do zpěvné polohy
vokálně
instrumentální aktivity
intonování
melodie
uplatňuje získané
pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při
mluveném projevu v běžném životě, zpívá
dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně
v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit
kvalitní vokální projev druhého
technika vokálního
projevu
vlastní vokální
projev a vokální projev ostatních
hlasová hygiena
náprava hlasové
nedostatečnosti
transpozice
reprodukuje na základě
svých individuálních hudebních
schopností a dovedností různé motivy,
témata i části skladeb, vytváří a
volí jednoduché doprovody, provádí
jednoduché hudební improvizace
Instrumentální
činnosti
využívání
rytmických a melodických zákonitostí
při vokálním projevu
hra a tvorba doprovodu
s využitím nástrojů Orffova instrumentáře,
keyboardů a počítače
improvizace jednoduchých
hudebních forem
rozpoznání
hudebních nástrojů pohledem i poslechem
se orientuje v zápise
písní a skladeb různých stylů a žánrů,
tyto písně či skladby na základě individuálních
schopností a získaných dovedností
svým způsobem realizuje
notový záznam
notové písmo
v žádoucích tvarech
zachycování
rytmu a melodie pomocí grafického záznamu
hudební styly a žánry
upevňování
poznatků z hudební teorie
rozpozná některé
z tanců různých stylových období,
zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k
poslouchané hudbě a na základě individuálních
hudebních schopností a pohybové vyspělosti
předvede jednoduchou pohybovou vazbu
Hudebně pohybové
činnosti
jednoduché taneční
kroky
pantomima
taktování
složitějších rytmických útvarů
vlastní pohybové
ztvárnění
pamětné uchování
a reprodukce pohybu při tanci
Tv - základy rytmické
gymnastiky
se orientuje v proudu
znějící hudby, vnímá užité
hudebně výrazové prostředky a charakteristické
sématické prvky, chápe jejich význam
v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu
dílu jako logicky utvářenému celku
Poslechové činnosti
orientace v hudebním
prostoru a analýza skladby
pravidelnost a
nepravidelnost hudební formy
pochopení hudebního
díla a vytváření vlastních soudů
tolerance k hudebním
žánrům
zařadí na základě
individuálních schopností a získaných
vědomostí slyšenou hudbu do stylového
období a porovná ji z hlediska její
slohové a stylové příslušnosti
s dalšími skladbami
stylové a slohové
zařazení
vývojová
období
významní
skladatelé a jejich tvorba
epizody ze života
Čj – formování
českého národa D - obrození
vyhledává
souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění
využívá své
individuální hudební schopnosti a
dovednosti při hudebních aktivitách
Vokální
činnosti
reprodukce tónu a
převádění do zpěvné polohy
hledání
možnosti nápravy hlasové nedostatečnosti
vokálně
instrumentální aktivity
uplatňuje získané
pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při
mluveném projevu v běžném životě, zpívá
dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně
v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit
kvalitní vokální projev druhého
technika vokálního
projevu
deklamace
mutace
jednohlasý, vícehlasý
zpěv, transpozice
diatonické postupy
v dur a moll
reprodukuje na základě
svých individuálních hudebních
schopností a dovedností různé motivy,
témata i části skladeb, vytváří a
volí jednoduché doprovody, provádí
jednoduché hudební improvizace
Instrumentální
činnosti
využití rytmických
a melodických zákonitostí při vokálním
projevu
hra a tvorba doprovodu
s využitím nástrojů Orffova instrumentáře,
keyboardů a počítače
improvizace jednoduchých
hudebních forem
vyjádření
hudebních i nehudebních představ a myšlenek
pomocí hudebního nástroje
se orientuje v zápise
písní a skladeb různých stylů a žánrů,
tyto písně či skladby na základě individuálních
schopností a získaných dovedností
svým způsobem realizuje
notační programy
notové písmo
v žádoucích tvarech
zachycování
rytmu a melodie pomocí grafického záznamu
hudební styly a žánry
upevňování
poznatků z hudební teorie
kulturní tradice a
zvyky
rozpozná některé
z tanců různých stylových období,
zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k
poslouchané hudbě a na základě individuálních
hudebních schopností a pohybové vyspělosti
předvede jednoduchou pohybovou vazbu
Hudebně pohybové
činnosti
jednoduché taneční
kroky
pantomima
taktování
složitějších rytmických útvarů
vlastní pohybové
ztvárnění
pamětné uchování
a reprodukce pohybu při tanci
pohybové reakce na
změnu v proudu znějící hudby
se orientuje v proudu
znějící hudby, vnímá užité
hudebně výrazové prostředky a charakteristické
sématické prvky, chápe jejich význam
v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu
dílu jako logicky utvářenému celku
Poslechové činnosti
orientace v hudebním
prostoru a analýza skladby
pravidelnost a
nepravidelnost hudební formy
pochopení hudebního
díla a vytváření vlastních soudů
tolerance k hudebním
žánrům
zvukomalby, dušemalba,
pohyb melodie
zařadí na základě
individuálních schopností a získaných
vědomostí slyšenou hudbu do stylového
období a porovná ji z hlediska její
slohové a stylové příslušnosti
s dalšími skladbami
stylové a slohové
zařazení
vývojová
období
významní
skladatelé a jejich tvorba, skupiny a jejich poslech
epizody ze života
vyhledává
souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění